Тож новий пандус, який з’явився перед Інклюзивно-ресурсним центром в одному з мікрорайонів Славутича Київської області, нікого не здивував. Ми ж зазирнули всередину закладу, поспілкувалися з директоркою Анастасією ХМЕЛИНСЬКОЮ і побачили те, що справді вразило. Вочевидь, поняття безбар’єрність тут розуміють значно глибше.

Разом з Анастасією Валеріївною крокуємо нещодавно відремонтованим Центром, який «оселився» на першому поверсі Славутицької школи № 4. Просторий коридор і зали для занять, відсутність порогів, відповідна ширина дверей і контрастна арка навколо них, колір стін і навіть устаткування вбиралень — тут усе відповідає вимогам універсального дизайну. Яскраві ігрові зони в холі допомагають діткам не нудитися в очікуванні консультацій. Батькам теж є де комфортно розташуватися і подивитися інформаційні відео, доки ідуть заняття.

«Спочатку ми проводимо комплексну оцінку стану дитини, якщо є потреба, відправляємо на додаткові обстеження вузьких спеціалістів, далі визначаємо освітні труднощі і забезпечуємо корекційно-розвитковий супровід дітей та підтримку їхнім батькам. Займаємося індивідуально і в групах. У кабінеті психолога відбуваються консультації та заняття з арт-терапії. У спортивній залі розвиваємо фізичні навички, координацію, працюємо над психоемоційним розвантаженням дитини, — розказує і демонструє тренажери в дії Анастасія Хмелинська (на знімку). — У сенсорній кімнаті вихованці потрапляють у середовище, спеціально облаштоване для стимуляції органів чуття і розвитку сенсорики: численні ігри, пісочна анімація, «басейн» та інші тренажери. Фахівці центру (серед яких — практичний психолог, логопед, дефектолог) використовують багато міжнародних методик — на визначення рівня інтелекту, ризику аутичного спектру, гіперактивності».

Нині центр відвідують 19 вихованців до 18 років, за минулий рік корекцію пройшли 34 дитини. Але кількість тих, хто потребує допомоги, невпинно зростає. Беруться і за підліткові складнощі, якщо вони впливають на освітній процес.

Мережа інклюзивно-ресурсних центрів (ІРЦ) створена на початку 2018 року і покликана допомагати дітям з особливими освітніми проблемами здобувати освіту. На сьогодні по всій Україні діють 659 ІРЦ, фахівцями зроблено понад 250 тисяч висновків. Фінансуються ІРЦ з місцевих бюджетів. Для дітей заняття безплатні.

Зазвичай у центр звертаються за власним бажанням або за направленням із садочків та шкіл. Часто й самі батьки потребують спілкування з психологом, аби прийняти ситуацію, усвідомити необхідність корекції, особливо якщо досі не знали про такі діагнози. Усе змінюється, коли вони бачать результат занять із дитиною. До того ж у центрі проводять не лише свята для дітей, а й вечори для батьків, аби вони знайомились, спілкувались і знали, що не тільки в них є така проблема.

Фото автора.

Фахівці радять звернутися до інклюзивно-реабілітаційних центрів, якщо:

* дитина із запізненням почала сидіти, повзати і ходити;

* до трьох років не з’явилося мовлення, спілкується за допомогою жестів та окремих складів;

* неуважна, казки не слухає, не розуміє їхньго змісту, не грається з іграшками;

* надмірно рухлива чи млява;

* є труднощі із засвоєнням освітньої програми; педагоги скаржаться на конфліктність у класі;

* дитина часто почувається втомленою, не бажає вчитись, виконувати домашні завдання, відвідувати школу.

Чим саме можуть допомогти? Провести комплексну оцінку. Реабілітолог оцінить фізичний розвиток дитини, відповідність віковим нормам, дрібну моторику. Логопед — наявність мовленнєвих порушень. Практичний психолог — когнітивну сферу (сформованість таких пізнавальних процесів, як сприйняття, пам’ять, мислення, уява, увага) та емоційно-вольову (здатність до вольового зусилля, схильність до девіантної поведінки та її причини). Дефектолог оцінить освітню діяльність учня. А далі дитині нададуть психолого-педагогічну та корекційно-розвиткову підтримку. І вся ця допомога безоплатна. Дізнатися, де саме розташований найближчий до вас ІРЦ, можна на порталі ircenter.gov.ua.