На знімку: ремонт дороги Р-24 Татарів — Кам’янець-Подільський, село Криворівня Верховинського району.

Фото автора та з особистого архіву Василя Буджака.

В автодорожників Прикарпаття нема затишшя. Січень-лютий — це турбота про безпеку руху, зимове утримання в складних погодних умовах гірського регіону, час підсумків і планів. А в березні стартував ремонтний сезон. Розпочався він із ліквідації ямкової аварійності. Заходи тимчасові. Після приходу необхідних температурних режимів візьмуться за повноцінні ремонти.

— З якою стратегією розпочинаєте новий сезон? — цікавлюсь у начальника Служби автомобільних доріг в Івано-Франківській області Василя Буджака (на знімку).

— Керівництво «Укравтодору», зокрема його очільник Славомір Новак, підтримує пропозиції, важливі для регіонів, із дотриманням загальної концепції — поєднати за п’ять років якісними дорогами всі обласні центри. Відзначу пріоритети галузі в розвитку автошляхів загального користування державного значення, за які відповідає наша служба. Завдяки народним депутатам, котрі входять до міжфракційного об’єднання «Прикарпаття» у Верховній Раді, успішно реалізовуємо державну програму «Розвиток дорожнього господарства української частини Карпатського єврорегіону». За чотири роки у рамках фінансування дорожньої галузі Івано-Франківщини у такий спосіб надійшло 4,2 мільярда гривень. Це — найвищий показник за часів незалежності. Такі капіталовкладення дали змогу відремонтувати на рівні європейських вимог майже 500 кілометрів доріг державного значення. До цієї програми долучено і будівництво мостів краю.

Це послідовний план дій. Спочатку ремонтувати головні артерії області. Насамперед —дорогу Н-09 Мукачево — Надвірна — Богородчани — Івано-Франківськ — Галич — Рогатин — Львів. Опісля — Н-10 Стрий — Мамалига через Калуш, Долину, до межі зі Львівською областю. Із відновленням дороги Р-24 Татарів — Кам’янець-Подільський вдалося значно скоротити й поліпшити сполучення зі столицею. А ще — це поштовх для подальшого розвитку Косівського та Верховинського районів, доступ до туристичних принад краю. Далі — Р-62 Криворівня — Чернівці, до межі з Буковиною. На цій дорозі зроблено значний обсяг робіт, а цьогоріч ще на одній ділянці проведемо капітальний ремонт. Ці дві артерії (Р-24, Р-62) проходять гірськими територіями.

На перспективу плануємо відкрити транспортний перехід із Румунією, якого наша прикордонна область досі не має, що дасть змогу пожвавити міжнародний туризм і торгівлю. Такий же підхід — і до ремонту дороги Р-21 Долина — Хуст, щоб поліпшити туристичну привабливість Долинського району.

— Попри увагу держави до галузі коштів на відновлення доріг не вистачає. Як виходите із цієї ситуації?

— Важливо не розпорошувати кошти. Якби виділені на область суми розподілили на всі транспортні сполучення, то побудували би по кілька кілометрів доріг у кожному районі. А підходимо стратегічно — відновлюємо головні транспортні артерії краю.

Автодорога Мукачево — Львів є стратегічно важливою ланкою для інтеграції економічного потенціалу країни з економіками Польщі, Словаччини, Угорщини, Румунії, Молдови, Болгарії, розвитку туристично-рекреаційної галузі Прикарпаття. Її істотно поліпшує транспортне сполучення між областями, із виходом на міжнародний транспортний коридор № 5 (Трієст — Любляна — Будапешт — Братислава — Чоп — Стрий — Львів).

Забезпечено якісне транспортне сполучення центру і півдня країни із західними кордонами — для ефективної співпраці з економіками Польщі, Словаччини, Румунії та іншими країнами Євросоюзу.

Щоб реалізувати все заплановане, Служба автодоріг шукає різні шляхи фінансування, не відмовляється і від грантів Євросоюзу. Розроблено інвестиційний проект на реконструкцію дороги Н-18 Івано-Франківськ — Тернопіль, де асфальтове покриття хочемо замінити на бетонне.

— Керівництво «Укравтодору» робить акцент не тільки на новому підході до безпеки руху, а й на якості проведених ремонтів.

