Що обирати — вчителя чи науку? Така дилема стоїть перед школярами, які обирають профіль навчання у старших класах. І не завжди цей вибір усвідомлений, адже у 15 років мало хто знає, якою справою займатиметься все життя.

Після того, як вступ до ВНЗ почав залежати від результатів тестів за кількома предметами, проблема вибору профілю навчання у старших класах постала з новою силою. Хтось із батьків придивляється до школи, оцінюючи, наскільки сильну підготовку із профільних предметів там забезпечують. Інші обирають учителя, який зумів зацікавити своєю наукою школяра. Треті воліють залишити дитину у звичній обстановці.

В області завершено реалізацію п’ятирічної програми профільної освіти. Є навчальні заклади, які мають досвід її організації: навчальний комплекс №2 у Шахтарську, Макіївський міський ліцей, гімназія №92 у Донецьку. Ефективно взаємодіють одинадцятирічки у межах одного освітнього округу в Макіївці, Добропіллі та Мар’їнському районі.

Однак є і системні проблеми. «Сільські школи та школи малих міст — малокомплектні та однопрофільні, вони не дають належного рівня знань. На жаль, у боротьбі із перевантаженням учнів із програми були викинуті цілі ланки. Особливо зазнали втрати природно-математичні науки. Духовність поступається невігластву», — вважає завідувачка, доцент кафедри обласного інституту післядипломної педагогічної освіти Лариса Пасєчнікова.

Співрозмовниця зазначила: за останні сорок років кількість уроків хімії в ЗОШ зменшилася вдвічі, фізики та астрономії — втричі. «Гуманітаризація — це добре. Але годує нас не слово, а діло».

У селі найдоцільнішим вважають навчання професій, пов’язаних із сільським виробництвом. Однак це можливе лише за умови співпраці із партнерами — аграрними підприємствами.

У Торезькому ліцеї «Спектр», наприклад, на уроці спецкурсу з економіки «Власна справа» учні запропонували спорудити ковзанки в місті. Керівник групи Костянтин Кузьмін написав про це віце-прем’єр-міністру України Борису Колеснікову. Той підтримав ідею. «Школярі презентували бізнес-план дуже ефективного державно-приватного партнерства. Держава будує ковзанку, решту інфраструктури візьме на себе місцевий бізнес. Якщо проект буде успішним, його можна буде застосовувати у всій країні. Так зможемо вирішувати соціальні проблеми невеликих міст», — заявив урядовець на зустрічі із торезькими школярами.

 

Донецька область.

Факт

За словами першого заступника управління освіти і науки Донецької облдержадміністрації Миколи Артемова, цього року регіон посів друге місце за підсумками всеукраїнських олімпіад, завоювавши 79 дипломів. «Це багато в чому завдяки профільному навчанню. Найбільше у нас представлено математичний профіль, учні зорієнтовані на технічні спеціальності. Причому після дев’ятого класу 40 відсотків ідуть до професійно-технічних училищ і технікумів, дехто мріє продовжити навчання в університеті, маючи фах», — каже він.

Щось новеньке

Прикметою часу стало впровадження бізнес-освіти для школярів області. Поки що експериментально такі курси читають у двох містах та трьох районах, а на початку 2012-го запровадили дистанційну бізнес-школу для десятикласників. На захист учні надіслали 35 проектів, деякі з них повністю готові для того, аби запустити у справу. З’ясувалося, що ідеї для власної справи — саме та практична робота, якої сьогодні бракує.