Для цього народні депутати Павло Фролов («Слуга народу») та Олександра Устінова («Голос») зареєстрували у Верховній Раді проект змін (№ 10414).

Одним зі способів підвищення інституційної спроможності парламенту є збільшення рівня прозорості, відкритості та ефективності роботи комітетів та комісій, переконані автори змін. Саме ці структури відіграють важливу роль у роботі Верховної Ради й утворюються для здійснення законопроектної роботи за окремими напрямами. На цих майданчиках готують для попереднього розгляду питання, віднесені до повноважень парламенту. Комітети та комісії наділені також контрольними функціями. Зокрема, шляхом проведення розслідування з питань, що становлять суспільний інтерес.

У пояснювальній записці, яка супроводжує проект змін, спираються на дані руху ЧЕСНО, які свідчать: деякі комітети Верховної Ради не опублікували відео жодного зі своїх засідань протягом 2022 року. Часто результати засідання публікуються на сайтах комітетів «заднім числом», фіксуються випадки, коли повідомлення публікували раніше, ніж відбувалося саме засідання. Закритість роботи комітетів та відсутність інформування про неї становлять серйозні ризики. Як от протягування окремих законопроектів без оприлюднення та публічних обговорень.

Водночас, відповідно до чинних положень нашого законодавства, комітети мають будувати свою роботу на засадах верховенства права, законності, гласності, їх рівноправності, доцільності, функціональності, плановості, наукової обґрунтованості, колегіальності, вільного обговорення і вирішення питань. А комісії — ще й на принципах поваги та дотримання прав людини і громадянина, вільного обговорення і вирішення питань, об’єктивності, неупередженості та обґрунтованості прийнятих рішень, висновків і пропозицій. Автори змін вказують: на законодавчому рівні визначено, що народний депутат зобов’язаний, зокрема, бути присутнім та особисто брати участь у засіданнях Верховної Ради та органів, до складу яких його обрано, особисто брати участь у голосуванні з питань, що розглядаються парламентом та його органами, бути присутнім на засіданнях комітету, підкомітету, тимчасової спеціальної чи слідчої комісії, до складу яких його обрано. Визначено також, що голосування на засіданні комітету має здійснюватися членами комітету особисто й відкрито. Результати голосування заносяться до протоколу засідання комітету із зазначенням кількості голосів «за», «проти», «утримались». За пропозицією, підтриманою не менш як третиною присутніх на засіданні членів комітету, до протоколу засідання комітету можуть заноситися поіменні результати голосування. А от у законодавстві про тимчасові слідчі й спеціальні комісії взагалі не передбачена фіксація поіменного голосування народних депутатів.

Сьогодні склалася практика, яка не відповідає духу парламентаризму, коли комітети та комісії не оприлюднюють свої рішення та результати поіменного голосування, наголошують автори змін. За їхніми словами, «це підриває рівень довіри громадян до Верховної Ради, оскільки виборці взагалі позбавлені можливості відстежувати діяльність народного депутата під час його роботи в комітеті чи комісії. Виборець не має доступу до інформації про позицію кожного парламентарія, хоча така інформація є суспільно важливою, а тому повинна бути публічною, наголошується в пояснювальній записці.

Згідно із зареєстрованим проектом змін, під час засідання будь-якого комітету має вестися відеозапис. Відеозаписи відкритого засідання мають розмістити на офіційному веб-сайті комітету не пізніше наступного дня після засідання. А відеозапис закритого засідання не оприлюднюватиметься. Як уже зазначалося, нині закон визначає, що за пропозицією, підтриманою не менш як третиною присутніх на засіданні членів комітету, до протоколу засідання заносяться поіменні результати голосування. Це положення пропонується змінити так: «На засіданні комітету проводиться поіменне голосування з питань порядку денного засідання. Результати поіменного голосування «за», «проти», «утримався» кожного члена комітету із зазначенням його прізвища, імені, по батькові (за наявності) заносяться до протоколу засідання комітету щодо кожного з питань порядку денного із зазначенням кількості голосів. Результати голосування закритого засідання комітету не оприлюднюються». Також на офіційному веб-сайті комітету пропонують викладати протокол і стенограму протягом 10 робочих днів після засідання комітету. Вони є офіційними документами, що підтверджують процес обговорення і прийняття рішення, висновку, рекомендації комітету. Також пропонують визначити, що рішення слідчої комісії прийматимуться шляхом відкритого або таємного голосування «за», «проти», «утримався» більшістю голосів присутніх на засіданні членів слідчої комісії, за винятком окремих випадків. А відкрите голосування має проводитися поіменно.

Такі зміни дадуть змогу забезпечити доступність інформації про діяльність народного депутата в комітеті та в комісії Верховної Ради. А громадяни отримають доступ до даних про персональну позицію парламентарія з приводу кожного питання, переконані законотворці.