До редакції «Голосу України» надійшов лист від читача — депутата Семенівської селищної ради Полтавської області Миколи Донця. Не переказуватимемо його зміст, а процитуємо:


«Прошу допомогти нам розібратися у питанні про надання послуг населенню з газопостачання та їх оплати. З кожним споживачем газу по всій території України укладаються Типові договори з газопостачання (договір затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 5 липня 2006 року №938). У документі є розділ «Ціна на газ та вартість послуг», у пункті 14 якого, серед іншого, сказано, що за рахунок коштів виконавця здійснюється перевірка димових та вентиляційних каналів на наявність тяги. Договори у нашому районі складені із Публічним акціонерним товариством «Кременчукгаз», однак щороку по домівках споживачів, з метою перевірки тяги, ходять люди, які представляються представниками приватних фірм, з якими у споживачів немає жодних договорів. Метод перевірки дуже дивний і зводиться до однієї фрази: «Добрий день, у вас все гаразд? Платіть гроші за перевірку, бо відключимо газ».


Затим дописувач розповідає,  що отримав відповідь за підписом головного інженера Б. Грабовського, у якій той досить розлого розповідає, що  «... по зоні обслуговування ПАТ «Кременчукгаз» зареєстровано декілька спеціалізованих організацій, що займаються первинною і періодичною перевіркою димових та вентиляційних каналів з оформленням відповідних актів згідно з вимогами Правил безпеки систем газопостачання України.

Вони, ці організації, мовляв, є самостійними, не належать до структури ПАТ «Кременчукгаз» і контроль за їхньою фінансовою діяльністю, у тому числі і за вартістю послуг з перевірки димових та вентиляційних каналів, не є компетенцією ПАТ «Кременчукгаз».


Далі — більше! Шановний головний інженер, напевне, забувши, що суть питання полягає у тому, хто ж таки повинен оплачувати послуги, продовжує рапортувати про те, що «... з метою забезпечення своєчасної перевірки димових та вентиляційних каналів на спільній технічній нараді представників ПАТ «Кременчукгаз» та приватних підприємців... затверджений розподіл зон обслуговування перевірки димових та вентиляційних каналів приватними підприємцями у поточному році...»


Отож, якщо вірити панові Грабовському, то хоч організації і є самостійними і не належать до структури ПАТ «Кременчукгаз», а контроль за їхньою фінансовою діяльністю, зокрема і за вартістю послуг, не є компетенцією ПАТ «Кременчукгаз», це не заважає проводити спільні технічні наради і навіть ділити сфери впливу, даруйте, зони обслуговування. Не будемо стверджувати, але надто вже тут, знову-таки, вибачайте, тхне так званим договорняком.


Закінчує свою відповідь пан головний інженер напуттям про те, що споживач зобов’язаний утримувати димові та вентиляційні канали в технічно справному стані. Знову, як кажуть, за рибу гроші...


Однак у «Правилах надання населенню послуг з газопостачання», ухвалених постановою Кабміну №2246 від 09.12.1999 р., є перелік безплатних робіт періодичного технічного обслуговування, що надаються за рахунок витрат газорозподільних підприємств, пов’язаних з транспортуванням природного газу. Серед низки інших до них включено і... перевірку димових і вентиляційних каналів на наявність тяги.


Словом, як повідомляє наш дописувач, незрозуміле явище, а саме — вимагання грошей за ненадані послуги сторонніми підприємцями, спостерігається повсюдно в Україні. Дехто покірливо платить, заохочуючи незаконні побори, інші, як наш дописувач, намагаються знайти справедливість.


Ось що повідомили «Голосу України» у Держспоживінспекції України:


«Для того щоб розставити всі крапки над «і» необхідна перевірка. На жаль, за правилами, публікація у газеті не може бути приводом до неї. Її мають ініціювати скривджені споживачі. Для цього необхідно звернутися із письмовою заявою безпосередньо до Державної інспекції України з питань захисту прав споживачів за адресою: 03680, м. Київ-150, вул. Горького, 174».


Перевірка буде! Неупереджена. Об’єктивна і справедлива! Слово — за читачами!


Віктор БОНДАР.

 

Мал. Миколи КАПУСТИ.

 

КОМЕНТАР ЮРИСТА «ГОЛОСУ УКРАЇНИ»

 

Читач нашої газети правий у тому, що справді послуги з періодичного технічного обслуговування перевірки димових і вентиляційних каналів на наявність тяги має здійснюватися за рахунок газорозподільного підприємства, у цьому випадку — ПАТ «Кременчукгаз». Це передбачено п. 16 Правил надання населенню послуг з газопостачання, затверджених постановою Кабінету Міністрів (КМ) України від 09 грудня 1999 року №2246. Такі само умови визначаються і у п. 20 типового договору про надання населенню послуг з газопостачання в редакції постанови КМ №74 від 02 березня 2015 року.


А от проблема, схоже, виникла через неправильну трактовку працівниками «Кременчукгазу» інших правових норм, які передбачають надання послуг із здійснення «перевірки і прочищення димоходів». Такі послуги справді надаються за рахунок споживача, а не газорозподільного підприємства, оскільки саме власники будинків повинні своєчасно перевіряти стан і за потреби проводити ремонт димових і вентиляційних каналів, оголовків димоходів. Це передбачено п. п. 2.19, 5.10 Правил безпеки систем газопостачання, затверджених наказом Міненерговугілля України від 15.05.2015 р. за №285. Отже, терміни «технічне обслуговування перевірки димових і вентиляційних каналів на наявність тяги» і «перевірка і прочищення димоходів» за своєю суттю різні, зокрема, технічне обслуговування, наприклад димоходу, не передбачає робіт з його прочищення. Фактично перший термін означає, що газова компанія за свій рахунок має перевірити наявність тяги димових і вентиляційних каналів, а вже виправити несправність, якщо таку буде виявлено, мають за гроші власників будинків (споживачів).


Сергій ДЕМСЬКИЙ.