На кримських дорогах складні для розуміння і пояснення дива трапляються здавна і постійно. До того ж зазвичай набагато трагічніші за описані великим Гоголем чудасії, відьмацтва, вурдалацтва і бісівства. Йдеться про таємниці «темних місць» небезпечних і високоаварійних кримських шляхів, які всерйоз вважають зачарованими не лише водії і пішоходи, а й чимало даішників, фахівців і науковців.
Це вони — патогенні місця — істотно примножують кількість аварій на півострові, спричинених доволі звивистими серпантинами гірських доріг, нікудишнім станом більшості шляхів, перенасиченістю їх транспортом. Особливо влітку, коли, за підрахунками працівників ДАІ, повз їхній пост лише на Ангарському перевалі за одну хвилину проноситься в середньому не менш як 25 авто. Чималого клопоту додає й підвищена сейсмонебезпечність, екогенні геологічні процеси, а найбільше — руйнівна дія майже півтори тисячі неотектонічних рухів порід — зсувів, які вже скалічили чотири тисячі гектарів півострова. Почастішали й випадки повної втрати орієнтації в просторі абсолютно тверезих водіїв, інші загадкові явища. Особливо рясні вони в районі перетинів, перехресть, розворотних кілець, де рух автомобілів уповільнюється, а час дії аномальних зон на людину, відповідно, збільшується. Причину і специфіку постійно великої кількості прикрих дорожніх пригод вбачають не лише в підвищеній інтенсивності руху та зниженні культури пересування на шляхах навіть фахівці — працівники кримського ДАІ.
То чому щодня — не лише в розпал курортного сезону, попри посилене патрулювання з залученням додаткових сил ДАІ навіть із сусідніх регіонів, на півострові трапляються автомобільні аварії, в яких люди гинуть і отримують каліцтва? Чому ці трагедії, міліцейські звіти, про які нагадують рапорти воєнних дій, стали буденністю?
Річ у тім, що на всій території півострова є вже розкриті і ще мало вивчені місця, аварійність яких фахівці пояснюють їх аномальністю. Втаємничені в їх природу кримчани відстоюють думку, що в таких «темних місцях», де аварії і техногенні катастрофи зустрічаються найчастіше, причина лих криється не так у поведінці людей чи несправності техніки, як у сильному впливі геопатогенних зон і природних аномалій. Методично і давно вивчаючи різні автокатастрофи, що відбуваються на шляхах в одних і тих само місцях з достатньою часткою закономірності, титуловані фахівці кафедри інженерної геології Кримської академії природоохоронного і курортного будівництва доводять, що є прямий взаємозв`язок між дорожньо-транспортними пригодами і природними аномаліями складного за геобудовою півострова, а частота пригод на певних ділянках шляхів безпосередньо залежить від сили впливу геопатогенних зон. На цьому омитому морем шматку землі, який колись був дном океану, зберіг сліди колосальних за потужністю землетрусів і вивержень вулканів, а за кількістю карстових порожнин схожий на помережаний дірками добрячий шматок голландського сиру, таких «зачарованих» місць чимало. Науковці відносять до них ділянки суші й моря, де в напруженому стані перебуває геологічне середовище, є порожнини і розломи, могутньо діють підземні випромінювання, невидимі енергетичні стовпи. Їх дослідження за спеціальними методиками проводять уже понад тридцять років. А публікаціям у місцевих газетах про трагічні й дивні випадки на «дорогах з бісиками» (ще коли швидкість обмежувалася всього-на-всього п'ятьма верстами на годину), рівно сто років. Занотованим же впродовж багатьох віків дивовижним дорожнім випадкам, які утворюють зловісні ланцюги трагічних закономірностей, немає ліку.
Сьогоднішня статистика теж невтішна: лише останнім часом близько 300 кримчан і гостей півострова загинуло, а понад 1900 отримало травми в результаті майже 1600 дорожньо-транспортних пригод, з яких 76,5 відсотка сталося з вини водіїв і майже 20 відсотків — пішоходів. До непевних зон з найбільшою кількістю аварій насамперед відносять Севастополь, де біля десятка (зважте: не серпантинних, а здебільшого найрівніших ділянок доріг з хорошим оглядом місцевості) споконвіку і постійно збирають рясні «жнива» каліцтв і смертельних випадків. До того ж зовсім поруч від цих «чорних плям» на цьому ж шляху, або на карколомних вигинах сусідніх нічого схожого не відбувається. Як твердять вчені, є такі «заворожені місцини» під Інкерманом, Бахчисараєм та Малим Маяком, на Тарханкутському плато, ділянках Судакського і Феодосійського шосе — в таємничій Кіммерії, в Керчі, в районі автовокзалу Алушти, де колись був великий стародавній кримськотатарський цвинтар. Місця численних давніх поховань всіх часів і народів історії Криму, як і георозломи, екстрасенси найрізноманітніших шкіл і науковці-природознавці одностайно вважають небезпечними, такими, що створюють негативне поле і потужні викиди ще не до кінця вивченої енергії.
Тому за ініціативою науковців Кримської академії природоохоронного і курортного будівництва і керівництва ДАІ на півострові вперше в Україні почато комплексну розробку карти-схеми кримських доріг з позначенням основних геопатогенних зон найважливіших магістралей, де постійно трапляються автокатастрофи і дорожньо-транспортні пригоди. На цій карті буде позначено і розкрито таємниці всіх кризових і аварійних ділянок півострова з пересторогою водіям бути на них особливо обережними і уважними. Є надія, що це нововведення, як і відповідні нові дорожні знаки (аналогічні позначки аномальних місць вже є в деяких країнах), відверне чимало дорожніх трагедій.
Крим.