Відкритий лист
до Київської обласної ради;
до Київської обласної державної адміністрації
Адреса: 01196, м. Київ, площа Лесі Українки, 1
від колективу ТОВ «Чернігівський автозавод»

ТОВ «Чернігівський автозавод» існує з 2003 року і на сьогодні є одним із небагатьох вітчизняних виробників транспортних засобів в Україні, зокрема здійснює випуск тролейбусів, більше 20 моделей автобусів, в тому числі і шкільних автобусів, відомих багатьом під маркою «Еталон». За роки існування підприємство виготовило понад 17 000 транспортних засобів, в тому числі 3 000 шкільних автобусів. Сьогодні на підприємстві працює більш як 500 осіб, при цьому розробку всього модельного ряду здійснює наша Львівська філія — НДІ автомобілебудування «Еталон».

Звернутися до Вас із відкритим листом нас змусила ситуація, що склалася навколо тендера на закупівлю шкільних автобусів у кількості 20 одиниць (очікуваною загальною вартістю 38 768 100,00 грн із ПДВ), який 7 серпня 2019 року оголосив в електронній системі ProZorro КЗ Київської обласної ради «Сервісно-ресурсний центр» (далі — Замовник). Джерелом фінансування закупівлі є державні бюджетні кошти соціальної освітньої субвенції за урядовою програмою «Шкільний автобус» та кошти місцевого бюджету.

Але Замовник вніс до тендерної документації одну вимогу, через яку учасник із пропозицією шкільного автобуса «Еталон» взагалі не зможе претендувати на участь у ньому, а саме: вимогу про те, що автобус не може бути вищим за 2900 мм, у той час як шкільні автобуси «Еталон» вищі всього на 78 мм.

Єдиним критерієм відповідності шкільного автобуса встановленим нормам та стандартам є відповідність його державному стандарту — ДСТУ 7013:2009 «Автобуси спеціалізовані для перевезення школярів. Технічні вимоги». Параметри автобусів, які не описані в сертифікаті, не впливають на властивості такого товару як шкільний автобус, не впливають на його якість, безпеку та цільове призначення і можуть визначатися виробниками на свій розсуд.

До таких параметрів і належить висота кузова автобуса як характеристика зовнішнього вигляду, а не функціонального призначення. Тим паче, що вимоги Замовника щодо висоти автобуса не істотно відрізняються від параметрів автобуса марки «Еталон».

Наразі в Україні сертифіковано лише 3 виробники шкільних автобусів: марки «Еталон» виробництва ТОВ «Чернігівський автозавод», марки «Богдан» виробництва ДП «Автоскладальний завод № 1» ПАТ «Автомобільна Компанія «Богдан Моторс» та марки «Атаман» виробництва АТ «Черкаський автобус». Оскільки висота шкільних автобусів «Атаман» та «Богдан» становить менше за 2900 мм, несумлінні замовники мають змогу свідомо складати тендерну документацію відразу під конкретні моделі автобусів, виключаючи із конкурсів наш автобус «Еталон», який, до речі, має найнижчу ціну серед інших шкільних автобусів.

Слід зауважити, що виробник автобусів «Атаман», який, на нашу думку, монополізував сферу публічних закупівель автобусів, до 2011 р. мав назву «Автомобільний дім «Богдан», а черкаське підприємство-виробник входило до складу корпорації «Богдан». Дані, наведені в фінансовій звітності за 2018 рік, свідчать про те, що АТ «Черкаський автобус» опосередковано контролюється російськими власниками.

Враховуючи наведене, вважаємо, що немає жодного сенсу штучно обмежувати конкуренцію на тендері, тим паче на ринку сертифікованих шкільних автобусів, де і так небагато пропозицій, та відмовлятися від економії бюджетних коштів через деталізацію вимог тендерної документації характеристиками, що нічим не обґрунтовані. Тим паче, що метою і принципами проведення публічних закупівель, відповідно до вимог закону, є економія бюджетних коштів внаслідок найширшого кола учасників тендера та їх змагання із зниженням ціни пропозиції.

У разі, якщо новий тендер на закупівлю шкільних автобусів не відповідатиме зазначеним вимогам, він має змогу стати об’єктом розгляду не тільки Антимонопольного комітету України, а й Державної аудиторської служби, що також контролює хід проведення публічних закупівель за державні кошти, та правоохоронних органів із питань корупції, що матиме широкий суспільний та політичний резонанс.

Крім того, доводимо до вашого відома, що Окружним адміністративним судом міста Києва розглядалася справа

№ 640/9921/19 за позовом ТОВ «ТД Еталон Авто» до Антимонопольного комітету України, третя особа — Відділ освіти, культури, молоді та спорту Корюківської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення від 13.05.2019 р. № 5841-р/пк-пз, зобов’язати вчинити дії (далі — Рішення).

У Рішенні суд зазначає, що згідно зі ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі» вітчизняні та іноземні учасники всіх форм власності та організаційно-правових форм беруть участь у процедурах закупівель на рівних умовах. Замовники забезпечують вільний доступ усіх учасників до інформації про закупівлю, передбаченої цим Законом. Замовник не може встановлювати дискримінаційні вимоги до учасників.

Суд також зауважує, що з наявних у матеріалах справи доказів, зокрема тих, із яких виходив Антимонопольний комітет України під час прийняття оскаржуваного рішення, не вбачається наявності обґрунтованих у Замовника підстав для визначення у тендерній документації такої характеристики товару, як висота останнього на рівні саме від 2700 мм до 2900 мм.

З урахуванням викладеного суд дійшов висновку, що Антимонопольним комітетом України під час прийняття оскаржуваного рішення не було здійснено повного та об’єктивного аналізу обставин, викладених у скарзі, поданій ТОВ «Торговий дім «Еталон Авто», в частині встановлення наявності дискримінаційних умов щодо характеристики товару, а саме: висоти останнього. Антимонопольним комітетом України не враховано відсутності належного обґрунтування такої технічної характеристики товару з боку Замовника. На підставі викладеного суд вказує про протиправність рішення постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель від 13.05.2019 №5841-р/пк-пз та скасування останнього. Як наслідок, виходячи зі змісту п. 23 ч. 1 ст. 4 КАС України.

Негативним наслідком Рішення буде скасування торгів, розірвання договору поставки, укладеного з переможцем скасованих торгів, та повернення товару постачальнику.

Враховуючи наявну практику Окружного адміністративного суду міста Києва цілком вірогідним є скасування в судовому порядку торгів, оголошених КЗ Київської обласної ради «Сервісно-ресурсний центр», з усіма наслідками такого рішення.

Більше того, 14 серпня відбулося засідання АМК України по скарзі на аналогічну дискримінаційну норму «висота не більше 2900» в торгах, в яких замовником є Департамент освіти Львівської ОДА на загальну суму закупівлі 79,8 млн грн, та своїм рішенням АМК України зобов’язав замовника внести зміни в документацію та видалити дискримінаційну норму.

Вважаємо, ситуація, що склалася на сьогодні з приводу закупівлі шкільних автобусів КЗ Київської обласної ради «Сервісно-ресурсний центр», викликана діями окремих представників старої влади, повинна бути виправлена та не повторитися знову.

Уповноважена особа
трудового колективу
Дуброва В. В.
Генеральний директор
Купцов В. В.
та ще 27 підписів
уповноважених представників
трудового колективу.