Президент України Віктор Янукович підписав указ «Про Національну стратегію розвитку освіти в Україні на період до 2021 року». Що має змінитися в освітній галузі за вісім років?

Стратегія, нагадаємо, схвалена ІІІ Всеукраїнським з’їздом працівників освіти в 2011-му. А торік її затвердив уряд. В документі зазначається, що освіті потрібен не лише стабільний розвиток, а й якісний прорив. Конспективно розповімо про конкретні заходи, які заплановано реалізувати до 2021 року.

У СИСТЕМІ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ згідно зі Стратегією буде відновлено роботу закритих свого часу дошкільних навчальних закладів, мережа розшириться до повного задоволення потреб українців. Також планується на 100 відсотків охопити обов’язковою освітою дітей старшого дошкільного віку. А для цього вдосконалюватиметься мережа навчально-виховних комплексів типу «дошкільний навчальний заклад — загальноосвітній навчальний заклад», відкриватимуться заклади різних типів і форм власності, формуватимуться групи з короткотривалим перебуванням дітей.

У ГАЛУЗІ ЗАГАЛЬНОЇ ОСВІТИ передбачається оптимізація мережі з урахуванням демографічних, економічних, соціальних перспектив розвитку регіонів, потреб громадян та суспільства.

ОНОВЛЕННЯ змісту, форм і методів організації навчально-виховного процесу за Стратегією здійснюватиметься на засадах особистісної орієнтації, а також підвищення ефективності навчально-виховного процесу на основі впровадження досягнень психолого-педагогічної науки, педагогічних інновацій, інформаційно-комунікаційних технологій.

Запровадження справді профільної освіти, посилення профорієнтації і допрофільної підготовки також є одним із ключових завдань оновлення змісту і форм, моделей організації навчання.

Щодо запровадження ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ в школах Національною стратегією передбачено розширення практики інклюзивного та інтегрованого навчання і в дошкільних, і в позашкільних навчальних закладах.

Одне із пріоритетних завдань ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНОЇ ОСВІТИ — розроблення державних стандартів для професій широких кваліфікацій та оптимізація системи фінансування і модернізація системи управління ПТО, оновлення чинної нормативно-правової бази. Уже затверджено 23 державні стандарти професійно-технічної освіти з конкретних робітничих професій.

Модернізація системи управління полягатиме в подальшому розширенні автономії ПТНЗ, повноважень керівника училища, підвищення його персональної відповідальності за якість навчання.

Серед нагальних питань — оновлення матеріально-технічної бази закладів, контроль за виконанням партнерських угод щодо надання практичної бази, працевлаштування випускників тощо.

Стратегія передбачає приведення МЕРЕЖІ ВНЗ і системи управління вищою освітою у відповідність до потреб розвитку національної економіки та запитів ринку праці, створення дослідницьких університетів, розширення їх автономії.

На часі розроблення стандартів вищої освіти, узгоджених із новою структурою освітньо-кваліфікаційних рівнів вищої освіти та з Національною рамкою кваліфікацій. До цього мають долучитися і роботодавці.

Розміри стипендій залежатимуть згідно зі Стратегією від соціального статусу та особливих досягнень у навчанні учня чи студента. Процедуру проведення тендерів на закупівлю освітніх і наукових послуг буде істотно спрощено.