Ігор АЛЕКСЄЄВ, член Конституційної комісії, голова підкомітету з питань діяльності органів юстиції та виконання рішень судів Комітету Верховної Ради України з питань правової політики та правосуддя (фракція «Народний фронт»):

 

 

— Ухвалені нещодавно парламентом конституційні зміни щодо судової реформи є необхідними, щоб відповісти на ті виклики, які стояли перед суспільством, бо чинна Конституція 1996 року на сьогодні вирішує не все. Є низка питань щодо розподілу повноважень у трикутнику влади, є питання щодо прав і обов’язків громадян, над цим так само працює Конституційна комісія. Меж досконалості немає, але це принципові речі, які потрібно врегульовувати через зміни до Конституції.

Судова реформа і необхідність конституційних змін насамперед стосуються пересічного громадянина. Мільйони громадян звертаються до суду по захист своїх прав та інтересів, однак, як бачимо, в судах можна було знайти будь-що, але не справедливість. Тому ті конституційні зміни, які були проголосовані разом із імплементаційним законом про судоустрій і статус суддів, створюють законодавче підґрунтя для того, щоб провести ґрунтовну судову реформу, спростити систему судочинства. І що найголовніше — відновлення довіри громадян до судової системи. Це й питання якісного підбору суддів, і адекватні та дієві механізми відповідальності для осіб, які приймають неправосудні рішення. Триватиме процес імплементації конституційних змін — формування нових судових органів, нового Верховного Суду, проведення широкомасштабних відкритих конкурсів на суддівські посади, коли зможемо обрати на них чесних і відповідальних осіб. Зміни до Конституції дадуть можливість претендувати на суддівські посади особам, які не мають суддівського стажу в найвищих судових інстанціях — в апеляційних судах, у Верховному Суді. Я відверто сподіваюся, що ми скористаємось цим шансом і зможемо сформувати такі судові органи, які стоятимуть на стороні громадянина, забезпечуватимуть справедливість, захист інтересів. Це саме ті ініціативи, які дають змогу пересічному громадянину відчути реальні, а не косметичні зміни в системі судочинства.