— Наша служба сформулювала жорсткі кваліфікаційні критерії щодо тендерів на проведення ремонту автошляхів. Ініційований нами режим он-лайн забезпечує прозорість проведення конкурсів і у розподілі коштів, і щодо самих робіт. До слова, більшість ремонтів на дорогах державного значення області, для зміцнення та довговічності основи дорожнього полотна, проводимо із застосуванням методу холодного ресайклінгу. Це не тільки гарантує якісний ремонт, а й зменшує його собівартість.

«Укравтодор» запровадив правило, що кошти з об’єктів, які на кінець травня не матимуть проектної документації, можуть передати іншим регіонам. На кінець серпня треба завершити тендерні процедури та підписати договори. Інакше гроші спрямують на інші об’єкти, які потребують ремонтів. Це мобілізує та додає відповідальності в роботі.

Ще одним стимулом для добросовісного виконання робіт стало запровадження у договорах із підрядними організаціями пункту про 10-річну гарантію експлуатації об’єктів після здійсненого ними ремонту. Теоретично — поточний, а фактично — капітальний. Якщо протягом цього терміну утворюються вибоїни, то фірма-підрядник ліквідує їх власним коштом.

По завершенні робіт вимагаємо влаштувати обов’язкову розмітку на відремонтованих дорогах, встановити дорожні знаки, освітлення. Всі пішохідні переходи мають бути біло-червоними, зроблені фарбою, що відбиває світло. Весь комплекс ремонтно-будівельних робіт із поточного дрібного ремонту, поточного середнього та капітального, а також експлуатаційного утримання — під контролем фахівців служби.

До слова, в лютому-березні проводили інспекції ділянок автошляхів, відремонтованих у 2016—2017 роках. Дорожній одяг — у належному стані, нема просідання основи. А це — свідчення якісного проведення робіт, із дотриманням технологій.

— Якщо у цифрах, то яким був для вас минулий рік?

— На розвиток дорожнього господарства торік спрямовано 712,5 мільйона гривень. Основними напрямками ремонту стали автошляхи Н-09 Мукачево — Львів на межі із Закарпатською областю — Яремче — Надвірна, Н-10 Стрий — Мамалига на ділянці

Долина — Калуш — Івано-Франківськ. Також встановлено 1 650 дорожніх знаків, відремонтовано та встановлено два кілометри бар’єрного огородження, нанесено 512 кілометрів розмітки.

Розпочали ремонт дороги    Р-21 Долина — Хуст, продовжили — на Р-62 Криворівня — Чернівці та Р-24 Татарів — Кам’янець-Подільський. Торік відновлено будівництво мосту в місті Косів, зруйнованого повінню 2008-го. Довжина влаштування верхнього шару щебенево-мастиковим асфальтобетоном — 38,2 кілометра, що перевищує на 52 відсотки планові показники. Також відремонтовано 63,8 км покриття влаштуванням вирівнюючого шару з асфальтобетону, з них 30,8 кілометра — автомобільні дороги місцевого значення Яблунів — Делятин, Залуква — Боднарів, Новиця — Середній Угринів.

— А що цьогоріч плануєте?

— На початку року служба подала пропозиції до «Укравтодору» та Кабінету Міністрів із переліком об’єктів будівництва та реконструкції автомобільних доріг і мостів, що потребують нагального ремонту. На 2019-й постановою уряду заплановано виділити для цих потреб майже 400 мільйонів гривень, що значно менше від необхідного.

Ці кошти передбачається скерувати на будівництво дороги  Н-10 Стрий — Мамалига на ділянці 19—27 кілометрів, спорудження мостових переходів на 77 кілометрі дороги Р-24 Татарів — Кам’янець-Подільський та на дорогу Т-09-10 Бурштин — Калуш. Капітальний ремонт плануємо зробити на 13 кілометрах дороги Р-62 Криворівня — Чернівці. Поточний середній ремонт передбачено окремими ділянками на Н-10, Р-62, Р-24, Р-20 Снятин — Тязів.

Івано-Франківщина як прикордонний регіон має великі можливості розвитку завдяки участі в програмах співробітництва ЄС у рамках Європейського інструменту сусідства. Поліпшення якості транспортного сполучення тягне за собою пожвавлення туристичного потоку. Торік Івано-Франківщину відвідало майже три мільйони туристів. Розвиток туристично-рекреаційної галузі вимагає утримувати мережу доріг у належному транспортно-експлуатаційному стані. Над чим і працюємо.