Андрій Герус, Данило Гетманцев, Юрій Арістов.

Про це йшлося на Консультативній раді з питань місцевого самоврядування, яка відбулась під головуванням Голови Верховної Ради Дмитра Разумкова.

«Завдання консультативного органу формувати рішення, а не просто озвучувати проблеми. І ці рішення не можуть бути простими». На цьому наголосив Перший заступник Голови Верховної Ради Руслан Стефанчук.

За його словами, побутує думка, що на будь-яке складне питання є всім зрозуміле, просте й неправильне рішення. «Нам, навпаки, потрібно формувати правильні рішення на складні проблеми. Тому мені видається, що вони мають формуватися за певною логікою. Це має бути не просто визначення проблем, а й шляхи їх розв’язання, прийняття необхідних державних рішень від парламенту, Кабінету Міністрів, Офісу Президента; окреслення очікуваних результатів і моніторинг, чи досягло це рішення своєї мети чи ні», — сказав він.

Крім того, політик нагадав, що при Президентові діє Конгрес місцевих та регіональних влад, робота якого нині зосереджена на підготовці Муніципального кодексу України. «70% проблем, які ми обговорюємо в межах засідання Консультативної ради з питань місцевого самоврядування, могли б лягти в основу Муніципального кодексу. Це питання розвитку регіонів, посилення їх фінансової спроможності тощо», — зауважив Перший заступник глави парламенту, закликавши учасників засідання до максимальної консолідації зусиль між органами для завершення реформи децентралізації.

Водночас торкнувшись питання місцевих референдумів і нагадавши, що відповідний законопроект перебуває на обговоренні у Верховній Раді, Р. Стефанчук запропонував представникам місцевої влади долучитися до напрацювання законопроекту. «Бо це теж та частина балансу інтересів, про яку ми говоримо», — додав він.

На необхідності нарощення фінансового потенціалу громад, але не за рахунок перерозподілу бюджетних ресурсів, а за рахунок економічного розвитку кожної громади, наголосив міністр розвитку громад та територій Олексій Чернишов.
Нагадавши, що з 1 січня цього року в Україні розпочався історичний етап — усі громади стали рівними за статусом і перейшли на прямі міжбюджетні відносини, міністр наголосив: «Для посилення спроможності громад та відповідно до розмежування видатків між бюджетами завершується процес передачі об’єктів спільної власності від району до комунальної власності територіальних громад. За даними щотижневого моніторингу, станом на 7 травня 2021 року щодо 99,2% об’єктів уже прийнято рішення територіальними громадами стосовно взяття цих об’єктів на баланс. Загалом передано 23620 об’єктів. Водночас ще не передані 198 об’єктів — в чому пряма відповідальність районних рад і рад громад».

О. Чернишов також звернув увагу на те, що однією із складових спроможності громад є земельні ресурси, і додав, що нині триває процес передачі з державної до комунальної власності земель сільськогосподарського призначення. У цьому контексті він звернув увагу на рішення РНБО, яким Мінрегіону доручено спільно з іншими міністерствами та місцевими державними адміністраціями провести інвентаризацію водних об’єктів, лісових ресурсів, об’єктів державної та комунальної власності — і додав, що розраховує на участь у цій роботі й представників громад. Поінформував урядовець і стосовно виконання іншого указу глави держави — розробки та затвердження методики оцінки рівня спроможності громад. За його словами, вже розпочав роботу інформаційно-аналітичний портал спроможності громад, який дає змогу, поки що за п’ятнадцятьма опціями, оцінити ситуацію у кожній громаді, орієнтуючись на конкретні демографічні, інфраструктурні, фінансові дані.

«Мінрегіон спільно з іншими міністерствами та асоціаціями органів місцевого самоврядування працюють над тим, щоб розширити коло індикаторів для оцінки спроможності громад та затвердити відповідну методику», — додав Олексій Чернишов.

Та все ж найголовніше для ефективного завершення реформи місцевого самоврядування та територіальної організації влади — це зміни до Конституції, які закріплять досягнуті здобутки децентралізації, переконаний він і висловив сподівання, що асоціації органів місцевого самоврядування будуть активними учасниками просування конституційних змін. «Ми розраховуємо, що асоціації органів місцевого самоврядування будуть активними учасниками просування конституційних змін. Ми розраховуємо, що відповідний консенсус буде знайдено і в парламенті», — констатував міністр.

У свою чергу виконавчий директор Асоціації міст України Олександр Слобожан зауважив, що місцеве самоврядування прагне встановлення чесних і справедливих правил гри, щоб надавати послуги в муніципалітетах. Адже децентралізація — це в першу чергу спроможність органів місцевого самоврядування забезпечувати якісні послуги для громадян.

За підрахунками АМУ, розповів О. Слобожан, з 2015-го по 2020 рік було передано незабезпечених фінансовим ресурсом видаткових повноважень на 665,8 млрд грн, що також впливає на якість послуг, які надаються. Крім того, виконавчий директор АМУ висловився на підтримку законопроектів, які стосуються збільшення частки зарахування ПДФО до місцевих бюджетів та зарахування ПДФО за місцем розташування виробничих потужностей суб’єктів підприємницької діяльності. Йдеться, зокрема, про законопроекти № 5066, № 5066-1, № 5244-3 та № 5364.

Анатолій Федорук, Бучанський міський голова, також наголосив, що представники місцевого самоврядування хочуть законодавчої справедливості у взаємовідносинах із господарюючими суб’єктами, які здійснюють діяльність на території їх населених пунктів. «Пам’ятаймо, що ми конкуруємо між собою, як територіальні громади, через що нам важливі чітко прописані норми в Податковому кодексі як має справлятися той чи інший податок», — сказав він, запропонувавши, зокрема, оподатковувати забудовників податком на доходи фізичних осіб від операцій з продажу третього та більше об’єкта нерухомості протягом року за ставкою 18%.

Ключовими серед окреслених представниками місцевого самоврядування проблем були: необхідність підтримки фермерських господарств, проблеми регіонів у сфері охорони здоров’я, наданні послуг, необхідності забезпечення фінансами делегованих повноважень тощо.

Перший заступник голови фракції «Слуга народу» Олександр Корнієнко, зауваживши, що нічого про самоврядування не може вирішуватись без самого самоврядування, додав, що саме такі підходи демонструє у своїй роботі профільний Комітет з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування та парламент загалом.

У контексті посилення фінансової спроможності громад політик висловився за збільшення їхньої ресурсної бази. «Податки — це простий і зрозумілий крок. Але давайте навчатися заробляти. А це вже питання і приватизації, і землі, і підсилення кадрового потенціалу», — сказав він, висловивши сподівання, що вже восени буде ухвалено закон про службу в органах місцевого самоврядування, який дозволить муніципалітетам працювати за оновленою кадровою моделлю та оновленою системою мотивації.

Підбиваючи підсумки засідання, Голова Верховної Ради Дмитро Разумков зауважив, що проблем дійсно багато, але їх розв’язання можливе лише спільними зусиллями. «За великим рахунком, у парламенті чи в будь-якій місцевій раді немає влади або опозиції. Ми всі для людей — влада. А без політики ми можемо побудувати якісну державу, в якій люди хотітимуть жити, а не шукатимуть кращої долі деінде», — констатував Дмитро Разумков.

Фото Андрія НЕСТЕРЕНКА.