На думку експертів, у сфері державних конкурсів на постачання товарів і виконання робіт обертається понад 300 мільярдів гривень, а контроль громадськості за процесом їх розподілу в Україні поки що нереальний.

Звіт... не для простих людей

Витрата органами місцевої влади бюджетних коштів для закупівель товарів і послуг залишається непрозорою. Про це свідчать дані моніторингу, проведеного цього року громадською організацією «Центр політичних студій і аналітики». Не винятком стала й Донецька область. На сайтах місцевих органів влади чи на порталі «Державні закупівлі» знайти інформацію, яка зацікавила, досить складно, нерідко її взагалі немає. Автори дослідження проаналізували витрати обласної та низки районних державних адміністрацій.

За словами заступника голови Макіївської міської громадської організації «Батьківщина» (примітка: організація не належить до однойменної політичної партії) Сергія Кареліна, практично у всіх аналізованих органах виконавчої влади немає плану закупівель на суми від 10 тисяч до 100 тисяч гривень. «Насправді ніхто такого плану не складає, тому що за законом це можна не робити, і будь-який орган влади здійснює такі закупівлі просто своїм рішенням», — зазначив представник громадської організації.

Аналізуючи витрати місцевих органів влади на пально-мастильні матеріали, Сергій Карелін навів цікаві цифри. Так, на потреби Донецької обласної державної адміністрації було виділено 439 тисяч 740 гривень, Донецької міської ради — 729 тисяч 507 гривень, а на Володарську районну державну адміністрацію — 12 тисяч 530 гривень. «Це непорівнянне, тому що район за площею набагато більший, ніж місто Донецьк, і коштів, виділених районним адміністраціям, може катастрофічно бракувати. До того ж деякі адміністрації відповідали, що ні в оренді, ні на балансі автомобілів немає, але водночас пально-мастильні матеріали купували», — сказав Сергій Карелін.

Ціна питання — прерогатива чиновника?

Представник «Центру політичних студій і аналітики» і куратор проекту Ольга Будник зазначила, що моніторинг закупівель за бюджетні кошти ведеться з 2011 року. Торік аналізувалися витрати органів освіти, а цього року проект присвячено реалізації державної політики в сфері сім’ї, молоді та спорту з оздоровлення дітей шкільного віку.

Експерти запросили інформацію про кількість дітей, яких передбачалося оздоровити, і про обсяг виділених на це коштів. З’ясувалося, що в різних регіонах України цифри досить відрізняються. Так, у Волинській області на одну дитину припадає 268,5 гривні, у Херсонській — 78,2, Львівській — 88,5, Донецькій області — 4913,1 гривні. За словами Ольги Будник, така різниця в сумах пояснюється ще радянською традицією, коли плани перевищували можливості. Невеликі суми на відпочинок характерні для пришкільних дитячих таборів, які масово відкривали минулого літа, однак відпочинок у яких складно назвати оздоровчим.

Якщо розглядати вартість путівок у дитячі оздоровчі заклади, то на Волині сума дорівнювала 100 гривням за один день перебування школяра в таборі. А оскільки зміна триває від 16 до 21 дня, то й вартість путівок змінювалася від 1600 до 2100 гривень. Це найнижчий показник по Україні. У Херсонській області вартість путівки в середньому становила 2600 гривень, у Запорізькій області — 3297 гривень. Але найвражаюче коливання цін у Донецькій області. У відповіді Донецької обласної державної адміністрації наведено такі цифри: «Середня вартість однієї дитячої путівки в дитячі заміські оздоровчі заклади в 2012 році становить від 999 до 7500 гривень».

А профільне управління Донецької міської ради, додала Будник, дало роз’яснення, що в 2012 році планується витратити на оздоровлення близько 10 мільйонів гривень. З них лише 745 тисяч 100 гривень призначено для путівок дітям пільгових категорій, 169 тисяч 200 гривень — для оздоровлення працівників освіти та їх дітей, і понад 6 мільйонів гривень — для утримання дитячого заміського закладу відпочинку «Лісова казка».

Потрібен контроль тендерних закупівель з боку громадськості

Нині в Україні немає методики аналізу чистоти закупівель за державні кошти. Кілька громадських організацій вирішили узятися за усунення цього пробілу. Як заявила Ольга Будник, з 2011 року здійснюється моніторинг закупівель на суми від 10 тисяч до 100 тисяч гривень, при яких тендер не проводиться. Проект втілюється в життя у восьми регіонах України, зокрема — у Донецькій області. Головною метою проекту є впровадження комплексного моніторингу державних закупівель. Для одержання інформації використовуються запити в органи влади, дані з порталу державних закупівель і сайтів розпорядників бюджетних коштів, а також думки й оцінки, отримані під час неформального спілкування з безпосередніми учасниками тендерів.

«Ефективність нашої методики полягає в тому, що вона охоплює всі етапи процесу здійснення державних закупівель, починаючи зі створення комітету з конкурсних торгів і закінчуючи підписанням договору про закупівлі, — зазначила керівник проекту. — Загалом таких етапів 16, і на кожному з них ми намагаємося виявити, чи були порушення — факти змови, корупційні дії. Аналогічну методику розробляли й експерти Світового банку, але вона дещо відрізняється від нашої тим, що там не аналізуються причини невиділення коштів на ті чи інші закупівлі, а в нашій це питання розглядається».

Безперечно, цей проект значно поліпшить поінформованість громадськості про витрати місцевих органів влади. Але питання залишається: чи буде розроблена методика ефективною в боротьбі з корупцією при витраті коштів платників податків? За словами Сергія Кареліна, у разі виявлення порушень виділення коштів матеріали моніторингу передаються до вищих та правоохоронних органів. За результатами аналізу витрат на харчування в школах, проведеного в 2011 році, виявлені надмірно завищені ціни було знижено до ринкового рівня, а деякі керівники відділів освіти втратили свої посади. Тобто зворотний зв’язок з боку влади, позитивна її реакція на цю роботу є.

Контроль дій влади громадою — один з елементів оздоровлення держави, тому держзакупівля, як ласий шматок для зловживань чиновників, передусім не має залишитися без такого системного, фільтрувального, коректуючого громадського нагляду. Доки громадяни не почнуть вимагати від чиновників звіту про те, на що витрачаються гроші платників податків, і далі мільярди цих коштів спливатимуть на закупівлю товарів за цінами в рази вищими від ринкових. Найголовніше — не боятися і не нехтувати право на отримання інформації.

Донецька область.

Довідково

Закон України «Про здійснення державних закупівель» пропонує організовувати конкурс при закупівлі товарів на суму понад 100 тисяч гривень, на будівництво — понад 300 тисяч гривень, а на виконання робіт — понад  мільйон. При закупівлі до 100 тисяч гривень чиновники мають право самостійно вибирати постачальника.