Комітет з питань податкової та митної політики рекомендує парламенту прийняти у другому читанні та в цілому проект закону «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо сплати екологічного податку за утилізацію знятих з експлуатації транспортних засобів».
Законопроектом (реєстр. №0975) пропонується запровадити екологічний податок за утилізацію знятих з експлуатації транспортних засобів. Зокрема, документом передбачено, що платниками податку є особи, які: здійснюють ввезення транспортних засобів та кузовів до них на митну територію України; здійснюють виробництво (виготовлення) транспортних засобів на території України для продажу на внутрішньому ринку України; купують транспортні засоби в осіб, які не сплачують екологічний податок згідно з Податковим кодексом України. 
Водночас згідно з проектом податок за утилізацію знятих з експлуатації транспортних засобів не платитимуть особи, які: ввозять на митну територію України транспортні засоби, що належать дипломатичним представництвам або консульським установам іноземних держав, міжнародним організаціям, які користуються привілеями та імунітетом згідно із загальновизнаними принципами та нормами міжнародного права, а також працівниками таких представництв, установ, організацій та членами їхніх сімей; ввозять на митну територію України транспортні засоби, раніше вивезені за межі митної території України, за наявності документів, що підтверджують їх попереднє вивезення; ввозять на митну територію України транспортні засоби у митних режимах інших, ніж митний режим імпорту тощо.
Оподаткування позбавляються також транспортні засоби, що реалізуються для інвалідів, у тому числі дітей-інвалідів, автомобілі спеціального призначення, оплата вартості яких здійснюється за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів, коштів фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування.
Утім, Головне юридичне управління має низку зауважень до законопроекту. Запровадження запропонованого обов’язкового платежу, зазначають експерти у своєму висновку, передбачає покладення на органи державної влади функції з утилізації знятих з експлуатації транспортних засобів. Проте нині законодавчими актами України такої функції не покладено на жоден орган держави.
Крім того, розмір податку, що пропонується встановити залежно від об’єму циліндрів двигуна автомобіля, на їхню думку, не пов’язаний з фактичними витратами на утилізацію транспортного засобу. «За такої ситуації запропоновані проектом новації не відповідають визначеній Податковим кодексом України суті податку, збору (обов’язкового платежу), а тому, на нашу думку, утилізація автомобіля є господарською діяльністю, що передбачає отримання прибутку і може здійснюватися за плату на договірних засадах між власником транспортного засобу та суб’єктом, який надає відповідні послуги», — йдеться у висновку. 
Вл. інф.

ДовІдково

Законопроектом пропонується встановити базові ставки екологічного податку за утилізацію знятих з експлуатації транспортних засобів у розмірі 5 500 гривень для легкових автомобілів та 38 000 гривень для автобусів, вантажопасажирських та вантажних автомобілів, самоскидів.