Лісниківська школа оселилась в історичній місцині. Її витоки тісно пов’язані з родиною першого президента України Михайла Грушевського. Саме тут жив дід великого українця — священик Федір Васильович Грушевський, котрий і відкрив заклад для селянських дітей. Саме розташування школи визначило пріоритети, серед яких патріотичне виховання стало складовою частиною загального виховного процесу.

Формування громадян — патріотів України з високою національною свідомістю, здатних побудувати суспільство, в основі якого будуть демократія, толерантність та повага до прав людини, набуває сьогодні особливого значення. Однак в умовах нинішніх реалій, коли багато речей викликають у суспільстві негативне ставлення, виховувати справжніх патріотів непросто. Та чи є альтернатива патріотизму? Однозначно, ні. Тож поділюся досвідом нашої школи, яка сприяє ініціативності та активності молоді у сфері військово-патріотичного навчання.

Лісниківська ЗОШ І—ІІІ ступенів імені Михайла Грушевського працює над довгостроковим проектом «Школа-музей». Тут першим у 1983 році відкрився музей Великої Вітчизняної війни, який після капітальної реконструкції ЗОШ в 2009 році переобладнано в «Галерею Пам’яті». В 2001-му у нас з’явився краєзнавчий музей, за ним в 2004-му — музей Михайла Грушевського. За сприяння сільської ради, адміністрації закладу та батьківського комітету на подвір’ї йому встановлено пам’ятник.

Потім ми започаткували скарбниці освіти та етнографії. Значну допомогу в створенні музеїв надають жителі села, випускники.

Той факт, що наші школярі самостійно ведуть екскурсії експозиціями і світлицями свідчить не тільки про вдалу реалізацію проекту, про добре опанування історії школи, краю, Батьківщини. Всі ці заходи сприяють успішному вихованню громадянина-патріота. Адже завдяки історичній пам’яті людина стає особистістю, народ — нацією, країна — державою. 

Сьогодні військово-патріотичне виховання дітей є найголовнішим пріоритетом молодіжної політики, спрямованої на забезпечення процесу національно-патріотичного виховання. Воно здійснюється як на уроках, так і під час позакласної роботи.

Протягом багатьох років педагогічний та учнівський колективи плідно співпрацюють з радою ветеранів. Освітній заклад гідно несе естафету пам’яті. Це не тільки районні та обласні семінари, концертні заходи, присвячені історії війни, екскурсії бойовими шляхами наших земляків, цікаві зустрічі, лекції, «Уроки мужності», «Уроки пам’яті». Це ще й кропітка пошукова робота, поповнення новими експонатами експозицій музею бойової слави, запровадження елементів тимурівського руху в роботі волонтерських загонів.

Уроки пам’яті, проведені нещодавно Міжнародною організацією дослідників фортифікації «Цитадель», спецпошуковою групою «Вертикаль», Калинівським військово-історичним клубом при підтримці реконструкторів та вчителів, з використанням документів, гриму та костюмів відтворили реальну атмосферу подій воєнного лихоліття. 

— Ефективність військово-патріотичного виховання школи залежить від того, як це питання поставлене на державному рівні. Тому створення комплексної національної програми патріотичного виховання та допризовної підготовки молоді — на часі, — наголосив відповідальний директор Державної міжвідомчої комісії у справах увічнення пам’яті жертв війни і політичних репресій Ярослав Жилкін.

Володимир ОСАДЧИЙ, директор Лісниківської ЗОШ  імені Михайла Грушевського.

Любашівський район

Одеської області.

 

Краєзнавча експедиція одинадцятикласників.

Фото автора.