Перший заступник Голови Верховної Ради України Руслан Стефанчук

«Судова реформа, мабуть, є однією з найбільш складних. Адже спеціальний статус судової гілки влади створює цілу низку стандартів, які мають бути дотримані. Судові рішення ухвалюються судами іменем України та є обов’язковими до виконання на всій території України», — наголосив Руслан Стефанчук.

За його словами, країни, які намагалися провести судову реформу, мали надзвичайно складний шлях. Спроби розпочати судову реформу в Україні закінчувалися або переформатуванням певної ланки (як це було з Верховним Судом України), або взагалі завершувалися нічим.

«Ми це усвідомлювали й намагалися розробити комплексну реформу. Спочатку Президентом України Володимиром Зеленським було зареєстровано законопроект про судову реформу (реєстр. № 1008). Однак Конституційний Суд України визнав неконституційними його положення. Далі при Президентові України була створена Комісія з питань правової реформи, до якої увійшли кращі правники України та міжнародні експерти. Вони напрацювали проект Стратегії розвитку органів правосуддя та конституційного судочинства на 2021—2023 роки. Однак ми свідомі, що зміною доданків нічого не змінимо», — пояснив Перший заступник Голови Верховної Ради України.

На його переконання, комплексні зміни правосуддя пов’язані не лише зі зміною вивісок чи суддів, а й зі систематизацією та підвищенням якості законодавства, яке доводиться застосовувати судовим органам.

«Кожен з нас хоче жити в правовій державі, отримувати справедливі судові рішення, до яких є довіра. Ми повинні знайти той механізм, який дасть можливість запустити судову систему, заповнити вакансії та встановити контроль за тими суддями, які здійснюють правосуддя в Україні», — розповів Руслан Стефанчук.

Політик запропонував пригадати відомого американського футболіста О. Джей Сімпсона, якого звинуватили у вбивстві власної дружини Ніколь Сімпсон та її коханця Рона Голдмана, проте після довгого судового процесу його виправдав суд присяжних.

«Це перевернуло ставлення людей найдемократичнішої країни до питань, пов’язаних із судом присяжних. Однак краще робити крок за кроком, ніж просто критикувати. Вважаю, якщо хтось критикує, то має пропонувати щось нове», — наголосив він.

Як зазначив Руслан Стефанчук, час побудувати суспільство, яке здатне нести відповідальність за свої дії та рішення.

«Ми вже зробили перший крок, ухваливши закон про всеукраїнський референдум. Хоча деякі говорили, що український народ не здатен приймати рішення, бо це нація, яка буде голосувати за гречку й пиріжки, — це не так. Згадайте всеукраїнський референдум щодо незалежності України. 1 грудня 1991 року історія дала нам шанс стати справжніми творцями своєї держави, будівничими «власної хати», де панують «своя правда, і сила, і воля». Зараз ми працюємо над цілою низкою законопроектів про народовладдя. Передусім це законопроекти, що стосуються місцевих референдумів та електронних петицій», — повідомив Перший заступник глави парламенту України.

За словами Руслана Стефанчука, питання народовладдя розглядатиметься не тільки на рівні законодавчої та виконавчої влади, а й на рівні судової.

«Для нас надзвичайно важливо запровадити елементи прямої демократії на рівні суду присяжних, мирових судів та на рівні колективних позовів, щоб люди змогли об’єднуватися навколо судового захисту щодо якоїсь проблеми. Ми маємо забезпечити виявлення й реалізацію волі українського народу, а народ, приймаючи рішення, повинен нести відповідальність за них, формуючи цим самим майбутнє нашої країни», — підкреслив він.

Секретаріат Першого заступника Голови Верховної Ради України.