Майбутня балерина і дружина генія Ольга народилася 17 червня 1891 р. у родині поручика Степана Хохлова в Ніжині. У цьому місті з ніжним іменем і провела дівчинка раннє дитинство. Потім родину військового перевели у Петербург. На канікулах Ольга з батьками побувала в Парижі, де побачила виставу мадам Шрессонт. Відтоді у неї з’явилася мрія — стати балериною. Горда, але бідна аристократка почала навчання в балетній школі в Петербурзі, де познайомилася із засновником «Російських сезонів» у Парижі Сергієм Дягілєвим. Звісно, вона знала, що аристократи балет дивляться, але не танцюють його, проте домоглася свого. Вперше Ольга Хохлова не послухалася батьків — і з 1912 р. стала танцівницею Російського балету Сергія Дягілєва. Примою вона не була, навіть не мріяла про це, але дівчинка з кордебалету вражала гордою поставою, незалежністю і довершеною красою, а Дягілєв пишався «дівчатками зі шляхетних родин».

Серж Дягілєв і його двоюрідний брат Ігор Стравінський дружили з Пабло Пікассо. У 1917-му Дягілєв запросив його художником-оформлювачем балету «Парад» на музику Еріка Саті в постановці Леоніда Мясіна. У травні у паризькому театрі «Шатлє» відбулася прем’єра. Ситуація у Франції була подібна до нашої: точилися важкі бої французької армії з німцями, в залі були російські солдати-відпускники. Вистава закінчилася скандалом: публіка кричала: «Смерть росіянам!»
На гастролях у Римі 36-річний Пікассо познайомився з молодшою за нього на десять років Ольгою Хохловою. Кожного дня вони гуляли вічним містом, ходили до музеїв. Пабло дедалі більше закохувався, але Ольга не квапилася відповідати на бурхливі почуття художника. Коли Дягілєв повіз «Парад» у Мадрид і Барселону, за балетом — і Ольгою — поїхав Пікассо. Він багато малював Хохлову в реалістичній манері.

Пікассо, який із 14 років пізнав ласки професіоналів сексу жіночого та чоловічого роду, не раз мав хвороби від Венери, поділяв жінок на дві категорії — Богиня та ганчірка для підлоги. Ольга була не тільки Богинею, уперше у житті іспанець отримав незайманість. 
У Барселоні Пікассо познайомив Ольгу зі своєю матір’ю. Вони разом ходили на вистави, але одного разу мати сказала: «Мій син живе сам для себе, з ним не може бути щаслива жодна жінка».
Коли Російський балет вирушив до Латинської Америки, Ольга лишилася в Європі. Вибір між долею пересічної балерини і шлюбом із відомим живописцем було зроблено. У Франції вони оселились у будинку в передмісті Монруж — із прислугою, собаками, птахами.
Роман балерини та художника завершився шлюбом 12 липня 1918 р. у мерії 7-го паризького округу. Звідти Пабло Пікассо та Ольга Хохлова вирушили в собор Олександра Невського на вулиці Дар’ю, де відбулося вінчання. Серед гостей були Аполлінер, Дягілєв, Кокто, Матісс, Гертруда Стайн.
Закоханий Пікассо уклав шлюбний контракт, за яким усе майно — спільне, а при розлученні діляться навпіл навіть картини. Після весілля вони перебралися до більшої квартири в центрі Парижа. Пікассо облаштував геніальний безлад на першому поверсі, другий поверх обладнала Ольга. І зажили безхмарним життям: прогулянки з собачками, машина з водієм, ікра, шампанське. Якщо колись Пабло заздрісно дивився на гірчичного кольору панталони Ігоря Стравінського, то тепер сам став денді.
У 1921 р. у 40-річного Пікассо народився первісток Пауло. Щастя досягло апогею: художник невтомно малював портрети сина та дружини. От тільки з появою первістка Ольга перестала бути Богинею, вона почала маліти і скочуватися... до ганчірки. Пікассо не цікавило тіло, знівечене дітонародженням; він шукав юну красу. А Ольга постійно ревнувала, не розуміла, чому росте прірва між ними.
У 1927 р. Пікассо зіткнувся на вулиці з 17-річною француженкою з сіро-блакитними очима. Це була Марія-Тереза Вальтер. І до художника завітало найбільше сексуальне захоплення. Він поселив коханку у винайнятій квартирі просто навпроти їхніх сімейних апартаментів. Від друга чоловіка Ольга дізналася про Марію, але вже не влаштовувала Ватерлоо, а робила вигляд, що нічого не відає. Та всі розуміли: з чого б то Пікассо малював Ольгу то старою, то шкапою... 
Але коли Марія-Тереза у 1935 році з’явилася до Ольги з дочкою на руках і пояснила, що це теж твір Пікассо, Ольга зібрала речі, забрала сина, поїхала на південь Франції і подала на розлучення. 
Поділити все майно навпіл?! Такого художник не міг допустити! З часом бунтівний Пікассо пішов із родини, але юридично шлюб не розірвав. Тож офіційно він тривав іще 23 роки.
Ольга Хохлова померла від онкології у 1955 р. Поховали її на кладовищі у Гран-Жас, що в Каннах. Геній навіть не прийшов на її похорон — йому було ніколи...
А Марі? Вона теж перестала його цікавити. Місце музи зайняла художниця поетеса Дора Маар (справжнє ім’я — Генрієта Теодора Маркович), яку Пікассо помітив у своїй улюбленій кав’ярні...
Потім була Франсуаза Жило... У 79 років Пікассо вдруге одружився — на Жаклін Рок. Разом вони були 20 років, 17 із яких Пікассо вже не малював інших жінок.
Як на мене, то долі всіх жінок Пікассо були трагічними, всі вони недовго залишалися королевами і з часом перетворювалися на ганчірки, об які геній витирав ноги.

Ганна ЧЕРКАСЬКА.
Ілюстрації з архіву.

Запоріжжя.