Відмітна риса нинішнього навчального року — зникнення школярів, котрі йдуть узбіччями великих і малих доріг на заняття. Діти з пішоходів перетворилися на пасажирів симпатичних автобусів.

Голова Одеської обласної державної адміністрації Едуард Матвійчук, до речі, у минулому вчитель сільської школи, упевнений, що програму «Шкільний автобус» успішно завершено — у грудні шість автобусів, закуплених за рахунок державного бюджету, «закриють» шкільну транспортну програму в регіоні.

Сьогодні тут експлуатують 301 автобус. Деяким з них десять років. Але більшість відносно нові — у 2011 році в область надійшло 54, 2012-го — 90 машин. До цього автопарку необхідно додати й кілька десятків мікроавтобусів «Газель».

Шкільні автобуси, яким радіє дітвора, стали, треба визнати, для працівників освіти й головним болем. Де зберігати техніку? Хто має її ремонтувати, платити зарплату водіям? Де взяти паливо, хто відповідальний за технічний стан авто?

Начальник відділу управління освіти та науки ОДА Ганна Червоняк на ці запитання відповіді знає.

Коли почалося стрімке наповнення автобусного парку, фахівці запропонували створити комунальне підприємство з його обслуговування. Але величезні відстані від сільських шкіл до Одеси (до 600 кілометрів) практично зводили нанівець всі переваги. Тому техобслуговування автобусів доручили районним автопідприємствам і СТО.

А хто відповідає за шкільний автобус безпосередньо в ЗОШ? Разом з водіями — працівники, які пройшли навчання й мають відповідний сертифікат. Зберігається техніка в спеціалізованих автогаражах або в сільгосппідприємствах, успішно розв’язано й інші раніше невідомі проблеми.

Скарг на те, що батьки розщедрюються на ремонт автобусів, не надходило. Нормативний термін їхньої експлуатації — 10 років. Образно кажучи, авто, як діти, працюють десятилітку. «Другорічництва» у машин, хочеться вірити, не буде.

Одеська область.

До речі

Понад 21 тисяча учнів області на 236 шкільних автобусах щодня добираються до навчальних закладів. Отже, транспорт є, а ось дороги... У віддалених сільських районах їх майже немає. Інколи батьки, щоб достукатися до влади, перекривають міжнародні траси з вимогою відремонтувати місцеві автошляхи. Це поки що єдиний дієвий спосіб привернути увагу до бездоріжжя, від якого, крім дітей, страждають авто.

Богдан КУШНІР.

Львівська область.

Цифри

Без допомоги держави програма «Шкільний автобус» не почала б працювати так ефективно. 48 машин надійшло в регіон протягом двох років за рахунок держбюджету, 96 — закупила область. Звичайно, з їх появою витрати на освіту зросли. Але вони не скорочуються, а перебувають, як то кажуть, у захищеній зоні.

Фотоетюд Ксенії ЗАМОЖНОЇ.