Служба провідних конструкторів по літаку АН-225 (зліва направо): провідний з льотних випробувань С. Білозеров, провідний з загальних питань Є. Друзяка, керівник А. Вовнянко, діловод І. Шуригіна, провідний з міцності випробувань літака Ю. Калашников.

У будь-якій великій справі завжди є учасники-творці, які не сидять безвилазно в президіях, не виступають на конференціях, їхні фото не тиражують ЗМІ, а кореспонденти та журналісти не бігають за ними юрбою. Вони непомітні. Про них, як правило, відомо лише колегам по цеху та конкурентам у галузі. Вони незамінні втілювачі геніальних ідей своїх босів, і нерідко лише останні знають справжню ціну їхнього таланту, обдарованості та відданості.

Євген Друзяка — провідний авіаконструктор «КБ Антонов», на цій посаді перебував з 1975 року, учень, соратник, референт та послідовник ідей видатного генерального авіаконструктора О. К. Антонова.

Професійну діяльність Євгена Друзяки як провідного авіаконструктора відзначено трьома унікальними досягненнями, аналогів яким немає у радянському та українському літакобудуванні.

Євген Іванович «підняв» (створив) два літаки — у часи розквіту літакобудування СРСР таке не практикувалося й вважалося неможливим. Проте Олег Антонов, цінуючи талант колеги, наполіг на провідній ролі свого підлеглого в створенні нових літаків АН-32 та АН-225 («Мрія») і домігся такого призначення.

Від креслень на папері до зльоту в небо Є. І. Друзяка створив АН-32 — єдиний літак в історії літакобудування СРСР, який було побудовано виключно на експорт для використання за межами держави створення і який зарекомендував себе з найкращого боку. І на сьогодні — це один з небагатьох літаків, який може сідати на ґрунтову поверхню, за це його дуже цінують арабські та африканські країни.

Талантом провідного авіаконструктора Є. Друзяки було створено національну гордість України — АН-225 («Мрія») — літак, що із 240 авіаційними рекордами увійшов до Книги рекордів Гіннеса й досі залишається королем неба, найбільшим та найпотужнішим літаком у світі. Історія його створення не менш унікальна, ніж сам літак. До Друзяки приносили багато різних проектів літаків. А одного разу до рук потрапили креслення літака АН-124. Євген Іванович вирішив подовжити крило літака, вдосконалити двигуни й перемістити їх, а також відмовитися від центрального вантажного люка. Мало хто знає, що літаки «Руслан» і «Мрія» планувалися за радянських часів для перевезення урядових автомобілів. Антонов, коли побачив удосконалене креслення літака АН-124, одразу на ньому написав: «Пустити в серію». Отже, «Мрія» — це єдиний у світі випадок, коли випробувальний зразок почали випускати одразу.

Дозвілля ці видатні особистості проводили не менш талановито, ніж працювали. Антонов і Друзяка у вільний від роботи час малювали картини та захоплювались фотомистецтвом. Роботи тривалий час висіли в коридорах «КБ Антонов». Також обоє любили спорт. Завдяки цьому захопленню в Києві в 1980—1990 роках з’явилися перші ґрунтові та криті тенісні корти. Також проводився тенісний турнір серед юнаків. Ці корти стали стартом для брата та сестри Медведєвих, котрі згодом представляли Україну на Уїмблдоні та Кубку Девіса. Учні цих авіаконструкторів нині займають керівні посади в Airbus та The Boeing Company.

Для усвідомлення внеску Є. І. Друзяки в скарбницю досягнень світового літакобудування, хотілося б, щоб сучасники пам’ятали компліментарну оцінку його таланту, зроблену очільником авіакомпанії The Boeing Company Френком Шронцом. На авіасалоні в США у 1990 році, вітаючи невисокого на зріст Євгена Івановича, він з гумором підмітив: «Найбільший літак у світі створив найменший авіаконструктор».

Фото надано автором.