Херсон перетворюється на центр нелегальних перевезень до окупованого Криму. Попри всі заборони на будь-які форми реклами таких поїздок, біля міжміського та залізничного автовокзалу та аеропорту щодня чергують мікроавтобуси із табличками та величезними написами типу "Херсон--Сімферополь", "Херсон--Севастополь". Причому мікроавтобуси досить комфортні: якщо внутрішньообласні пасажирські маршрути часто-густо обслуговують засмальцьовані старенькі ЛАЗи чи "ГАЗелі, то на півострів ходять переважно новенькі чи майже новенькі "Мерседеси"!

 

Їхні водії цілком відкрито роздають візитівки з контактними телефонами. Та й пасажирів, котрі сходять з літаків чи поїздів, вони тільки що за поли не хапають: сідайте до нас, і за двісті гривень закинемо вас до КПВВ, а за чотириста -- хоч до самого Сімферополя. І ніхто нікому ані за ліцензії, ані податки не платить.

 

При цьому прикордонники стверджують, що пасажирські автобуси на окуповану територію з будь-яких КПВВ на материку не пропускають. А співробітники міжрегіонального управління "Укртрансбезпеки" щодня складають на таких нелегальних перевізників по кілька адміністративних протоколів, штрафуючи їх на сімнадцять тисяч гривень, якщо попадуться вперше. Вдруге -- фінансові санкції зростають вдвічі. Це вже досить серйозні суми, які платня з пасажирів "не перекриває". Але чому ж тоді "піратські" поїздки тривають? Тут усе просто: перевізники винайшли нові способи обходити законодавство.

 

-- Раніше на транспорті із табличками "Херсон--Крим" пасажирів насправді довозили тільки до КПВВ. Проходячи перевірку документів на контрольному пункті в'їзду-виїзду, вони пішки діставалися до блокпостів з протилежного боку, а вже там їх підбирали водії інших автобусів, -- розповідає про маленькі хитрощі підпільних бізнесменів начальник міжрегіонального управління "Укртрансбезпеки" Ігор Пастух. -- Тепер усе простіше: місткіші автобуси на 16--18 осіб вивозять людей з Херсона. Потім десь у дорозі вони пересідають у мікробусики на вісім місць, які транспортом для платних пасажирських перевезень чомусь не вважаються. І здебільшого безперешкодно перетинають лінію розмежування.

 

У Херсоні, нагадаю, забороняли рекламу нерегулярних перевезень до Криму, а працівники контролюючих органів періодично ганяли перевізників зі звичних місць. Але то все давало тільки тимчасовий ефект. Сьогодні мікроавтобуси поховалися у гаражах, а завтра вони знову біля вокзалів чергують. У тих же контролюючих органів просто бракує людей, щоб надійно перекрити "стрічку" адміністративного кордону від заробітчан на мікроавтобусах.

 

"Сухопутних" інспекторів у штаті міжрегіонального управління "Укртрансбезпеки" всього дев'ять. А цього обмаль навіть для налагодження цілодобового чергування на всіх трьох КПВВ Херсонщини. Отже, перевірки транспорту, що їде до Криму, на предмет перевезення платних пасажирів, тривають спершу на одному пункті, а за кілька днів -- на іншому. І для "нелегалів" дізнатися, де саме чергують інспектори, не проблема. Зате проблемою є самі не ліцензовані перевезення: схоже, їх можна або стихійно заблокувати, як заблокували шляхи в ОРДЛО, або ж легалізувати -- із виплатою коштів у бюджет держави, а не по чиїхось кишенях.

 

Сергій ЯНОВСЬКИЙ.

 

Херсон.

 

Голос України