Про транснаціональні корпорації та їхню "керівну й спрямовуючу" роль у країні розташування знайдеться багато літератури - підручників, монографій, онлайн-довідників. Про комунікації - ще більше теорій з практичними порадами і без.

Завдання полягає в тому, щоб швидко й зрозуміло розповісти про корисні умілості корпоративних комунікацій у ХХІ столітті. Бо так треба студентам, працівникам, які стартують у нових фахових лабіринтах, що постають із тих викликів, які обумовили повномасштабне вторгнення рф в Україну, та породжені російською армією військові трагедії на європейському просторі. Очевидно, що для цього й написана монографія "Корпоративні комунікації: свіжий погляд", яку нещодавно презентували автори в Київському національному університеті імені Тараса Шевченка.

Праця Євгена Загорулька й Дмитра Олтаржевського прокладає шлях до вирішення важливого питання на лінії нового горизонтального поєднання: держава - університет - бізнес. Її зміст представляє справді інший методологічний погляд на шляхи формування громадської думки. Власне, подано інструмент для тих, хто координує комунікативні можливості в різних сферах українського суспільства. І цей інструмент відповідає суспільному стану, в якому сфера послуг та високотехнологічні галузі превалюють над індустріальними проблемами, а гібридна війна рф має завершитися перемогою України не лише на полі бою, а й розкриттям дестабілізуючої діяльності російських пропагандистів у медіапросторі й на міжнародній арені.

На одному з круглих столів міністр закордонних справ України Дмитро Кулеба, автор книжки "Війна за реальність. Як перемагати у світі фейків, правд і спільнот" (витримала три перевидання), зауважив, що "комунікація сьогодні, у ХХІ столітті - це проактивна взаємодія. Це набагато більше, ніж інформування, зокрема, це "живе" спілкування з пересічними людьми, які виявляють інтерес до вашої діяльності". У монографії "Корпоративні комунікації: свіжий погляд" простежується продовження сказаного міністром, є широко розкриті механізми "проактивної взаємодії". І що важливо - показано, як відбуваються процеси планування комунікативної діяльності. Тобто автори відкрили окремі "таємниці" корпоративних комунікацій. Про це йдеться в розділах, що стосуються суті й напрямів їхнього розвитку.

Розділ "Практика корпоративних комунікацій" деталізує розробку комунікаційних стратегій, визначаючи чотири основні кроки на цьому шляху. Між тим у розділі представлена розповідь про "Walmart" - одну з найбільших американських транснаціональних корпорацій роздрібної торгівлі. Трохи незвичним є цитування Сунь-цзи і Карла фон Клаузевіца стосовно виникнення визначення "стратегія". Авторське трактування контенту та медіастратегії синхронне із сучасними закордонними дослідженнями цієї тематики. "Практика корпоративних комунікацій" - розділ, що форматує стиль викладу монографії, відрізняється від усталених академічних норм. І саме це робить її легкою й доступною в опануванні.

Рекомендуючи монографію Євгена Загорулька й Дмитра Олтаржевського як навчальний матеріал студентам, а також для поглиблення знань фахівцям, які займаються цими темами, хочу акцентувати на тому, що відрізняє цю працю від інших. Розповіли про це самі автори, зауваживши, що їхня книжка "перша в Україні комплексна праця з корпоративних комунікацій". Позитивно прочитується їхнє зізнання, що "теоретичну частину побудовано на матеріалах понад 500 книжок і наукових статей, написаних від початку ХХ сторіччя і до наших днів американськими та європейськими авторами". А теоретичний матеріал вони "розбавили цікавими аналогіями, історичними екскурсами, афоризмами".

Корпоративні комунікації не просто пов'язані із соціальними медіа, вони змінюють філософію спілкування, вважають автори монографії. "Віртуальне довкілля" впливає на стиль діяльності державних установ та бізнесів. Хмарні технології, доповнена реальність, цифрова ера відкрили небачені можливості: "Якщо на початку 2000-х соціальні мережі сприймалися лише як розвага, то нині за їхньою допомогою в країнах змінюють політичні режими, а потужні корпорації ведуть багатомільярдний бізнес".

Читання монографії Євгена Загорулька й Дмитра Олтаржевського "Корпоративні комунікації: свіжий погляд" додає вражень і асоціацій, що їх можна конвертувати в якісну підготовку фахівців для майбутніх інноваційних медіапроектів. Засвоєні знання допоможуть посісти лідерські позиції на ринку праці. Контент і методика викладу гармонійно трансформують монографію в цікаву літературну подорож корпоративними комунікаціями.

Богдана НОСОВА,
кандидат наук із соціальних комунікацій, доцент Навчально-наукового інституту журналістики Київського національного університету імені Тараса Шевченка.

Фото з Фейсбук-сторінки Дмитра Олтаржевського.