Дніпропетровські депутати вимагають від керівництва країни перегляду міжбюджетних відносин
Переглянути положення бюджетної політики з урахуванням інтересів регіонів — з такими вимогами до Президента, Кабміну та Верховної Ради виступили депутати Дніпропетровської обласної ради. Вони наголошують: згідно з головним фінансовим кошторисом країни центральна влада знову отримує право вирішувати свої проблеми за рахунок мешканців територіальних громад — пенсіонерів, учителів, лікарів, підприємців, працівників промисловості та аграріїв.
— Реформа міжбюджетних відносин, викладена в держбюджеті, змінах у Бюджетний і Податковий кодекси України, завдає непоправного удару, наслідки якого місцеве самоврядування відчуватиме ще тривалий час, — йдеться у зверненні. — Буде загублена соціальна сфера, погіршиться рівень медичного обслуговування, освіти, виховання дітей, екології в усіх без винятку регіонах України.
Соцвидатки скоротили втричі
Головними причинами проблеми облрада вважає те, що в той час як Бюджетний кодекс передбачає передачу місцевим бюджетам ресурсу на виконання державних конституційних прав з утримання установ освіти й охорони здоров’я через субвенції — обсяги зазначених субвенцій, затверджених Законом України «Про Державний бюджет України на 2015 рік», не покривають у повному обсязі поточні витрати, у тому числі соціально захищені. Виділеного з Держбюджету ресурсу недостатньо навіть порівняно з уточненим планом 2014 року.
Так, обсяг медичної субвенції, передбаченої держбюджетом на утримання спеціалізованої медсанчастини № 9 у Жовтих Водах, менше уточненого плану на 2014 рік майже вдвічі. У Павлограді обсяг держбюджетних видатків на утримання всіх установ охорони здоров’я знижено втричі— до 16,2 мільйона гривень. Загалом недостатність ресурсу з медичної субвенції становить 802,5 млн. гривень і з освітньої — 390 мільйонів. На такі суми депутати й пропонують збільшити держфінансування цих галузей.
У документі зазначено, що в умовах проведення медреформи із січня 2012 року видатки на охорону здоров’я щорічно включали цільові кошти (понад 130 мільйонів гривень) для урахування екологічних особливостей регіонів. За рахунок цих коштів область закуповувала найнеобхідніше медичне обладнання, зокрема устаткування для радіологічного відділення Дніпропетровського клінічного онкологічного центру, що дало можливість виявляти й лікувати захворювання на ранній стадії. У новому Бюджетному кодексі застосування такого екологічного коефіцієнта при розподілі обсягів медичної субвенції не передбачено — тим часом  як за індексом екологічного виміру регіон займає останнє, 27-ме, місце серед усіх областей України.
Згідно із внесеними до Бюджетного кодексу змінами, екологічний податок зараховується до прибутків загального фонду місцевих бюджетів і в такий спосіб втрачає цільове призначення. У зв’язку з обмеженістю ресурсу загального фонду місцевих бюджетів — виконання соціально захищених статей — кошти, що надходять за забруднення природного середовища як екологічний податок, фактично не будуть спрямовані на заходи з виконання вкрай необхідних екологічних програм. — Враховуючи викладене, пропонуємо зберегти цільовий напрям використання екологічного податку та включити його до складу доходів спеціального фонду місцевих бюджетів, — зазначено у зверненні.
Вилучення без урахування реальності 
Депутати вказують на те, що з нового року впроваджується механізм вирівнювання податкоспроможності місцевих бюджетів. Він передбачає вилучення з місцевих бюджетів до державного — як реверсивну дотацію — коштів, що забезпечили у 2013 році рівень надходжень окремих податків з розрахунку на одного мешканця вище, ніж у середньому в Україні.
На Дніпропетровщині ці показники перевищують середні в Україні: з податку на доходи фізичних осіб (ПДФО) — 279 грн. проти 201,2 грн.; з податку на прибуток підприємств (ППП) — 215,6 грн. проти 68,8 грн. Як результат — реверсна дотація для обласного бюджету розрахована Міністерством фінансів у сумі 325,3 млн. грн. Виходячи з обсягу очікуваних надходжень з обласного бюджету як реверсивну дотацію буде вилучено 9,7% надходжень ПДФО і 76,5% ППП. При цьому списання з рахунку обласного бюджету реверсної дотації здійснюватиметься щодекадно, незалежно від фактичних надходжень зазначених податків.
Тому для стимулювання місцевих бюджетів депутати запропонували внести зміни в механізм вирівнювання та встановити граничний розмір індексу податкоспроможності, після досягнення якого передається реверсна дотація на рівні 1,2. Це дасть змогу залишити в області додатковий ресурс — 123 млн. грн.
По своєму ліжку простягай ніжки 
Бюджетним кодексом з урахуванням змін, внесених 15 січня (законопроект № 1766), визначено, що в перехідний період — до формування об’єднаних громад — утримання дошкільних установ, клубів, центрів дозвілля, бібліотек, що розташовані на територіях сіл, селищ, здійснюється за рахунок міжбюджетних трансфертів з районного бюджету. При цьому його обсяги не повинні бути менше розрахованих за нормативами минулого року.
Водночас, враховуючи передачу екологічного та єдиного податків зі спеціального до загального фонду, введення акцизного податку з роздрібного продажу підакцизних товарів, окремі сільські, селищні ради одержать значний фінансовий ресурс. Однак районні бюджети навіть із урахуванням субвенцій такого ресурсу не мають. Проте їм необхідно утримувати передані установи охорони здоров’я та освіти.
— Пропонуємо після розрахунків видаткової частини сільськими й селищними радами  відповідно до статті 88 Бюджетного кодексу перераховувати власні доходи сільських і селищних бюджетів до районного, — звертаються обласні депутати. — Необхідно залишити 25 відсотків вільних коштів у сільському й селищному бюджеті, а решту передати до районного — на утримання установ соціально-культурної сфери району.
Підписанти документа заявляють, що залучатимуть усе суспільство до діалогу із центром і до кінця обстоюватимуть свою позицію. Вони переконані: уряд повинен почути голос мільйонів мешканців Дніпропетровщини.
 
Дніпропетровська область.
Інфографіка надана облрадою.
ДОВІДКА
Обсяг надходжень до обласного бюджету Дніпропетровщини планується в сумі майже  8 854 млн. гривень: у тому числі доходи загального фонду — 8 622 млн. грн., спеціального фонду — 231 млн. грн. Загальний обсяг видатків також становить 8 854 млн. грн. З них видатки загального фонду — 7 911 млн. грн., спецфонд — 942 млн. грн. Резервний фонд становить 20 млн. 
ДУМКА
— Податкова система й система формування бюджету на місцях змінилися не на користь громади — маємо великі касові розриви в соціальних статтях місцевих рад з медицини та освіти, — заявив голова облради Євген Удод. — До центрального бюджету в нас забрали близько двох мільярдів гривень стабільних податків. Зате залишили «непопулярні» — на нерухомість, підакцизні товари, дорогі авто. А під гаслом децентралізації нам нав’язують ще більшу залежність від центру. Якщо раніше ми залежали від Києва на два мільярди гривень, то тепер фінансова залежність зросла вдвічі. І при тому, що Дніпропетровщина — це три мільйони людей, 20% ВВП держави, лідер з більшості економічних і виробничих показників. Регіону не залишають мотивації для розвитку, а змушують ходити до столиці із простягнутою рукою.