Комітет Верховної Ради з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування рекомендує парламенту підтримати у першому читанні проект закону «Про дерадянізацію законодавства України» (№ 4284). Такого висновку народні депутати дійшли після обговорення цього законопроекту на своєму засіданні. Представляв документ один з його авторів Перший заступник Голови Верховної Ради Руслан Стефанчук.

«Цей законопроект не стосується ідеології, він про якість українського законодавства. Адже за 30 років незалежності України ми, на превеликий жаль, так і не спромоглися провести одну з фундаментальних реформ — очистити законодавство від тих нормативно-правових актів, які не застосовуються на території України», — наголосив Руслан Стефанчук.

Як приклад перший заступник глави парламенту навів Житловий кодекс УРСР, у преамбулі якого зазначено, що «ми сповідуємо ідеологію ленінського комунізму».

«Нині в Україні діє понад мільйон нормативно-правових актів. Часом вони взаємосуперечливі, взаємовиключаючі. Тобто, ця захаращена структура не дає можливості нормального правозастосування. Тому давайте будемо чесними: коли ми багато критикуємо суди, то повинні цю критику застосовувати і щодо себе. Чи зробили ми все, щоб нормативно-правовий масив, який ми пропонуємо, відповідав сучасним вимогам», — сказав він, додавши, що цей законопроект складається з декількох складових. Перша: не змінюючи суті двох застарілих кодексів — Житлового та Про працю, з них прибирають «зарадянщення» і пропонується Кабміну у певний строк внести нові проекти цих кодексів.

Друга: визначаються два великі переліки нормативно-правових актів, які були прийняті ще за часів Радянського Союзу і визнаються такими, що не застосовуються на території України.

«Ми не можемо їх скасувати, але це і не потрібно. Маємо встановити факт, що відтепер вони на території України не застосовуються», — наголосив Р. Стефанчук, зауваживши, що це лише перший крок. Адже в проекті закону Кабміну доручається впродовж трьох років провести велику систематизовану роботу з вичищення цих залишків і на своєму рівні. «За попередніми розрахунками, якщо на рівні законодавчих актів ми віднайшли таких півтори тисячі, то на рівні Кабміну, відповідних відомств та міністерств таких актів майже 20 тисяч. Тому цю роботу потрібно зробити», — зауважив Перший заступник Голови Верховної Ради, додавши, що це буде перший етап великої роботи із систематизації національного законодавства.

Наступним стане законопроект про засади нормотворчої діяльності в Україні, який уже підготовлено. Р. Стефанчук планує обговорити його в усіх комітетах і фракціях з тим, щоб у результаті отримати зрозумілі правила правотворчості та далі будувати її на цих засадах. «Але без попереднього вичищення законодавства, яке не застосовується, ми не можемо рухатися далі», — констатував він.

Голова підкомітету з питань житлової політики та житлового господарства Олександр Литвинов, пославшись на висновки Головного науково-експертного управління, зазначив, що підкомітет не зміг ухвалити рішення стосовно цього законопроекту і запропонував визначитися членам комітету шляхом голосування. Зрештою, комітет більшістю голосів ухвалив рішення підтримати проект закону за основу, водночас наголосивши, що всі недоліки в тексті проекту мають бути усунуті між першим та другим читанням.