Автори цієї законодавчої ініціативи, народні депутати Олег Макаров та Андрій Осадчук, зазначають, що після початку збройної агресії рф проти України у 2014 році було створено спеціальний Реєстр волонтерів антитерористичної операції. Включені до цього Реєстру фізичні особи-волонтери мали право не сплачувати 18 відсотків податку на доходи фізичних осіб та 1,5 відсотка військового збору із зібраних коштів, якщо такі кошти надалі витрачались на допомогу воїнам в районі проведення АТО (ООС), жертвам подій Революції Гідності та вимушеним переселенцям із зони АТО (ООС) і Криму.

Після широкомасштабного вторгнення росії на територію України назву цього реєстру було змінено на «Реєстр волонтерів антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації». Проте разом зі зміною назви не було доопрацьовано перелік напрямів, на які волонтер може витрачати зібрані кошти без сплати податків. Адже навіть після зміни назви реєстр серед дозволених напрямів діяльності містить вказівку на можливість допомоги лише тим учасникам бойових дій, які брали або беруть участь «в антитерористичній операції … відсічі і стримуванні збройної агресії рф у Донецькій та Луганській областях».

Також серед переліку дозволених напрямків витрачання коштів немає допомоги вимушеним переселенцям із нових гарячих точок 2022 року: Херсонської, Запорізької, Харківської та інших областей та йдеться лише про переселенців із зони АТО (ООС) і Криму.

Крім того, у чинній редакції Податкового кодексу існує прогалина в частині строку поширення податкової пільги для волонтерів. На даний момент можливість не сплачувати 18 відсотків ПДФО та 1,5 відсотка військового збору поширюється лише на надходження, отримані у майбутньому після внесення особи до Реєстру волонтерів, а також «у звітному податковому році, що передує року внесення до Реєстру волонтерів».

Ця норма про попередній звітний рік була введена ще під час створення Реєстру у 2014 році, щоб поширити податкові пільги на допомогу першим жертвам Революції Гідності у 2013 році, але ця пільгова норма  актуальна й на сьогодні. Адже на початку широкомасштабного вторгнення рф у лютому 2022 року мало хто задумувався про офіційне оформлення свого волонтерства», – зауважив Андрій Осадчук, додавши, що нинішнє формулювання даної норми створює прогалину в часі, яка не покривається пільгою.

Іншими словами, якщо волонтера вносять до зеєстру 08.06.2022 року, він отримає пільгу на майбутнє та за попередній 2021 рік. Проте ця норма не дозволяє волонтеру претендувати на пільгу в період 01.01.2022 року до  08.06.2022 року, коли він ще не був внесений до реєстру, пояснив народний депутат.

Щоб врегулювати перераховані вище прогалини, законопроектом пропонується викласти п. 165.1.54 ст. 165 Податкового кодексу України в новій редакції та визначити, що до оподатковуваного доходу осіб, внесених до Реєстру волонтерів, не включається сума отриманої ними благодійної допомоги, якщо така сума в подальшому була витрачена в період воєнного і надзвичайного стану на користь учасників бойових дій по всій Україні, працівників цивільного захисту та членів їх сімей, вимушених переселенців із зон бойових дій по всій Україні. Крім того, документом передбачається, що після включення особи до Реєстру звільнення від оподаткування поширюється не лише на майбутні періоди та попередній звітний рік, а й на строк з початку поточного звітного року до моменту внесення особи до Реєстру волонтерів.

Крім того, Мінфіну доручається у місячний строк з дня набрання чинності ухваленого закону привести свої нормативно-правові акти у відповідність з ним. Йдеться насамперед про затверджений наказом міністерства Порядок формування та ведення Реєстру волонтерів антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації у Донецькій та Луганській областях, що здійснюється шляхом проведення операції Об’єднаний сил.