До Дня авіації

«Я на сьомому небі від своєї професії!» — каже тендітна бортпровідниця Міжнародних авіаліній України Ірина ГРИЩУК (на знімку). З нагоди Дня авіації, який традиційно відзначаємо в останню суботу серпня, вона розповіла журналісту газети «Голос України» про специфіку небесної професії та провела нас за лаштунки літака.

— Ірино, як давно ви пов’язали своє життя із небом?

— З моменту мого працевлаштування в авіакомпанію МАУ вже минуло майже чотири роки. І я завжди дякуватиму долі за цей шанс, який змінив моє життя.

— Чи потрібно мати спеціальну освіту, щоб отримати таку романтичну професію, та як проходить відбір?

— Щоб стати бортпровідником, необхідно мати диплом бакалавра, спеціаліста чи магістра вищого навчального закладу. Після успішного проходження співбесіди та медкомісії авіакомпанія навчає майбутніх бортпровідників у власному навчальному центрі.

— Вас навчають, як правильно поводитися з «характерними» пасажирами?

— Щороку проходимо навчання, яке містить і CRM (управління стосунками з клієнтами). На ньому розбираємо абсолютно різні варіанти, нас готують, як діяти в тій чи іншій ситуації. А взагалі бортпровідник — це втілення таких якостей, як професіоналізм, відповідальність, пунктуальність, упевненість, готовність допомогти, комунікабельність, кмітливість.

— Чи правда, що нині стюардеси повинні знати навіть китайську?

— Серед обов’язкових мов, якими повинен володіти бортпровідник, — українська, англійська та російська. Знання інших іноземних мов вітається. У нашій авіакомпанії є люди, які навіть вільно володіють китайською.

— Скільки часу проводите на борту літака?

— У середньому — 700 годин нальоту за рік, що не перевищує дозволену норму.

— Жіноча аудиторія читачів цікавиться, якого дрес-коду дотримуються бортпровідниці та скільки часу йде на те, щоб зібратися?

— Усі бортпровідники дотримуються стандарту, встановленого авіакомпанією. Для дівчат це: елегантна зачіска, красивий макіяж та акуратний манікюр і форма відповідно до сезону. В нас є зимовий, демісезонний та літній варіанти форми. Колись для того, щоб зібратись на рейс, йшло 2,5 год. Чи то хвилювання, чи то брак досвіду... Але з кожним роком практики дедалі більше, тож тепер на це витрачаю в середньому годину.

— Форму шиють індивідуально для кожного співробітника?

— Так, для кожного бортпровідника шиють форму відповідно до індивідуальних замірів. Дуже цікаво спостерігати за цим процесом, особливо, коли її шиють для тебе вперше. Пам’ятаю, з яким захопленням та нетерпінням чекала на свою першу примірку.

— Можливо спланувати чіткий графік роботи? Чи бувають термінові рейси?

— Так. Наприкінці кожного місяця нам приходить графік рейсів на наступний місяць. Він може трохи змінюватися, але загалом дає можливість спланувати вільний час. Бувають резерви, з яких нас можуть відправити на рейс. Можуть зателефонувати і у вихідний завчасно перед рейсом та уточнити, чи готові ми виконати рейс. Але таке буває досить рідко.

— Як пасажири ми бачимо привітний наочний інструктаж і пропозиції замовити бізнес-ланч або каву. А що залишається поза кадром? Які маєте обов’язки на борту протягом рейсу?

— З упевненістю скажу, що за кожною привітною усмішкою бортпровідників ховається мільйон думок, план дій та реагування у разі позаштатної ситуації. Адже наша робота починається задовго до початку рейсу. Вдома вивчаємо й ознайомлюємось з всією необхідною інформацією стосовно рейсу: особливості країни прильоту, часовий пояс, тип повітряного судна, його особливості, кількість та категорії пасажирів. Авіакомпанія МАУ часто бере участь у благодійних акціях та безплатно перевозить пасажирів спецкатегорій на лікування. В аеропорт приїжджаємо за півтори години до рейсу та проходимо передпольотний брифінг. Готуємо літак до рейсу, перевіряємо відповідне обладнання, а також відсутність сторонніх вкладень, приймаємо необхідне для рейсу буфетно-кухонне устаткування та документацію. І після завершення цієї підготовки радо зустрічаємо пасажирів і розпочинаємо нашу повітряну подорож.

— Стюарди та стюардеси мають звання або розряди? Та чи існують у вашій професії кар’єрні сходинки?

— Так, на кожному рейсі є старший бортпровідник та рядові. Старший координує та організовує роботу екіпажу. При наявності певних навичок, досвіду та особистих якостей рядовий бортпровідник може стати старшим, а той у свою чергу бортпровідником-інструктором. Також в авіакомпанії є різні підрозділи, в які ви можете зробити свій внесок та займатись тим, що вам до душі.

