Корова для півострова

Поки наші солдати гинуть у боях з агресором, а прем’єр Яценюк доповідає нації про припинення торгівлі з ним, на блокпостах на кордоні з Кримом шикуються черги з фур. Журналіст збився на 500-й вантажівці, яка везе у Крим продукти та інші товари. Шофери розповідають, що коли на кримських прилавках виник дефіцит продуктів, значний відсоток кримчан задумався про втрату української приналежності. Тепер наші контрабандисти та спекулянти розв’язали цю проблему. Кримчани не тільки ссуть дві корови, а ще й перекуповують товар та безмитно перевозять його поромами у Росію.
Водії стверджують, що на проходженні вантажів заробляють усі силові структури, представлені до охорони межі з окупованою територією. Ще нещодавно за фуру брали 20 тисяч гривень.
То кого ми дуримо? І за що ідуть воювати наші вояки, левову частку пайки яким формують волонтери із пожертв пенсіонерів та маломаєтних громадян? Нещодавно Арсеній Яценюк відсторонив від роботи низку очільників фіскальної та митної служб за новітній розквіт контрабанди і хабарів. Та хіба не ясно, що допоки буде шалена пропозиція від бізнесменів та контрабандистів, котрим начхати на донецьку м’ясорубку, фіскальники й надалі наживатимуться на війні. До речі, понад 50 фур було з чернівецькими номерами. Може, контрабандний трафік горіхів уже не поміщається на митному посту «Порубне» на кордоні з Румунією і його переорієнтовують на кримські пороми?

Заробітчани та дезертири

Іншою проблемою є витік чернівецьких призовників у Росію через Харків. Щоб не афішувати переміщення призовників до країни-агресора під виглядом гастарбайтерів, пасажирів збирають за місцем проживання. Щодня з Чернівців у країну, яка де-факто перебуває з нами у стані війни, відправляються буси й великі автобуси з буцімто заробітчанами, більшість з яких втікають від повісток. Працівники ДАІ на маршруті Чернівці—Київ—Харків добре знають, куди прямують ці транспортні засоби, але мають свій особистий інтерес, а тому не б’ють на сполох. Як стверджують водії, питання перетину кордону з нашого боку легко вирішується за хабарі прикордонникам. Росіяни ж приймають відтепер українців із розпростертими обіймами. Росія скасувала ліміт перебування на 90 днів для українців і проводить політику пряника щодо наших громадян, які перетинають кордон. Зрозуміло, що робиться це не тільки з причин пропаганди і послаблення української армії, а ще й для поставки сировинного ресурсу для російських спецслужб, які охоче намагатимуться перевербувати українців. Заробітчани є заробітчани.

Горіховий торт

Тепер про згадані горіхи. Відсторонення низки очільників митниці на час розслідування обсягів контрабанди, яка знову зросла у рази, відбулося і через нарощування трафіку волоських горіхів через українсько-румунський кордон. Після сигарет і ділової деревини контрабанда горіхів є третім незаконним клондайком на митницях. Як повідомив в інтерв’ю заступник начальника Державної фіскальної служби, куратор податкової міліції Володимир Хоменко, за провіз однієї вантажівки з горіхами митники та причетні до процесу силовики мали раніше щонайменше 10—15 тисяч доларів. Як стверджує В. Хоменко, сьогодні вже йдеться про мільйони доларів США. Горіхи, які в Україні коштують до 250 гривень за кілограм, у Туреччині, країнах Близького Сходу, Азербайджані та Грузії коштують 10—15 доларів. 
На чернівецьких ринках волоські горіхи пропонують контрабандистам тоннами. Уздовж ринку стоять вантажні буси, завантажені горіхом насипом. Тож пропозиція шикарна, а тема ласа і для продавців з перевізниками, і для тих, хто пропускає їх на кордоні. Горіхи возять не тільки українці. У цій схемі зав’язані й водії турецьких фур та автобусів. Нині, коли постачання турецького ширвжитку зменшилося через стрибки валют, горіховий трафік замінив одяг та взуття. Я знайомий з бізнесменом, котрий замість пасажирів возить автобусом у Туреччину мішки з горіхами. За його словами, турецький кордон проходити важче, ніж румунський, тому іноді доводиться великі партії горіхів вивантажувати на болгарсько-турецькому кордоні, а вже потім завозити їх малими партіями за допомогою місцевих ділків. Цей кримінальний бізнес настільки вигідний (бо дає 100-відсотковий навар), що підприємливі турки, а з ними й наші комерсанти, вже займаються отриманням земельних ділянок під висадження волоського горіха на перспективу. Війна ж колись закінчиться, а для контрабандистів та хабарників на кордонах вона, схоже, ніколи завадою і не була.

