Але як основні напрямки реформування, так і дрібні деталі його проведення ще у процесі обговорення. Представники обласної ради, обласної та районних державних адміністрацій, об’єднаних територіальних громад, міст обласного значення, асоціацій органів місцевого самоврядування, експерти, народні депутати, які представляють Хмельниччину, взяли участь у відкритому діалозі «Вектори децентралізації: про завдання та подальші кроки», організаторами якого стали Міністерство розвитку громад та територій за партнерської підтримки Швейцарсько-українського проекту.

Зацікавленість широкого загалу у розмові була не випадковою, адже учасники онлайн-діалогу вели мову про законопроекти, які стосуються змін в роботі органів місцевого самоврядування та місцевих державних адміністрацій. Вони пропонують також зміни до Бюджетного кодексу України щодо фінансового забезпечення повноважень органів місцевого самоврядування та зміни до Податкового законодавства, які розширять можливості нарощування надходжень до місцевих бюджетів. Усе це позначиться як на житті області в цілому, так і кожного населеного пункту.

В області вже завершився процес створення спроможних громад, сформовані нові райони. Все це стане тим фундаментом реформ, на якому будуватиметься нова система органів місцевої влади.

Як зауважив під час діалогу заступник міністра розвитку громад та територій В’ячеслав Негода, старий територіальний устрій перестав відповідати вимогам сучасності, він розбалансований, має складну, нерівномірну і багатьом незрозумілу структуру, а отже, не дає змоги розпочати реальну децентралізацію, коли повноваження, ресурси і відповідальність фактично передаються на місця.

Якщо на початкових етапах реформи її перевагами могли скористатися лише окремі міста і об’єднані громади, тепер їхній досвід стане прикладом для інших. За словами заступника міністра, новий територіальний устрій вже визначений, і зараз головне завдання — сформувати громади не просто як територіальні одиниці, а як систему органів місцевої влади, що спроможна якісно і доступно надавати усі послуги людям. Для цього до кінця року необхідно прийняти низку законів, які мають чітко розмежувати повноваження і ресурси між органами місцевого самоврядування різних рівнів, а також між органами місцевої і державної влади.

Докорінно мають змінитись функції районів — там майже не надаватимуть адміністративні послуги, а в основному займатимуться координаційними та організаційними завданнями.

А от дискусія про те, чи потрібні в новій системі врядування районні ради, ще триває. Нині, попри всі думки і аргументи за і проти, вони передбачені Конституцією. Тож зміни можливі лише після того, як вони з’являться в головному законі країни.

Свої думки з приводу подальшого реформування висловив і голова Хмельницької обласної ради Михайло Загородний. Він переконаний, на даному етапі представники органів місцевого самоврядування повинні активно долучатись до обговорення всіх законопроектів, вносити свої пропозиції щодо механізмів забезпечення ефективної діяльності влади на місцях. Адже від цього в подальшому залежить не тільки те, наскільки успішною буде місцева влада, а й самі громади.

В ОДА представили попередню концепцію, яка стосується діяльності райдержадміністрацій у ліквідованих районах. Вона передбачає існування трьох районних держадміністрацій, які наразі мають робочу назву центральні садиби. Їх центри знаходитимуться у Шепетівці, Кам’янці-Подільському і Хмельницькому. А в 17 ліквідованих районах діятимуть підрозділи або представництва РДА, які виконуватимуть певні адміністративні функції. Щодо кількості чиновників, то передбачається, що у центральній садибі їх буде майже 96, а у підрозділах РДА — від 14 до 20 осіб.