Парламентські комітети продовжують працювати над проектом закону про державний бюджет України на 2003 рік і готують свої зауваження та пропозиції.
Комітет із питань соціальної політики та праці у своїх висновках до поданого урядом законопроекту погодився з тим, що документ певною мірою передбачає вдосконалення податкової, тарифної та соціальної політики. Водночас проект бюджету побудований на старих розмірах державних соціальних гарантій: мінімальної зарплати та пенсій, неоподатковуваного мінімуму доходів громадян. Комітет звернув увагу на те, що перелік нормативно-правових актів, не забезпечених бюджетними ресурсами на 2003 рік, що додається до проекту бюджету, фактично скасовує соціальні пільги для малозабезпечених верств населення без будь-яких компенсацій. Депутати визнали неприпустимою незабезпеченість коштами індексації грошових доходів населення та компенсації за порушення термінів виплати зарплати.
Комітет із питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки наполягає виділити окремим рядком у проекті закону про держбюджет на 2003 рік видатків на створення власного виробництва ядерного палива. Комітет, зокрема, також пропонує збільшити видатки за бюджетними програмами на утримання об’єктів ЧАЕС, виведених з експлуатації, на гарантування безпеки об’єкта «Укриття», на спеціалізоване медичне обслуговування працівників атомної енергетики і промисловості, на добудову енергоблоків Хмельницької та Рівненської АЕС та реконструкцію підстанції «Каховська» для енергозабезпечення Криму.
Комітет із питань аграрної політики і земельних відносин запропонував вважати проект держбюджету-2003 таким, що суперечить вимогам чинного законодавства, і відхилити його. На думку членів комітету, загальний обсяг пропонованого на 2003 рік бюджетного фінансування галузі розміром 1,5 млрд. грн. є недостатнім. За їх оцінкою, потреба вітчизняного АПК у бюджетних коштах — 2,5 млрд. грн. Депутати відзначили, що проект держбюджету не передбачає кошти для запровадження механізму заставних закупівель зерна та створення інтервенційного фонду для стабілізації цін на зерновому ринку, витрат на обов’язкове страхування зернових та цукрових буряків тощо.
Комітет із питань будівництва, транспорту і зв’язку пропонує передбачити у держбюджеті-2003 видатки на розвиток транспортного комплексу, зокрема, на створення Державного авіаційного лізингового фонду для оновлення авіаційної техніки, програму оновлення пасажирського парку залізничних вагонів, державну програму вдосконалення функціонування державної системи безпеки судноплавства тощо. Серед інших пропозицій комітету — збільшення субвенції з держбюджету місцевим бюджетам на компенсацію пільгового проїзду громадян, спрямування коштів зі спеціального фонду держбюджету на розвиток і утримання автомобільних доріг загального користування.
Комітет із питань охорони здоров’я, материнства та дитинства рекомендував профільному комітету парламенту спільно з урядом доопрацювати проект дербюджету-2003 і внести його на розгляд у повторному першому читанні. Народні депутати наголосили, що уряд під час визначення обсягу фінансування на охорону здоров’я не сповна врахував критичну ситуацію, пов’язану з її недостатнім фінансуванням. І це може призвести до цілковитої руйнації галузі та залишити населення України без доступної кваліфікованої медичної допомоги. Видатки на охорону здоров’я порівняно з минулим роком зменшилися на 3,6%. У відсотках до ВВП цей показник займає одне з останніх місць в Європі.
Комітет із питань національної безпеки і оборони висловив стурбованість тим, що передбачені проектом бюджету асигнування на потреби оборони та безпеки держави не враховують критичного становища в Збройних Силах України. Передбачених коштів, вважають у комітеті, вистачить лише на виплату зарплати і на закупівлю продовольства для армії. А фінансування Державної програми реформування Збройних Сил, закупівлі озброєння і військової техніки, проведення науково-дослідних і конструкторських робіт, будівництво житла для військовослужбовців передбачається забезпечити за рахунок спеціального фонду, який формуватиметься за рахунок реалізації надлишкового озброєння, військової техніки і майна. Таке джерело надходжень, на думку депутатів, не є гарантованим і ставить під загрозу реформування Збройних Сил і підтримання надійної обороноздатності держави.
Комітет із питань фінансів і банківської діяльності вважає за необхідне доручити Міністерству фінансів розробити порядок та механізми залучення додаткових коштів у разі нестачі бюджетних ресурсів. При цьому загальний обсяг запозичень не має перевищувати граничну суму загального прямого та гарантованого боргу. Члени комітету також запропонували вилучити з проекту бюджету норми, якими передбачено включення до доходної частини держбюджету надходження від розміщення тимчасово вільних залишків бюджетних коштів на депозитних рахунках комерційних банків та здійснення операцій купівлі-продажу цінних паперів з використанням тимчасово вільних залишків коштів держбюджету. На думку членів комітету, урядова політика щодо управління бюджетними коштами має бути спрямована не на пошуки шляхів доходного розміщення тимчасово вільних коштів, а на розв’язання проблеми незбалансованості ресурсів та видаткової частини держбюджету.
За повідомленнями інформуправління ВР та власних кореспондентів.