6 вересня 2018 року Президентом України було подано до Верховної Ради проект нової редакції Закону «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» (№ 9055). На сьогодні у парламенті зареєстровано ще й два альтернативні депутатські законопроекти — в авторстві Валерія Писаренка та групи депутатів із різних фракцій — Георгія Логвінського, Сергія Ківалова та ін. Підкомітет з питань взаємодії з громадянським суспільством Комітету Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції провів круглий стіл на тему «Корупційні ризики та напрямки вдосконалення проекту Закону про адвокатуру та адвокатську діяльність, р. н. № 9055», у якому взяли участь народні депутати України, автори альтернативних законопроектів, представники Національної асоціації адвокатів України, органів адвокатського самоврядування, адвокати, представники громадськості та експерти.

Законопроект розроблено у розвиток судової реформи — після ухвалення Верховною Радою 2 червня 2016 року змін до Конституції України щодо правосуддя винятково адвокат має здійснювати представництво іншої особи в суді, а також захист від кримінального обвинувачення. Прийняття змін до Конституції України в частині адвокатури й обумовили необхідність прийняття нового проекту Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність».
Голова підкомітету, народний депутат України Ігор Луценко наголосив, що потрібна відкрита і прозора дискусія щодо законопроекту про адвокатуру. «Якщо антикорупційний комітет винесе корупційне «тавро» на законопроекті, то зазвичай у сесійній залі законопроект не приймається, хіба що з політичних міркувань», — зазначив він, повідомивши, що 7 листопада антикорупційний комітет розглядатиме законопроект № 9055 і має прийняти рішення, чи є цей законопроект корупціоногенним, чи ні.
Метою законопроекту № 9055, як ідеться у пояснювальній записці, є законодавче посилення гарантій здійснення адвокатської діяльності, розширення професійних прав адвокатів, забезпечення відповідальності адвокатів за дотримання етичних стандартів та якості правничої допомоги, врегулювання доступу до права на здійснення адвокатської діяльності без ризиків його безпідставного обмеження, забезпечення подальшого розвитку та належного функціонування органів адвокатського самоврядування на принципах децентралізації в межах єдиної Національної асоціації адвокатів України.
Наскільки законопроект є антикорупційним чи навпаки — містить корупційні ризики — думки і депутатів, і юристів-практиків, і експертів кардинально протилежні. Лунає багато і «за», і «проти» законопроекту. Екс-президент Асоціації правників Денис Бугай, котрий брав участь у розробці законопроекту № 9055, стверджує, що законопроект є стовідсотково антикорупційним, бо, по-перше, передбачає анонімне тестування адвокатів перед вступом у професію, що є абсолютною новацію у вітчизняній практиці. На його думку, на сьогодні існує непрозора система формування делегатів на З’їзд суддів, і адвокатам потрапити на з’їзд за чинною системою відбору фактично неможливо. Натомість законопроект передбачає завчасну публікацію, де відбудеться обрання делегатів на з’їзд та критерії відбору. Серед позитивів законопроекту, на думку експерта, — також чіткий порядок зборів та використання адвокатських внесків, звітність та аудит використання адвокатських коштів. Окрім того, змінюється система дисциплінарної відповідальності, чітко встановлюються факти, за які адвоката можуть притягнути до дисциплінарної відповідальності, водночас адвокат позбавляється відповідальності за свої критичні висловлювання.
Адвокат Зоя Ярош відзначила, що законопроектом передбачено перехідний період — два роки, за які можна стати адвокатом особі, яка має вищу юридичну освіту, за спрощеною процедурою. Натомість судді та прокурори можуть стати адвокатом та скласти присягу без іспиту. Тобто, щоб стати адвокатом, треба або два роки пропрацювати суддею чи прокурором, або два роки стажування в діючого адвоката. Водночас, на думку громадської організації «Демократичний захист», у цій нормі законопроекту є корупційна складова — не кожен адвокат фінансово спроможний утримувати стажистів, відтак з’являться тіньові трудові відносини, фіктивні договори на стажування та незаконні схеми повернення зарплати. Однак, за словами З. Ярош, наразі навпаки — практикується, що стажери платять адвокатам за проходження підготовки.
Адвокат Вадим Красник висловив думку, що процес напрацювання законопроекту був непрозорим, і Національна асоціація адвокатів України не мала змоги ознайомитися з його текстом до моменту внесення до парламенту. Він розповів, що в Асоціації було створено «антикорупційний комітет», який опрацював цей законопроект і виявив у ньому безліч корупційних ризиків, про що Асоціація поінформувала у листі парламентський антикорупційний комітет. За словами В. Красника, деякі речі, які пропонує законопроект зарегулювати, у багатьох європейських країнах не регулюються, а вирішуються адвокатськими організаціями. Скажімо, порядок проходження іспитів для адвокатів. Хоча за чинним законодавством Рада адвокатів має право змінювати порядок проходження іспитів для адвокатів, у т. ч. і дистанційно. Багато запитань у Асоціації й щодо порядку використання внесків адвокатів.
На думку експертів, серед небезпек законопроекту № 9055 є також те, що слідчі органи самі вирішуватимуть, хто захищатиме особу в разі обшуку чи затримання. Якщо раніше людина мала право запросити свого адвоката, то тепер слідчі можуть залучити адвоката з системи безоплатної правової допомоги й провести за його участі всі потрібні процесуальні дії.
Спірним моментом законопроекту, на думку юристів та експертів, також є те, що адвокат не зможе суміщати адвокатську діяльність із роботою за трудовим договором чи контрактом, крім наукової, викладацької чи творчої діяльності, що також може сприяти переходу відносин між адвокатами та роботодавцями «в тінь».
«Небезпекою» для адвокатів у законопроекті, на думку правників, є і те, що раніше підозру у вчиненні злочину адвокату міг вручити лише Генпрокурор, його заступник чи прокурор області, то тепер це може зробити звичайний слідчий чи прокурор будь-якого рівня. Фактично, слідчі чи прокурори отримали більше важелів розібратися з «незручним» адвокатом.
Далеко не панацея від корупції і новація про анонімне тестування адвокатів перед вступом на посаду, йшлося під час дискусії. Адже анонімне тестування вже використовується щодо суддів, однак корупція у суддівському корпусі процвітає і досі.

Анна ШЕВЧЕНКО.

 

ЦИФРА

На сьогодні в Україні зареєстровано понад 40 тисяч адвокатів.

 

ФАКТ

Адвокат Олена Карнаух (із сторінки у Фейсбуці):
— У мене нещодавно була ситуація затримання мого знайомого хлопця-атовця, який воював на Донбасі. Затримують зранку, з друзями, приводять до відділку, у поліції розподіляють по різних кімнатах, вимагають написати якісь свідчення, що начебто хтось щось скоював, вони щось бачили. Моєму знайомому вдається написати мені смс,  приїжджаю до відділку поліції, фактично прориваюсь через хвилин 10 до нього і з’ясовую, що немає ні протоколу затримання, ні роз’яснення права на те, що людина може поспілкуватись з адвокатом...