Чому переважна більшість комунальних підприємств (КП) Вінниччини збиткові і як мінімізувати фінансові втрати?

Вихід із фінансового зашморгу пропонують громадські активісти. На їхню думку, рятувальним кругом може стати створення на таких підприємствах наглядових рад — інструмента запровадження сучасних елементів менеджменту. Так спільними зусиллями з адміністрацією підприємств вдасться переломити ситуацію на краще.
Що являтимуть собою наглядові ради? Хто до них увійде? Хто їх фінансуватиме? Яке ставлення до пропозиції у представників підприємств комунальної власності, а також власників — міської й обласної рад? Думки з цього приводу вислуховував кореспондент «Голосу України».

Свіжий погляд 

Пропозицію про створення наглядових рад при КП подали активісти громадських організацій — Центр «Ейдос» та «Центр громадської активності «Результат» і «Філософія серця». Озвучили її під час розмови за круглим столом з представниками КП та міської влади. До речі, ініціаторами такої розмови також виступили активісти.
Наглядові ради — це свіжий погляд на розв’язання проблем, а також підтримка керівнику підприємства. Так висловилася експерт Центру «Ейдос» Гюнель Бабашікієва.
— Це інструмент для запровадження елементів сучасного менеджменту, — каже експерт. — Якщо ми хочемо врятувати наші КП, потрібні зміни. Запропонувати їх мають грамотні фахівці, які увійдуть до нових структур. Наглядові ради — це контроль за прозорістю використання коштів, за прийняттям рішень тощо. Тобто все буде спрямовано на створення конкурентоспроможності того чи іншого підприємства.
За словами експерта, рада зможе контролювати роботу директора, ініціювати його звільнення. Сказане одразу викликало реакцію. «Тоді директор стане залежним від ради, — зазначив один з учасників розмови. — Про яку допомогу йдеться?..»

Критерії визначено, але...

Наглядові ради мають бути не на всіх підприємствах, вважають активісти, і вони визначили критерії, наявність яких дасть підстави для їх формування. Це — монополізм на ринку послуг, статутний фонд підприємства повинен становити понад три мільйони гривень, річний оборот коштів — 10 млн грн. Найперше — наявність факту збитковості.
Незважаючи на те, що, відповідно до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», визначення критеріїв щодо утворення наглядових рад у КП є прерогативою міської ради.
— Якщо підприємство підпадає хоча б під один із названих критеріїв, на ньому має бути створено наглядову раду, — зауважила Гюнель Бабашікієва. — Наша аптека має річний обіг коштів на суму понад десять мільйонів гривень, але ми не збиткові, — зазначив представник комунальної аптеки. — Тобто, під один із критеріїв підпадаємо, та для чого нам, невеликому колективу, наглядова рада?
Експерт пояснила, що хоча критерії встановлено, але рішення про створення наглядової ради приймає місцева влада — міська, якщо йдеться про КП міста, й обласна, якщо це КП обласної ради.

Хто претенденти

До наглядових рад мають увійти люди з бізнес-структур, які знаються на новітніх методах підприємницької діяльності. Це фахівці з банківської справи, аудиту, менеджери. У кожній з таких рад буде п’ятеро осіб. Зокрема, по одному представнику від обласної чи міської ради, залежно від того, кому підпорядковане КП. Своїх кандидатів делегуватиме голова ОДА чи міський голова (теж по одному претенденту). Три інших обиратимуть на конкурсній основі. Кандидатів визначить конкурсна комісія обласної чи міської ради. Обов’язкова вимога — вони не повинні бути депутатами, державними службовцями, родичами керівника КП чи колишніми працівниками.
— Скажіть, вони захочуть працювати на безоплатній основі? — звернулася експерт до присутніх. — Зрозуміло, що не захочуть. Не буде стимулу час витрачати. Тому пропонуємо преміювати їх з коштів КП. Щоправда, за умови, якщо виконають поставлені завдання. Такі завдання слід зафіксувати у договорі з кожним членом наглядової ради. З тих коштів, що надійдуть завдяки поліпшенню фінансової ситуації, частину суми можна буде витратити на премії для членів наглядової ради. Вони заробили ті гроші, із отриманої суми їх преміювали.

Де шукати грамотних фахівців?

Представниця КП облради «Вінницяводоканал» зауважила, що з фахівцями нині неабияка проблема. «Ми навіть слюсаря-випивоху не можемо знайти на роботу, — каже співрозмовниця. — Підприємство відчуває дефіцит кадрів. До наглядової ради їх теж буде непросто знайти. Потрібні люди, які знають специфіку роботи». Нинішні умови вимагають підвищення тарифів. Цей чинник однозначно позитивно вплине на скорочення збитковості. Але ж зробити це непросто. Поки що пропозиції підприємства винесено на обговорення. Чи підтримає їх громадськість? Чи затвердять депутати облради?
На підприємстві «Вінницяміськтеплоенерго» тарифи не переглядалися з 2012 року. Тому й працюють зі збитками. На цьому наголосила заступниця директора Людмила Шатковська. «Вся наша робота під постійним контролем, всі закупки здійснюємо через систему ProZorro — наголосила пані Людмила. — Що змінить наглядова рада? На підприємстві, де трудиться 900 осіб, чимало вакансій. Не можемо залучити фахівців на постійну основу, а тут йдеться про роботу за винагороду. Яка ефективність від такої структури?»
Із 40 КП Вінниці половина мають у штаті менше 50 працівників. На це звернула увагу заступник директора департаменту економіки та інвестицій Вінницької міськради Ірина Черната. «Хіба на таких підприємствах потрібна наглядова рада? — звернулася посадовець до учасників розмови. — Економічно недоцільно. Щодо виплати винагороди членам наглядової ради, то ці кошти впадуть на плечі міського бюджету, — уточнила співрозмовниця. — Адже саме міський бюджет дотує збиткові КП».

Віктор СКРИПНИК.

Вінницька область.

 

ДО РЕЧІ

Можливість створення наглядових рад при КП встановлена законом України № 1405 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо управління об’єктами державної та комунальної власності». Цим документом внесено зміни до Закону України «Про місцеве самоврядування» та Господарського кодексу України, зокрема, передбачивши можливість створення наглядових рад при комунальних підприємствах.

 

ДОВІДКА

У Вінницькій області нараховується 57 комунальних підприємств. Найбільше з них (40) — в обласному центрі. Якщо у 2016 році збиток комунальників міста Вінниці становив 6,3 мільйона гривень, то у минулому році сума сягнула 82 млн грн. Зокрема, 44,5 млн грн збитків має «Вінницяміськтеплоенерго», 14,5 млн грн — «Вінницька транспортна компанія». Сукупний капітал КП обласного центру становить 1,1 мільярда гривень.

(За інформацією ГО «Центр громадської активності «Результат»).

 

КОМЕНТАР

Олена ГУМЕННА, керівник ГО «Центр громадської активності «Результат»:
 — Упевнена, що нам вдасться створити наглядові ради, принаймні при комунальних підприємствах обласного центру. — Маємо хороші приклади співпраці з місцевою владою у втіленні низки інших проектів. Міська влада дослуховується до думки громадських активістів, експертного середовища. Саме це дає упевненість у позитивній реалізації проекту зі створення наглядових рад.
Висловлені думки під час розмови за круглим столом систематизуємо, передамо на розгляд міської влади. Будемо чекати рішення. Адже саме місцева влада визначається, скільки саме і на яких підприємствах потрібні наглядові ради.