Останнім часом ми так звикли до поняття «ямковий ремонт», що, коли мова заходить про відновлення дорожнього полотна, у перший момент уявляємо собі саме латання дірок.


По суті, хоч би скільки коштів із державного бюджету на ремонт доріг раніше виділялося, вони переважно використовувалися для того, щоб закрити ямки. Та й грошей, правду кажучи, було не так багато. Цьогоріч область вирішила виділити на це рекордну суму — 265 млн. грн., яку збирається освоїти протягом двох років. Утім, це теж не надто багато, коли врахувати, що для відновлення всіх доріг української території області, загальна довжина яких становить 3 тис. 600 км, необхідно 3,2 млрд. грн. Ремонту підлягає 70% дорожнього полотна. Тому плануючи такі відбудовні роботи, обрали два основні напрямки — ділянки, що мають соціальне значення, й особливо зруйновані.


Принагідно зауважимо, що стан шляхів області тривожить. Власне, частина регіону, підконтрольна Україні, ніколи не була транспортною артерією, а найпотужніші дороги з основним транспортним потоком, які сполучають держави, залишилися на окупованій території. У зв’язку з проведенням АТО потоки перерозподілилися, збільшилися, а отже, зросло й навантаження на ці дороги. Великовантажна, військова техніка, бойові дії... Усе це привело наші магістралі просто в жахливий стан. Про ямковий ремонт на окремих ділянках не може бути й мови — потрібно все робити заново. Тому область удалася до такої нової технології, як холодний ресайклінг. Що це таке?


— Заходить фреза й знімає старий асфальтобетон, залишаючи основу, — пояснює начальник Служби автомобільних доріг у Луганській області Вадим Данієлян. — Грунтозмішувальна машина (це такий мобільний перевізний завод, який встановлюється поруч із ділянкою ремонту дороги) перемішує зріз із щебенем, цементом і скріплює все бітумною емульсією. Отриману суміш використовують як основу для наступного двошарового покриття.


Ця технологія застосовується на відновленні трас Чугуїв—Мілове, Сватове—Старобільськ. Вирівнюючий шар там уже вистелили, залишилося покласти верхній шар асфальтобетону. Тривають підготовчі роботи в Кремінній
— Використання технології холодного ресайклінгу дасть змогу не тільки суттєво укріпити автодорожнє полотно, а й значно знизити собівартість робіт, підвищити їх екологічність, — наголошує Вадим Данієлян. — На мій погляд, ця технологія саме для нас. Вона застосована там, де зношення дороги й руйнування захопили саму основу полотна, як у нас. А коли зруйновано тільки верхній шар, можна обійтися і ямковим ремонтом.


Цю технологію луганчани підгледіли у Львівській області, яка є лідером в Україні з будівництва шляхів. Стали шукати можливості впровадження цього методу й у своїх умовах. Провели тендер. Облавтодор знайшов підрядників — дніпропетровську компанію, яка взяла на себе певну ділянку роботи.


До зимового сезону в області планується здати в експлуатацію відремонтовану дорогу на Лиман і завершити ямковий ремонт. Хоча ямковий ремонт — він нескінченний: залатаєш одну дірку, а друга з’являється.

Луганська область.

 


На знімку: триває ремонт доріг.

Фото надане автором.

 

ТИМ ЧАСОМ

Спрямували кошти на розвиток інфраструктури


У Новопсковській об’єднаній територіальній громаді розпочато ремонт комунальних доріг. Щоб упорядкувати одну з них у селі Осинове, виділено понад 935 тисяч гривень. Роботи виконують шляховики з ТОВ «Данко».


За словами голови Новопсковської об’єднаної територіальної громади Вадима Гаєва, громада та депутати селищної ради вирішили спрямувати кошти місцевого бюджету й державну субвенцію саме на розвиток інфраструктури. Після ремонту доріг і тротуарів розпочнуть роботи з освітлення вулиць. І все-таки більша частина коштів спрямовується на енергозберігаючі технології — утеплення комунальних установ, насамперед чотирьох дитячих садків. Зокрема, в «Теремку» змонтують геліосистему, яка за рахунок енергії сонця дасть змогу нагрівати майже тонну води. У кожній із позашкільних установ замінять дах і утеплять перекриття.