— Чи надає авіакомпанія знижки для своїх працівників?

— Так, наша авіакомпанія забезпечує співробітників та їхні сім’ї приємними знижками. Завдяки цьому мені вдалося зробити неймовірні подарунки у вигляді поїздок за кордон своїм рідним. Велике щастя спостерігати за їхніми емоціями.

— Від кого залежить, куди полетить той чи інший співробітник?

— В авіакомпанії є відділ планування, який розподіляє рейси між бортпровідниками, які мають допуск до типу повітряного судна, яке призначено на той чи інший рейс.

— Уявімо, що бортпровідник спізнюється на рейс, якими будуть дії екіпажу?

— Такі ситуації інколи трапляються, але рідко. В такому випадку в аеропорту є резервна кількість бортпровідників, які готові виконати рейс. Тому завжди, коли ми їдемо в резерв, з нами валіза з повним набором речей, адже не знаєш, до якої країни тебе можуть відправити і на скільки часу.

— Після прильоту до пункту призначення екіпаж має можливість пройтися містом?

— Найголовніше для екіпажу після прильоту в країну відрядження — це відпочинок та сон. І якщо часу достатньо, то ми із задоволенням вирушаємо подивитися цікаві та визначні місця. Але все це тільки за згодою командира.

— Які поради та рекомендації дасте пасажирам?

— Найголовніше — це дотримання всіх правил безпеки та інструкцій екіпажу. Рекомендую залишатися на своїх місцях і тримати ремінь безпеки застебнутим протягом усього польоту, щоб вберегтися під час неочікуваної турбулентності. І не відкривати багажні полички до повної зупинки літака.

— Ходять цілі дискусії: чи потрібно аплодувати після приземлення?

— Робіть так, як вам підказують ваші емоції. Завжди згадую свій перший політ — щастя переповнювало мене. Я з радістю підтримую пасажирів, які летять вперше і аплодую разом з ними. Пасажири щасливі — й екіпажу приємно!

— Найзручніше місце в літаку?

— Особисто для мене це місця біля ілюмінатора: обожнюю спостерігати за небом під час польоту. Ніколи не буває однакове, завжди особливе. А на місцях біля аварійних виходів більше місця для ніг, що додає комфорту людям високого зросту.

— Які нові правила з’явилися під час пандемії?

— В умовах пандемії, під час рейсу всі бортпровідники користуються засобами індивідуального захисту: окулярами, маскою/респіратором, рукавичками та захисними костюмами. Перед посадкою пасажирів на борт вимірюємо температуру у кожного (не повинна перевищувати 37,3ОС), стежимо, щоб пасажири під час польоту перебували в захисних масках і не скупчувались у салоні. Кожні дві години проводимо дезінфекцію місць загального користування.

— Що найбільше приваблює у небесній професії?

— Усе! І це не перебільшення. Я закохана в свою роботу і в небо. Для мене, як для дівчини, це ідеальна професія! Що може бути краще, коли ти збираєшся на роботу, робиш красивий макіяж, стильну зачіску і одягаєш елегантну форму! Це моя стихія і, мабуть, доля! Адже я народилася у Всесвітній день авіації та космонавтики.

Мені підходить графік польотів, люблю постійний рух. За законом, у нас мінімум два вихідні на тиждень, і вони можуть бути в будь-які дні, і в цьому є свої плюси. Наша професія дає безліч можливостей. Сьогодні ти можеш гуляти вулицями

Мадрида, а завтра прокинутись в Еміратах. За час роботи в авіакомпанії МАУ я відвідала майже 20 країн. І вважаю, що подорожі — це саме те, в що абсолютно не шкода вкладати кошти, адже вони вдосконалюють нас, знайомлять із культурою та звичаями інших народів.

А ще за час роботи бортпровідником побачила багатьох вітчизняних та закордонних знаменитостей: зірок шоу-бізнесу, політиків, футболістів... Раніше про таке навіть не мріяла. Також авіація розвиває багато якостей та навичок, які завжди можуть стати в пригоді: пунктуальність, відповідальність, вміння розпізнавати медичний стан інших людей та надавати першу допомогу, спілкуватися з різними людьми.

Скільки цікавих і захоплюючих історій я чула на борту від абсолютно різних людей різних національностей. Багато пасажирів стали друзями, з якими я досі спілкуюсь. Тепер в мене є друзі по всьому світу! Щодня я із захопленням іду на рейс в очікуванні чогось нового!

Розмовляла Анна АСТРОЛОГ.

Фото надано героїнею матеріалу.