Проект держбюджету України на 2003 рік, поданий урядом до Верховної Ради для розгляду в другому читанні, на засіданні бюджетного комітету не знайшов підтримки жодного депутата. Хоч його й представляли особисто Прем’єр-міністр Анатолій Кінах та Міністр фінансів Ігор Юшко. Фактично уряд запропонував абсолютно новий законопроект, у якому більшість показників істотно відрізняється і від підготовлених Кабміном до першого читання, і від схвалених парламентом висновків бюджетного комітету.

Головним каменем спотикання між урядом і парламентаріями досі залишається розмір дохідної частини бюджету. У законопроекті, поданому до другого читання, уряд пропонує встановити доходи державного бюджету на рівні 49 036 млн. грн., видатки — 49 852 млн. грн. Кабмін погодився збільшити державні доходи лише на трохи більше одного мільярда гривень, тоді як профільний комітет ВР наполягає, щоб вони зросли на п’ять із половиною мільярдів. Уряд принципово не погоджується з пропозицією комітету включити до дохідної частини бюджету частину прибутку державних підприємств і збільшення надходжень від ПДВ.

У законопроекті, підготовленому до другого читання, уряд передбачає за рахунок збільшення доходів збільшити деякі видатки, зокрема, на вугільну галузь (на 350 млн. грн.), фінансування заходів на ЧАЕС (на понад 700 млн.). Дещо перерозподіляються кошти між місцевими бюджетами. Водночас, як відзначив голова Комітету ВР з питань бюджету Петро Порошенко, у депутатів викликає подив, що уряд не підтримав пропозиції збільшити видатки на охорону здоров’я та капітальне будівництво, зате повернув на попередній рівень фінансування так званої ДУСі (Державного управління справами).

Певний компроміс вдалося знайти уряду і бюджетному комітетові щодо надходжень від приватизації. Бюджетний комітет уже не наполягає на обов’язковому включенні до дохідної частини надходжень від приватизації обленерго і «Укртелекому», віддавши уряду право самому визначити, які приватизиційні кошти записувати до державних доходів, а які ні. У такий спосіб комітет уже погодився на 2,1 млрд. грн. надходжень від приватизації, що пропонував Кабмін. Однак навіть цю цифру уряд не хоче включати до дохідної частини (хоча, як наголошували депутати, цього вимагає Бюджетний кодекс), пропонуючи залишити приватизиційні надходження поза державною скарбницею. Також залишається відкритою і дискусія стосовно макроекономічних показників — зокрема, курсу валюти, рівня інфляції та підвищення тарифів на електроенергію.

«Ми впевнені, що в такому вигляді цей проект бюджету через Верховну Раду не пройде», — заявив Петро Порошенко після закінчення засідання. Присутній на ньому Перший заступник Голови Верховної Ради України Геннадій Васильєв також висловив думку, що урядовий варіант проекту держбюджету-2003 не знайде підтримки у сесійній залі, й закликав представників уряду налаштуватися на конструктивну співпрацю з бюджетним комітетом до винесення законопроекту на обговорення в сесійну залу. Депутати та урядовці домовилися про створення спільної з урядом робочої групи, яка опрацьовуватиме законопроект до другого читання. А до голосування залишилося два тижні.

* * *

А на вчорашній прес-конференції в парламенті голова бюджетного комітету ВР Петро Порошенко заявив, що кожна цифра доходної частини бюджету, запропонована комітетом, «обгрунтована». Голова комітету назвав урядовий проект бюджету «суперцентралізованим», бо в ньому, на його погляд, звужуються права регіонів. Він також відзначив, що фінансування силових структур і Державного управління справами має пріоритет над фінансуванням соціальних програм. На думку П. Порошенка, урядовий проект бюджету заохочує корупцію в державі, оскільки містить непрозорі механізми компенсації ПДВ і функціонування ВЕЗ. Тому бюджетний комітет має намір відстоювати свої пріоритети в роботі над бюджетом.