На розгляді Комітету з питань будівництва, містобудування, житлово-комунального господарства та регіональної політики знаходиться 33 законопроекти. З підготовки десяти з них комітет визначено головним.

Серед них, зокрема, проект закону «Про введення мораторію на примусову реалізацію житла» (реєстр. № 1043). Обґрунтовуючи необхідність ухвалення цього проекту, народні депутати Петро Симоненко, Спірідон Кілінкаров та Валентин Матвєєв (КПУ) зауважили, що вона зумовлена наявністю заборгованості з виплат заробітної плати, стипендій, інших грошових виплат населенню. А також непомірними та незбалансованими з рівнем доходів основної маси населення цінами на енергоносії та тарифами на житлово-комунальні послуги.

З огляду на це обранці пропонують запровадити мораторій на примусову реалізацію житла на період фінансової кризи. Але не раніше ніж до 1 січня 2015 року. Тобто до погашення заборгованості із виплат заробітної плати, стипендій тощо.

Ухвалення законопроекту, переконані політики, дозволить знизити соціальну напругу в суспільстві та захистити найвразливіші верстви населення.

Головне науково-експертне управління вже розглянуло цей проект і висловило до нього низку зауважень. Експерти, насамперед, звернули увагу на те, що сама по собі заборона виконання певних судових рішень не корелюється з конституційним правом на судовий захист (ст. 55 Конституції) та тим, що судові рішення є обов’язковими до виконання на всій території України (ст. 124 Конституції). На їхню думку, запровадження будь-яких обмежень щодо виконання рішень суду має супроводжуватися визначенням того, хто і за рахунок якого майна буде виконувати відповідні судові рішення.

«У даному випадку, оскільки заборгованість за оплату житлово-комунальних послуг пов’язується з заборгованістю із виплат заробітної плати, теоретично можливим було б запровадження механізму, за яким обов’язок щодо погашення заборгованості з житлово-комунальних послуг від боржника переходить до особи, яка своєчасно не виплатила йому заробітну плату, інші грошові виплати у розмірі заборгованості з цих виплат», — йдеться у висновку.

Крім того, на думку експертів, у проекті відсутній зв’язок між заборгованістю з виплати заробітної плати та мораторієм на застосування примусової реалізації житла. Адже згаданий мораторій має загальний характер незалежно від того, чи є у конкретної особи, на житло якої звертається стягнення, зазначена заборгованість, а також не встановлений порядок підтвердження її наявності. Уточнення також потребує й визначення житла, на яке не може бути звернуто стягнення. Таким житлом, переконані в експертному управлінні, може бути визнано лише те житло, в якому боржник та члени його сім’ї проживають постійно. Власне, за результатами розгляду проекту в першому читанні науково-експертне управління рекомендує повернути документ на доопрацювання.

ЦИФРА

У червні 2012 року борг населення за спожиті житлово-комунальні послуги становив 11 млрд. 301,7 млн. грн. Борг за квартплату станом на 10 липня 2012 р. збільшився на 52,6 млн. грн. — до 2 млрд. 231,8 млн. грн. Заборгованість із виплати заробітної плати в Україні на 1 листопада 2012 р. становила 896 млн. 906 тис. грн.