Ремонт часто порівнюють із стихійним лихом. А якщо він поєднується ще й з переїздом? Хоч зміна житла зазвичай є радісною подією для родини, часом неприємні клопоти можуть затьмарити позитивні емоції.
Повчальну історію я почула від нової сусідки. Вона розміняла квартиру з дочкою, яка щойно вийшла заміж. У новому помешканні Ірині Михайлівні довелося зробити ремонт тричі. І все це за власні кошти. Після перших двох то шпалери відклеювалися, то лак з підлоги сходив, то інші «дива» траплялися.
Ця сумна бувальщина, на жаль, непоодинока. Не щастить передусім незаміжнім жінкам, яких представники нашого ненав’язливого сервісу вважають напрочуд вдалим об’єктом для обдурювання. Приміром, меблі Олени Петрівни, яка переїжджала вдвох з дитиною, сяк-так розібрали й перевезли, загубивши кілька ключів від шухляд. А от зібрати вже духу не вистачило, хоч ця послуга входила до загальної вартості. На запитання здивованої господині працівники трансагентства відповіли запитанням: «А у вас що, нема кому це зробити?»
І нарешті, випадок з власного досвіду. Представник фірми, де я замовила броньовані двері, люб’язно приніс каталог з їх моделями. Все докладно пояснив. Але зажадав передоплату, не видавши квитанції й пообіцявши, що його колеги завтра привезуть та поставлять готові двері. Весь наступний день я чекала марно: ніхто навіть не подзвонив. Коли ж сама зателефонувала, мені відповіли, що сьогодні не встигнуть виконати замовлення: щось відклеїлося, здається, дощ завадив. Наступного дня таки надали послугу, дізнавшись про мій журналістський фах. А я вже думала, що плакала моя передоплата...
— Для того, щоб не дати себе ошукати, ви повинні перш за все укласти договір-підряд з підприємством обслуговування, до якого ви звертаєтеся, і обов’язково цей документ має бути в письмовій формі, тільки в такому разі ви зможете справді захистити свої інтереси, — роз’яснює начальник відділу захисту прав споживачів у сфері побуту та послуг Головного Київського міського управління в справах захисту прав споживачів Дмитро ГОНЧАРОВ. — У цьому договорі визначаються термін, гарантійні зобов’язання, показники якості наданої послуги, а також вартість. Сьогодні ціни вільні й державному регулюванню не підлягають. Маємо широкий спектр послуг і цін, і ваше право — вибрати те, що вас влаштовує. У договорі підряду йдеться і про передоплату. Це нормальний, цивілізований метод, коли підприємець прагне застрахувати себе від збитків, адже у виготовлення, скажімо, тих самих дверей вкладено матеріали, працю людей, а замовник раптом може відмовитися від уже готового виробу, сказавши: «А я передумав». Такого не має бути, вам слід висловити конкретні претензії. Договір підряду може існувати й у вигляді чека або квитанції. Наприклад, під час перевезення меблів треба підписати договір з транспортним агентством, де вам видадуть рахунок, у котрому буде зафіксовано, яку суму ви заплатили згідно з прейскурантом (вказано вартість окремо перевезення, розбирання та збирання меблів). Ви маєте заплатити за цим рахунком і отримати квитанцію або чек з переліком наданих послуг і їх вартістю. Необхідно знати, за що платите, тоді ви маєте право висувати певні вимоги. А починається все з вибору фірми або організації. Нині є багато дрібних фірм, які належать приватним власникам і працюють за телефоном. Я не раджу вірити їх «рожевим» обіцянкам на зразок: «Ми приїдемо й швидко зробимо». У частини населення ще залишається думка, що все, що написано в газеті, є правда (люди забувають, що в рекламний відділ газети будь-хто за гроші може дати будь-яке оголошення). Я рекомендую мати справу лише з фірмами, в яких є стаціонарний офіс, свідоцтво про державну реєстрацію, де вказано юридичну адресу, куди в разі потреби можна звернутися з претензією. І, повторюю, має бути письмовий договір підряду, котрий дасть вам усі підстави поскаржитися на невиконання його положень.
— Як це правильно зробити?
— Порядок такий: спочатку ви звертаєтеся з письмовою заявою до організації, яка надала вам послугу. Там мають розглянути вашу скаргу й усунути недоліки протягом двох тижнів. Якщо вони цього не зробили, звертайтеся до нашого управління. Ми перевіримо, чи обгрунтовано вам відмовили. Замовник може провести експертизу, яка доведе його правоту. Якщо і в цьому разі підприємство відмовлятиметься виконати ваші вимоги згідно з нашим законодавством, державою буде застосовано штрафну санкцію щодо нього: підприємець буде зобов’язаний виплатити замовнику суму, що дорівнює 10 номінальним вартостям цього товару. Ви можете отримати ці гроші упродовж гарантійного терміну.
— Чесно кажучи, з власного досвіду, й не тільки, не знаю про такі щасливі випадки. А де знайти позитивні ну майже з усіх поглядів підприємства обслуговування?
— Я не займаюся їх популяризацією. Для цього є рекламні газети.
Аби довідатися про реальний стан справ, довелося набратися терпіння, погортати сторінки рекламних видань та набрати запропоновані телефонні номери. Тепер знаю, що серед організацій, які пропонують свої добрі послуги, таких, що мають стаціонарний офіс, свідоцтво про державну реєстрацію й готові підписати договір підряду, щонайбільше 20 відсотків (з деяких видів побутових послуг їх не було знайдено зовсім). Усі інші віддають перевагу роботі за усною домовленістю, запевняючи, що все буде якнайкраще. Та шукати їх усе-таки варто. Бо інакше ошукають вас.