У Комітеті Верховної Ради з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування підбили перші підсумки впровадження закону «Про державну службу», який набув чинності у травні минулого року.

«Рік тому фактично було започатковано стратегічну реформу державного управління. Документ відверто можна вважати революційним у законодавчому врегулюванні професіоналізації державної служби та наближенні її до найкращих європейських стандартів»,— зауважила перший заступник голови комітету Олена Ледовських.

Власне, підбиваючи перші підсумки роботи закону, голова Національного агентства з питань державної служби (НАДС) Костянтин Ващенко акцентував увагу на ключових досягненнях.

По-перше, зауважив він, за рік, що минув, повністю сформовано вторинне законодавство. Зокрема, ухвалено 40 підзаконних актів. «Ті, хто розуміє, як готуються, погоджуються, приймаються та впроваджуються підзаконні акти, розуміють проведений обсяг роботи. Тож нині маємо всі інструменти, які дозволять імплементувати всі норми закону»,— сказав К. Ващенко.

По-друге, запроваджено відкриті конкурси на всі посади державної служби. «Власне, це нова філософія вступу на держслужбу, оскільки оцінюються передусім особистісні професійні компетенції кандидатів на посаду. Ми відійшли від квотного політичного принципу формування професійного корпусу держслужбовців», — наголосив голова НАДС.

По-третє, створено інститут державного секретаря Кабінету Міністрів і міністерств. «Цей крок є реальним уособленням реформи, головним аспектом якої є розподіл посад на політичні та адміністративні», — додав він.

По-четверте, запроваджено нову модель оплати праці державних службовців.

По-п’яте, сформовано ефективну систему захисту прав та інтересів державних службовців. За словами головного держслужбовця, це двоступенева система апеляцій досудового оскарження, яка довела можливість отримати захист прав та інтересів працівників органів державної влади. Знайти баланс між покаранням та заохоченням і в такий спосіб забезпечити необхідне дотримання вимог чинного законодавства.

По-шосте, оптимізовано систему професійного навчання державних службовців.

Крім того, за словами голови НАДС, у процесі перебуває ще один важливий крок — створення дієвої та ефективної служби управління персоналом. Ця служба — не лише структурний підрозділ державних органів, на відміну від відділів кадрів, вони є ідеологами професіоналізації державної служби.

Проте закон хоча й стосується ключового, однак лише одного інституту державної служби, тож не розв’язує всіх проблем. «Без ухвалення нового закону про Кабмін, центральні органи виконавчої влади, без комплексної реформи державного управління ми не зможемо забезпечити ефективне повноцінне впровадження і реалізацію закону про державну службу», — зауважив К. Ващенко.

Олена ГОРБУНОВА.