Розруха, антисанітарія, стихійна торгівля — типова картина в підземних переходах 
Підземні переходи Києва дедалі більше руйнуються. Торік КМДА, аргументуючи тим, що на їх відновлення, ремонт, а то й реконструкцію бракує коштів, ухвалила рішення про передання усіх 233 на утримання інвесторів. Згідно з договором, останні власним коштом мають утримувати ці об’єкти, ремонтувати, а також відповідати за чистоту в радіусі 20 метрів від входів-виходів.
Не облагодіяли
«Голос України» висловив сумнів щодо правильності цього рішення і припустив, що інвестори «візьмуть» переходи лише з однією метою: облаштувати в них якомога більше торговельних точок. Що створить ще більше незручностей пішоходам, не кажучи вже про такі супровідні МАФів, як бруд та антисанітарія. Так і вийшло. Редакція не раз порушувала цю проблему, але КМДА зазвичай не реагувала на критику, а керівники комунального підприємства «Київавтодор» запевняють, що у підземок... немає проблем. Та й контроль за інвесторами, котрі експлуатують їх, твердять вони, ведеться регулярно.
Цікаво: контролери не помітили ні бруду, ні розрухи, ні несанкціонованої торгівлі навіть м’ясними і молочними продуктами, домашніми тваринами, а також промисловими товарами? А східців, що розсипаються, зруйнованих покриттів? Власне, безліч підземних переходів — у аварійному стані, деякі взагалі становлять небезпеку для життя. Їх і зобов’язані впорядковувати інвестори, але хто з них вклав бодай копійку в ремонт?
Шкода топити, тому продають
Підземні переходи, особливо «доросліші», розвалюються на очах. Власне, знайти їх бодай у трохи пристойному стані в Києві складно. Торік ми писали про переходи на вулиці Братиславській (біля станції метро «Чернігівська»), які ведуть до Лікарні швидкої допомоги і Центру серця. Тут утворилися просто-таки величезні ями, а біля сходів і всередині стирчить небезпечна арматура, що робить об’єкт непридатним для експлуатації.
А от переходи до станції метро «Дарниця» збирають торговців з усіх районів Києва і передмістя. У години «пік» тут неможливо вже навіть розминутися. Обабіч вузького простору вишикувалися ряди тих, хто торгує всілякою всячиною — від «молочки», звісно, без будь-якої перевірки на бактерії, до кошенят і щенят, яких утопити шкода, тому їх продають.
Як мовиться, страх і жах у переходах метро, що ведуть до станції метро «Контрактова площа». Для перехожих і пасажирів залишається дедалі менше місця для проходу. І без того вузький простір, як, власне, й у всіх, побудованих у радянський час і не розрахованих на таку кількість людей, захаращений ще й МАФами, зайнятий нелегальними торговцями їжею, взуттям, одягом. Про ремонт, бодай косметичний, навіть не йдеться.
Біля переходу, що поруч зі станцією метро «Шулявська», практично геть зруйновані сходи, вони розсипаються буквально під ногами пішоходів. Для того щоб перетнути тут проспект Перемоги, кияни та гості столиці в буквальному сенсі слова ризикують життям (на знімку).
Стан великого переходу біля станції метро «Площа Толстого» трохи кращий — усе-таки — центр міста! Але тут інша проблема: це місце облюбували бомжі — з усіма наслідками, що випливають звідси. Втім, безхатченки знаходять притулок не тільки в цьому переході, а й у багатьох інших.
У відповідальних проблем немає
Практично всі підземні переходи, особливо в багатолюдних місцях і  великих транспортних розв’язок, зруйновані. Й ніхто не збирається їх ремонтувати. Інвестори не облагодіяли киян: вони лише експлуатують кожен сантиметр вигідних торговельних площ.
Тим часом «Київавтодор» уважає, що в столиці підземних пішохідних переходів у аварійному стані немає. Керівники підприємства запевняють, що орендарі виконують свої зобов’язання, в яких прописано: якщо інвестори не будуть утримувати, прибирати і регламентовано проводити поточний ремонт, то договір з ними буде розірвано. Оскільки договори не розривають, то виходить, що «Київавтодор» не бачить тут проблем. Ну а в інвесторів і запитувати про це не треба, вони тим паче таких проблем не бачать. А от киянам можна поспівчувати...
Фото Сергія КОВАЛЬЧУКА.