Сигаретний трафік

Горіхи горіхами, а контрабанду сигарет теж ніхто не скасовував. Сигарети у Румунію з Чернівецької області також намагаються переправляти мільйонами пачок. Як стверджує голова громадської організації «Патріотична Громада Буковини» Ігор Жижиян у листі на ім’я начальника ГУ ДФС у Чернівецькій області Михайла Сеничака, 19 січня 2015 року прикордонники відділу «Фальків» за кількасот метрів від державного кордону виявили сховану партію сигарет марок «Вічерой», «Jіn Lіng» у 70 ящиках. Цей пункт перетину кордону — на межі Чернівецької та Івано-Франківської областей. 2 лютого 2015 року працівники управління фінансових розслідувань ГУ ДФС у Чернівецькій області виявили у Чернівцях на трасі, яка веде до кордону, вантажівку з незаконно виготовленими сигаретами. Було вилучено 500 тисяч пачок тютюнових виробів на суму понад 7 мільйонів гривень. 18 лютого у зоні митного контролю у Чернівцях правоохоронці затримали чергову вантажівку з сигаретами, вантаж оцінили в мільйон гривень. Як стверджує І. Жижиян, інформація про це з’явилася на інтернет-сайтах області, а потім дивним чином щезла. Слідство триває, проте громадські активісти переймаються його результатами і долею контрабандного тютюну. Окрім того, вони стверджують, що «ліві» цигарки виробляються не тільки в Молдові, а й у нас, у тому числі на підконтрольних бойовикам територіях, і підозрюють у налагоджені цього бізнесу близького родича колишнього президента на прізвисько Стоматолог. Тому у своєму зверненні, посилаючись на Закон України «Про інформацію», вони просять очільника ГУ ДФС у Чернівецькій області оприлюднити інформацію про хід слідства, долю і місце перебування затриманої контрабанди та вантажівок, якими її перевозили. 
Треба сказати, що митники регулярно інформують ЗМІ про затримання партій сигарет. Але, як правило, вони невеликі, перевозять їх дрібні «аматори», непричетні до серйозних схем. Як заведено в Україні, попадаються ті, хто намагається перевезти два мішки чи дві коробки. У серйозних транскордонних комерсантів бізнес поставлено на широку ногу. Дійшло до того, що найбільші буковинські віртуози, котрі займаються лісом, висвердлюють у кругляку за допомогою найсучаснішого деревообробного обладнання серцевину, роблячи з ділової деревини щось на кшталт сопілок, і завантажують туди сотні блоків сигарет. 
Зовсім нещодавно нинішній голова Луганської ОДА Геннадій Москаль, який часто відвідував Румунію і товаришує з тамтешніми правоохоронцями, намагався з’ясувати, чому румунські митники і прикордонники затримують у рази більше контрабандних товарів з України, ніж їх зупиняють на українському боці. Проте війна покликала генерала на схід, і цю справу Геннадій Москаль до кінця не довів. Гадаємо, що організований трафік сигарет через дві митниці мав би зацікавити і правоохоронців ЄС. 

Буковинські гори скоро будуть без лісу 

ині, після ухвалення у першому читанні проекту закону України «Про особливості державного регулювання діяльності, пов’язаної з реалізацією та експортом лісоматеріалів», причетні до лісу комерсанти стурбовані. Цей закон стосується мораторію на експорт лісо- та пиломатеріалів у необробленому вигляді за межі митної території України строком на 10 років. Схоже, багатьом урветься. Проте уже на рівні Чернівецької обласної ради чути лобістів, які починають готувати рішення сесії та звернення до Кабміну з проханням переглянути деякі параграфи закону як недоцільні на цьому етапі. Зацікавлені пропонують установити поетапне запровадження закону і розтягнути його на 3—5 років. Низькоякісну ж деревину на період створення переробних потужностей взагалі вивести за межі дії Закону України №1362.
Тим часом буковинські гори лисіють, ліс розвозять направо й наліво. І головна причина цього проста, як двері з ялиці. У Румунії та інших країнах ЄС ділова деревина коштує від 80 євро за кубометр. В Україні — вдвічі дешевше. Кордон між Україною та ЄС перетинає Карпати, то як мешканцям дотаційної Чернівецької області не братися за пили. Тим паче що поблизу кордону у сусідньому Сучавському повіті німецька фірма збудувала серйозний деревообробний комбінат. Збудувати його німці мали намір у нас, але тодішня влада, як завжди, виявила неповороткість і довго не могла визначити ціну питання. Тож німці тепер сплачують податки у румунську казну.

Експорт румунів до Румунії

До речі, українська сторона не тільки забезпечує Румунію сигаретами й лісом. Ми активно постачаємо румунам нових румунів, бо кількість виданих мешканцям Чернівецької області румунських паспортів уже, напевно, сягає сотень тисяч. І це не обов’язково етнічні румуни, значний відсоток осіб із подвійним громадянством — підприємливі українці, які стомилися чекати безвізового режиму. Нині кордон з Румунією активно перетинають мешканці Чернівецької області призовного віку, які ховаються від повісток. Голови сільських рад румуномовних населених пунктів Чернівецької області відмовляються роздавати повістки односельцям на вимогу військового комісара. Уникнення призову на побутовому рівні цінується не менше, ніж військова доблесть. Громадський осуд щодо таких громадян зазвичай не проявляється. Виховання молоді, яке було повністю перекладене байдужою державою на батьків, котрі нав’язали дітям схему виживання у світі через хабарі вчителям, викладачам вишів, першим роботодавцям, підірвало міць країни не менше, ніж наші керовані Кремлем президенти. Чи не тому на рівні язиків навіть абсолютно українських домогосподарок питання румунської анексії Буковини не розглядається як якась загроза. Це тоді, коли тисячі патріотично налаштованих буковинців доблесно захищають Україну від російського агресора.

Румунські митники затримали ешелон з українською деревиною, нафаршированою сигаретами.

Фото з румунської газети «Obiectiv».

Затримання прикордонниками контрабанди на КПП «Порубне».

Фото прес-служби Чернівецького прикордонного загону.