Конкретні факти зловживань у використанні коштів державного бюджету України на охорону здоров’я нещодавно оприлюднив представник Рахункової палати на прес-конференції, ініційованій всеукраїнською громадською організацією «Антикорупційний форум». За словами головного контролер-директора департаменту контролю видатків на соціальну сферу та науку, члена колегії Рахункової палати України Ярослава Фліссака, у плануванні, розподілі й використанні державних коштів на охорону здоров’я гору бере швидше споживацький, аніж державний підхід.
Ось деякі результати перевірок Рахункової палати.
Грошовий склероз
За даними перевірки виконання Національної програми імунопрофілактики населення встановлено, що у 1997—2000 роках без обов’язкових щеплень щороку залишалося сімсот тисяч дітей. І це тоді, як смертність від інфекційних хвороб за останні десять років зросла вдвічі. Видатки у 2000 році на імунопрофілактику було заплановано в обсязі, що забезпечував менш як 5 відсотків коштів від середньорічної потреби.
Уряд України під свої гарантії підписав контракти з кількома фірмами Німеччини на закупівлю обладнання з виробництва деяких вакцин в Україні на вітчизняних фармпідприємствах. Але з вини української сторони обладнання не змонтовано, і ми досі купуємо потрібні вакцини за кордоном. У такий спосіб державні кошти на загальну суму понад 50 мільйонів гривень використано неефективно, поставлене обладнання фізично й морально старіє.
Кошти на суму 7,3 млн. німецьких марок (або 18 млн. грн. державного бюджету України) більш як вісім років перебувають у розпорядженні закордонних кредиторів у банках Німеччини. Про них просто забули...
Ще понад 100 мільйонів гривень іноземного кредиту Міністерство охорони здоров’я пропонувало залучити на добудову вітчизняного підприємства з виробництва вакцини БЦЖ від туберкульозу. За розрахунками, на це потрібно 40 млн. грн., а угоду підписано на 42 млн. німецьких марок. Потреба держави у вказаній вакцині становить лише 0,6 млн. грн. на рік, тобто суми іноземного кредиту вистачить для забезпечення населення України цією вакциною протягом 150 років.
Сердечні справи з посередниками
Сьогодні в Україні — більш як 650 тисяч хворих на туберкульоз. З 1995 року в державі зареєстровано епідемію цієї хвороби. Проте ціни на вітчизняні протитуберкульозні препарати чомусь значно вищі від аналогічних препаратів за кордоном.
Попри факт епідемії туберкульозу в Україні, скорочується кількість протитуберкульозних санаторіїв. За останні вісім років у країні із 65 санаторіїв на 11,3 тисячі ліжок залишилося 46 санаторіїв на 7,3 тисячі ліжок. Найбільше скорочено санаторіїв Міністерства охорони здоров’я. Спроби «приватизувати» вказані санаторії тривають і нині.
Ще одна надзвичайно актуальна проблема — закупівля медичного обладнання та медикаментів за державні кошти. Наприклад, під час проведення тендера на придбання наборів для штучного клапана серця і кардіологічних оксигинаторів Міністерство охорони здоров’я заплатило посередникам на 6 мільйонів гривень більше від реальних цін на цю продукцію. Закуповували їх за цінами, в чотири-сім разів вищими за середньоринкові. Лише завдяки Рахунковій палаті тендер відмінили, гроші повернули до бюджету, а надалі таке обладнання закуповували за реальними цінами.
Або інший приклад. У 2000 році Міністерство охорони здоров’я закупило для медичних установ автомобілі «швидкої допомоги». Понад рік не розподіляли 34 автомобілі марки УАЗ-3962 на суму 749,9 тис. грн., вони іржавіли в гаражах і на стоянках. І це тоді як потреба в автомобілях «швидкої допомоги» медичних установ України становила 5318 одиниць.
Допомога дітям з уродженими вадами серця — одна з найскладніших проблем української медицини. В нас щороку народжується майже 5 тисяч дітей з уродженими вадами серця. Приблизно половина їх помирає на першому році життя — немає вчасної спеціалізованої невідкладної кардіохірургічної допомоги.
За дорученням Президента України, в 2000 році мали перерозподілити бюджетні призначення для фінансування першочергових витрат для створення та оснащення належним медичним обладнанням Центру кардіохірургії немовлят. Проте ці доручення і сьогодні не виконують. Кошти на оснащення та ремонт Центру кардіохірургії новонароджених Академія медичних наук не виділяла.
Щоправда, під виглядом створення вказаного центру АМН у 2000 році закупила кардіологічну установку фірми «Сіменс» для оснащення центру на суму понад 7 млн. гривень. Згідно з висновком експертів, ця установка призначена для проведення судинних та серцевих досліджень лише у дорослих пацієнтів і за своїми функціональними показниками не може бути використана у кардіохірургії немовлят. Отже, внаслідок недержавного підходу до створення центру в Україні сталося понад дві тисячі трагедій, країна втратила дві тисячі громадян.