Політичної волі для боротьби з корупцією так і не з’явилося, незважаючи на прийнятий на останній сесії Верховної Ради цілий пакет відповідних законів. Самі автори законопроектів особливо не сподіваються на те, що, одержавши в руки досить серйозний механізм протидії корупції, нинішні правоохоронці ефективно ним скористаються. На їхню думку, для цього необхідно термінове реформування всієї правової системи, включаючи прокуратуру та МВС — чим і мають намір зайнятися на наступній сесії.

Прийнятого чекали 10 років

У Комітеті з питань боротьби з оргзлочинністю і корупцією кореспондентам «Голосу України» похвалилися: мовляв, і плани на сесію більші ставили, і реалізації багато чого добилися. Із найважливіших досягнень називають ухвалення чотирьох антикорупційних законів, які до цього прийняти не могли років десять. Тепер і перед європейцями, яких подібними обіцянками годували ще з 2004 року, не соромно, та й своїм громадянам пігулку «покращення» підсолодили.

«Ми прийняли закони про посилення відповідальності за корупційні діяння, — зазначає голова комітету Віктор Чумак (на знімку). — У нас тепер немає адміністративно караної корупції — уся корупція тепер кримінально карана. Ухвалили й досить серйозний закон, який посилює прозорість діяльності всіх органів державної влади. Насамперед, в останньому законі №2837 («Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реалізації державної антикорупційної політики». — Авт.) публічними стають реєстри корупціонерів. Імена всіх, хто був затриманий і засуджений за корупцію, можна знайти на сайті Міністерства юстиції».

Якщо не серйозним ударом, то незручністю для допущених до годівниць чиновників можуть стати зміни в правилах заповнення декларацій про доходи. Вказувати доведеться не тільки кількість нулів на особистих рахунках, а й самі рахунки, а також джерела надходження коштів. Крім того, від державних мужів вимагається «оприлюднити» аналогічну інформацію про дружин, дітей і батьків — усіх близьких родичів.

«З’явилася кримінальна відповідальність юридичних осіб за корупційні правопорушення — чого також ніколи не було в українському праві. І з’явився механізм спеціальної конфіскації за корупційні правопорушення, — наголошує В. Чумак. — Тепер навіть якщо ти подарував комусь автомобіль, який тобі дали за хабар, а та людина могла здогадуватися, що автомобіль був хабаром, то такий автомобіль, будинок або інше майно будуть конфісковані на користь держави».

Над згаданими законопроектами працювали представники від усіх фракцій, крім комуністів. Сам Віктор Чумак є співавтором усіх чотирьох законопроектів від «УДАРу». Від Партії регіонів співавтором був Сергій Тігіпко, від «Свободи» — Олег Махніцький, від «Батьківщини» — Павло Петренко.

У які руки потрапить скальпель?

На початку роботи сесії в інтерв’ю «Голосу України» Віктор Чумак заявляв, що для боротьби з корупцією найголовнішим є наявність політичної волі, якої немає. Проте закони були ухвалені. Просто так карта лягла: зійшлася сукупність різних тисків. По-перше, антикорупційні законопроекти необхідно було прийняти за планом дій щодо візової лібералізації з ЄС — це один із евроінтеграційних законопроектів. По-друге, тиск громадянського суспільства, яке вже два роки говорило на цю тему.

«А політична воля, про яку ми говорили, не з’явилася, — зітхає голова комітету, генерал-майор юстиції. — Питання в іншому: ми прийняли дуже гарний документ для боротьби з корупцією, але в які руки потрапить цей інструмент? У руках хорошого хірурга скальпель дарує життя, в інших може його забрати. Прийняті закони виконують виконавча влада, Кабінет Міністрів, правоохоронні органі. Давайте дивитися, чи з’явиться політична воля».

На закупівлях держпідприємства крадуть два бюджети Мінохоронздоров’я

Водночас говорити про роботу антикорупційного комітету винятково в райдужних тонах не варто. Приміром, так і не було винесено на розгляд підготовлений ще в січні законопроект №2207 «Про здійснення державних закупівель». Суть законопроекту в тому, що всі держпідприємства, які роблять закупівлі навіть за власні кошти, повинні публікувати відомості про торги. Начебто хотіли 22 травня проголосувати, та не ризикнули: пошепталися в кулуарах, з’ясували, що голосів не наберуть, та й пішли ні з чим.

А тим часом про необхідність наведення порядку й забезпечення прозорості в сфері держ-закупівель сьогодні заговорили і в СБУ, і в Антимонопольному комітеті, у МВС та в Мінекономіки.

Рак свиснув раніше за депутатів

Що стосується майбутньої сесії, то поки члени комітету щось намічали, рак встиг свиснути — у Врадіївці. У складі комітету — два колишні заступники міністра МВС, міністр оборони, керівники обласних управлінь МВС. У принципі, люди, які щось повинні розуміти в ситуації.

У комітеті переконані, що необхідно докорінно міняти ситуацію із правоохоронними органами, державну політику в сфері боротьби з організованою злочинністю. Події у Врадіївці просто підштовхнули до цього. «Думаю, що наступна сесія буде присвячена реформуванню правоохоронних інституцій: прокуратури та МВС», — вважає В. Чумак.

Усі члени комітету підписали лист міністрові внутрішніх справ Віталію Захарченку з вимогою переатестації всіх управлінь і відділів МВС, де були зафіксовані катування, зловживання владою та інші порушення.

Володимир РИБАЛЬЧЕНКО, Юліана ШЕВЧУК.

Фото Сергія КОВАЛЬЧУКА.

Думка

Віктор ЧУМАК:

— Такого переліку законопроектів Верховна Рада не могла ухвалити ніколи раніше. У 2009-му були спроби прийняти антикорупційний пакет. Тоді ухвалити не зуміли, а зараз для нашого комітету сесія стала досить вдалою.

ФАКТ

За даними СБУ, повідомили в комітеті, втрати від махінацій з держзакупівлями оцінюються в 32—35 мільярдів гривень на рік. Ці втрати держави дорівнюють двом бюджетам Міністерства охорони здоров’я. Цих коштів повністю вистачило б для того, щоб зробити страхову медицину.