Ігор ШУРМА: «Бюджет на 2019 рік прийнятий з грубими порушеннями вимог Закону України «Про Регламент Верховної Ради України» та ігноруванням висновків Конституційного Суду України»

23 листопада цього року на пленарному засіданні Верховної Ради було прийнято Закон «Про Державний бюджет України на 2019 рік».
Під час його розгляду в бюджетному Комітеті в ході підготовки до другого читання стався неприпустимий інцидент. Всупереч вимогам статей 116 та 158 Регламенту, до тексту проекту Державного бюджету було внесено доповнення, які були відсутні у редакції, поданій урядом до першого і до другого читання, а також в ухвалених парламентом після першого читання Бюджетних висновках.
Так, за рішенням бюджетного Комітету Прикінцеві положення проекту закону «Про Державний бюджет України на 2019 рік» були доповнені нормами щодо внесення змін до інших законів України (законів України «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення своєчасного доступу пацієнтів до необхідних лікарських засобів та медичних виробів шляхом здійснення державних закупівель із залученням спеціалізованих організацій, які здійснюють закупівлі» № 269-VIII та «Про публічні закупівлі» № 922-VIII), якими пролонговано на 1 рік — до 2020 року дію відповідних положень чинного законодавства щодо здійснення МОЗ України централізованих закупівель лікарських засобів та медичних виробів через спеціалізовані міжнародні організації. (Ці зміни відображені у пунктах 30 і 31 висновку бюджетного Комітету до другого читання, розміщеного на офіційному веб-сайті Верховної Ради на сторінці законопроекту р. № 9000).
Водночас пунктом 3 статті 158 Регламенту визначено, що пропозиції народних депутатів, комітетів до проекту закону про Державний бюджет України, підготовленого до другого читання, не розглядаються.
Крім того, про неприпустимість внесення змін до інших законів України законом про Державний бюджет свідчать неодноразові рішення Конституційного Суду України, які є обов’язковими до виконання (зокрема, до них належать рішення від 9 липня 2007 р. № 6рп/2007, від 22 травня 2008 р. № 10-рп/2008).
Постає питання — на яких підставах і за поданням кого були внесені ці зміни?
Хочу нагадати, що Комітет з питань охорони здоров’я неодноразово інформував усі депутатські фракції парламенту та Голову Верховної Ради про критичну ситуацію із забезпеченням населення України життєво необхідними лікарськими засобами і медичними виробами через неефективність та непрозорість організації централізованих закупівель за кошти державного бюджету за участі міжнародних організацій.
Уряд і Міністерство охорони здоров’я своїми рішеннями надали міжнародним закупівельним організаціям безпрецедентні преференції. Україна авансом сплачує їм мільярди гривень бюджетних коштів, погодившись на відтермінування поставок ліків на строк до 18 місяців. При цьому їх звільнили від державного контролю якості ліків під час ввезення, від обмежень щодо мінімальних термінів придатності ліків при ввезенні на територію України. Водночас відсутні можливості контролю процесу закупівель, оскільки угоди між МОЗ і міжнародними організаціями тримаються в секреті і не надаються навіть на вимогу правоохоронних органів країни.
І нам ніхто не робить це даром. За послуги міжнародних організацій держава сплачує сотні мільйонів гривен — 5% від суми закупівель.
Порахуйте — скільки це буде від 18 млрд грн, виділених державою на ці цілі за останні чотири роки? — майже 1 мільярд гривень!
На кричущі порушення у цій сфері вказує й Рахункова палата України, у Звіті якої за результатами аудиту міжнародних закупівель прямо сказано, що міжнародні закупівлі мають суттєві недоліки та ознаки кримінальних правопорушень, які негативно позначаються на економічних інтересах держави.
Сьогодні Національною поліцією України за матеріалами аудиту Рахункової палати ведеться досудове розслідування у відповідному кримінальному провадженні, і сподіваємося, що винні посадові особи будуть притягнені до відповідальності за завдані збитки державі внаслідок проведення міжнародних закупівель.
Комітет Верховної Ради України з питань охорони здоров’я чотири рази визнавав роботу МОЗ по організації міжнародних закупівель незадовільною і звертався до Нацполіції, Генеральної прокуратури, НАБУ та інших органів з проханням розібратися та вжити заходів. У парламенті зареєстровано законопроект реєстр. № 6367, яким запропоновано скасувати міжнародні закупівлі.
Вочевидь, за умов публічного розгляду в Верховній Раді пропозицій щодо подовження строку дії закону про міжнародні закупівлі, вони зустріли б серйозний опір з боку народних депутатів України, насамперед членів Комітету з питань охорони здоров’я.
Саме тому невідомі (поки що) автори цих пропозицій пішли обхідним шляхом, сховавши зміни щодо пролонгації міжнародних закупівель у пропозиціях бюджетного Комітету, що з’явилися в останню мить і розглядалися разом з Державним бюджетом на 2019 рік вночі.
30 листопада направив відповідне депутатське звернення з порушеного питання голові Комітету Верховної Ради з питань бюджету, але відповіді досі не отримав.
Під час виступу з трибуни 5 грудня звернувся до головуючого з вимогою дати доручення Комітету з питань Регламенту та організації роботи Верховної Ради України розібратися, яким чином у порушення вимог Регламенту та всупереч рішенням Конституційного суду України в проект закону «Про Державний бюджет України на 2019 рік» було внесено зміни щодо пролонгації міжнародних закупівель.