Перед цим аналогічна спроба робилася 20 грудня минулого року, але вона була невдала: із необхідних 33 голосів проект отримав лише 11.

Одна з головних причин, які завадили прийняти бюджет області в оптимальні строки, — невизначеність і надто великі потенційні ризики в галузі охорони здоров’я. Із квітня спеціалізовані лікарні фінансуватиме Національна служба здоров’я України, бо розпочинається другий етап медичної реформи, але попередньо медзаклади мають укласти з НСЗУ контракти.

«Контрактуватися» вдасться далеко не всім, бо треба відповідати певним критеріям. Для їх досягнення, за словами заступника начальника обласного управління охорони здоров’я Надії Лисенко, галузі не вистачає величезних коштів. Тільки на оновлення матеріально-технічної бази лікарень Сумщини, щоб відповідати вимогам НСЗУ, потрібно витратити 831 мільйон гривень. Але й після цього успіх не гарантований, бо після підписання контракту гроші «ходитимуть за пацієнтом». Якщо лікарня з якихось причин не стане популярною серед людей, їй бракуватиме коштів на існування, бо їх перераховуватимуть зі столиці за реально пролікованих підопічних.

Імовірно, заклад доведеться взяти на утримання з місцевого бюджету, закрити або радикально скоротити персонал.

На сесію облради, яка відбувалася 24 січня, прибули міський голова Шостки Микола Нога та представник ветеранів АТО/ООС із цього міста. Вони наполягали на скасуванні рішення управління комунального майна облради, яким ліквідовується госпіталь у цьому місті. М. Нога поінформував: у цьому закладі лікують не тільки шосткинців, а й пацієнтів з усіх північних районів Сумщини, і якщо заклад закриють, людям доведеться їздити до Сум.

Голова облради Володимир Токар запевнив: рішення про ліквідацію госпіталю скасує, бо й сам не проти ветеранів, та де брати гроші на утримання медзакладу, він не знає.

Прорахувати всі нюанси та суперечності цьогорічного бюджету Сумщини і справді дуже важко, а то й неможливо. Раніше кошторис життєдіяльності області приймався із року в рік лише з незначними поправками, доповненнями або вилученнями, але цього разу він зазнав докорінних змін. Щоб збагнути їх масштаб, досить буде поміркувати лише над двома цифрами: торік бюджет Сумщини становив 6,3 мільярда гривень, цього разу його спробували збалансувати в межах лише 2,9 мільярда. Упродовж багатьох років витрати на галузі освіти та охорони здоров’я на Сумщині були приблизно співмірні, але в обласному бюджеті-2020 на освіту передбачено 48 відсотків видаткової частини, а на медицину — лише 18 відсотків. Тим часом і з освітою не все так просто, бо й у цій галузі триває реформування.

Керівники фракцій, які виступали на сесії, всі як один наголошували: за такий бюджет голосувати не можна, але доведеться, бо інакше буде ще гірше. Про підтримку проекту домовилися на засіданні президії обласної ради, яке відбулося за день до цього. А на сесії дехто висловлював сподівання, що посеред року ситуація покращиться, ось тоді бюджет і переглянуть. Однак перспективи покращення аж надто примарні: минулорічний регіональний бюджет виявився недовиконаним на 65 мільйонів гривень, і з цим показником «зайшли» в 2020 рік. За словами депутата облради Олега Бояринцева, «такого ще ніколи не було».

Промовці висловлювали претензії до керівництва облдержадміністрації та говорили про відсутність співпраці між представницькою і виконавчою гілками влади. Такого теж раніше не було. Принаймні три останні роки очільники облради та облдержадміністрації працювали на Сумщині в унісон, а голова ОДА не нехтував запрошенням на сесії.

Сумська область.

Фото sorada.gov.ua