Люди будь-яких професій нерідко шукають додаткові джерела заробітку. Як мінімум, це приємна надбавка до бюджету, а також фінансова підстраховка у разі затримки зарплати або раптової втрати основної роботи. Згідно з опитуванням, проведеним кадровим порталом HeadHunter Україна, лише дві третини респондентів покладаються на одне джерело фінансових надходжень, решта має додаткові джерела. Серед останніх приблизно 38% отримують пасивний дохід: від інвестицій або здавання квартири в оренду; ще 38% — від фрілансу; 22% знайшли другу роботу, а 28% монетизували власне хобі. Ось ідеї для тих, хто хоче отримувати додатковий дохід від улюбленої справи.
1. Прикладне хобі: плетіння, вишивка, гаптування, виготовлення прикрас і аксесуарів, різьблення по дереву і багато іншого. Ви можете шукати замовників через знайомих, соцмережі, міжнародні інтеренет-майданчики для хендмейдерів, а можете організувати творчу майстерню і давати майстер-класи для охочих за гроші.
2. Якщо ви любите готувати, наприклад, ліпити вареники або пекти торти, — монетизуйте своє захоплення. Незважаючи на те, що у магазинах сьогодні можна знайти готові продукти на будь-який смак і гаманець, багато людей вважають їх недостатньо смачними, якісними або корисними. Шукайте можливість розповісти про свої таланти у соцмережах, пропонуйте готову продукцію не лише знайомим.
3. Якщо любите собак, але через обставини не можете завести власного, — вигулюйте й тренуйте чужих! За гроші, зрозуміло. Також можна брати котів або інших домашніх тварин на перетримку.
4. Ви граєте на гітарі/барабанах/бубні? Ймовірно, батьки казали вам, що музикант — не професія, тому ви стали серйозним економістом, але у вихідні досі граєте? Таке захоплення теж може приносити додатковий дохід — музиканти потрібні на різних урочистостях. А ще імпровізованим оркестрам платять романтики, які замовляють «серенади» під вікном коханої дівчини.
5. Усі кажуть, що ви — хороший організатор: очолюєте будь-які батьківські комітети, організовуєте дитячі дні народження та берете участь у культмасовій роботі в офісі... Крім організації урочистих подій, ви можете складати розклад на місяць, тиждень, день для зайнятих людей.
Дехто скаржиться: не виходить знайти клієнтів або покупців, якщо їм не можна продемонструвати «портфоліо». Виходів як мінімум два: або знизити ціну (врешті-решт, ви ж — не професіонал, а аматор), або інвестувати у рекламу — зробити що-небудь безплатно в обмін на хороший відгук та «сарафанне радіо». Не менш важливо продовжувати вдосконалювати свою майстерність, не соромитися ділитися нею і любити свою справу. І тоді обов’язково знайдуться ті, хто оцінить ваші таланти.