Коли чуєте від своєї дитини фразу: «Ким мені бути, адже я ще не знаю всіх професій?», не поспішайте радити їй вуз і престижну високооплачувану спеціальність. Постарайтеся відштовхнутися від предметів у школі, якими вона цікавиться, прислухайтеся до її думки й бажань. Нарешті, зверніть увагу на її здібності. Адже справжні інтереси дитини можуть разюче відрізнятися від ваших уявлень.

Звивистими стежками

Один тато (заслужений тренер України) вважав, що його синові краще вступати в Інститут фізкультури. Олександр послухався, вивчився, а через два роки роботи в школі... усе кинув і виїхав в Америку, де незабаром став відомим ілюзіоністом. І тут тато згадав, як на запитання: «Ким ти будеш, як виростеш?», син завжди відповідав: «Фокусником в Америці». Тато тоді сприйняв це як бурхливу фантазію. Тепер же він радить іншим батькам дослухатися до слів дитини. Не даремно ж кажуть: «Вустами маляти»...

Діти на порозі школи інтуїтивно відчувають, у якій сфері надалі шукати себе. Тому, старшокласники, частіше прислухайтеся до себе: що у вас виходить краще, який вид діяльності найбільше приваблює? А ви, батьки, не сполохайте це тонке відчуття! Адже якщо нав’яжете щось, самі потім будете не раді. У будь-якому разі робити вибір і відповідати за нього повинна ваша доросла дитина.

Показова історія Дмитра. Після закінчення школи він під впливом популярного кінофільму 80-х «Екіпаж» захотів учитися на пілота, до того ж було бажання вирватися з-під домашньої опіки. Льотчика з нього не вийшло через дефект у носі, а обслуговувати літаки стало нецікаво. Дмитро перепробував багато професій, поки не згадав про свою давню мрію — знімати фільми. І записався на курси телеоператорів. Здавалося б, багато часу втрачено, але Дмитро не шкодує, адже навички й досвід попередніх професій тепер допомагають йому в улюбленій справі.

Дуже багато хто йде до самореалізації звивистим шляхом. Але якщо раніше в абітурієнтів був усього один шанс на вступ (пан або пропав!), то зараз — здавай ЗНО, подавай документи хоч в усі вузи й очікуй, куди Бог пошле! Як правило, є три категорії юних здобувачів вищої освіти. Перші йдуть туди, куди скажуть батьки, де менше платити або ж де менший конкурс. Другі обирають улюблену з дитинства професію (лікар, учитель, бухгалтер) і прямують до своєї мети. Третім найгірше: маючи здібності в багатьох напрямках, вони... не знають, куди конкретно податися. А ті, хто в підсумку обирають творчу професію, перед вступом раптом з’ясовують, що в них відсутні базові навички для «творчого конкурсу». І це відлякує обдарованих, але непідготовлених.

Тест допоможе!

Тож як не помилитися й прийняти перше життєво важливе рішення? На допомогу приходять різні тести на профорієнтацію — від простих до багатоступінчастих. Але на сьогодні всі наявні методики радянських часів морально застаріли. До того ж, постійно змінюються запити ринку праці, виникають нові професії. Одна з сучасних альтернатив — інтернет-тестування «Магеллано Університет». Це визнана в Європі й сертифікована в Україні методика, яка допомагає з вибором професії. В 2012 році групою дипломованих психологів з видавництва психологічних тестів «ОС Україна» під керівництвом доктора психологічних наук, професора Леоніда Бурлачука тест був адаптований для українських старшокласників. Тестування з п’яти блоків, яке займає півтори години, досить складне, тому краще його проходити починаючи з 10—11 класу.

«Є сенс тестувати і в 15 років, це допоможе зорієнтуватися в необхідності додаткової підготовки дитини в тому чи іншому напрямку, підтягти слабкі місця, — каже консультант з профорієнтації «Магеллано Університет» психолог Наталія Гайворон (на знімку). — Але оскільки інтерес у більшості школярів стає стійким тільки ближче до одинадцятого класу, буде корисним повторити тестування й напередодні випускного. Щоб правильно обрати професію, необхідно визначитися із трьома категоріями: мій інтерес (хочу), мої здібності (можу) і потреби ринку (треба). Тільки при комбінації всіх трьох компонентів обрана професія напевно приведе до успіху».

Коли потрібна корекція

Оригінальні завдання допомагають з’ясувати, чим підліток хотів би займатися в робочий і вільний час. Також визначають мотивацію, адекватність самооцінки й здатність до навчання й вирішення проблем. «Серйозною перешкодою в навчанні може стати неспроможність сприймати критику, уникання складних завдань, невміння розподіляти свій час і відсутність бажання вчитися. Тест виявляє ці моменти, і батьки можуть відреагувати й попрацювати над їх усуненням за допомогою психолога,» — зазначає Наталія Гайворон.

Часто тестування й консультація психолога виявляють і допомагають ефективно розв’язати сімейні конфлікти, коли батьки й підліток по-різному бачать майбутню професію.

Дев’ятикласник К. вирішив бути артистом, а мама (фінансовий директор) хотіла розвивати в ньому комерційні таланти. Але тест не виявив у хлопця особливих артистичних здібностей. Під час розмови з психологом з’ясувалося, що ця професія приваблювала його сценою й оплесками. Тобто хлопчику вкрай необхідне було визнання (можливо, у родині цього не вистачало). Синові й мамі допомогли дійти компромісного рішення, що влаштувало обидві сторони. Незабаром хлопець знайшов себе в туристичному бізнесі.

Ще одна проблема сучасних підлітків — завищені вимоги до себе. Приміром, десятикласниця М. вчилася в математичному ліцеї, брала участь у всіх олімпіадах. Але раптом перед вступом різко змінила вподобання на користь лінгвістики. Якщо це усвідомлений вибір, то нормально. Завдання тесту, орієнтованого на інтереси підлітка, з’ясувати, чим була спричинена різка зміна думки. Виявилося, що перешкода — її перфекціонізм (бажання бути у всьому кращою): на одній з математичних олімпіад дівчина була другою, що й стало для неї психологічним бар’єром. Попутно тест виявив у неї неприйняття критики, нездатність оцінювати себе адекватно й дозволяти собі помилки. Допомога психолога надійшла вчасно.

— А якщо тест покаже, що дитина, через свою неорганізованість і небажання, не здатна до вищої освіти?

— Таке буває рідко. Наприклад, одна дівчина модельної зовнішності й не приховувала, що не хоче здобувати вищу освіту, для неї важлива кар’єра в шоу-бізнесі. І тест підтвердив правильність її вибору.

Насамкінець Наталія Гайворон порадила будь-яку спеціальність розглядати як трамплін для нових звершень. Приміром, сама Наталія, перш ніж знайти себе в психології, встигла попрацювати юристом і хореографом. Тепер же реалізує свій талант у профорієнтуванні.

Мал. Олексія КУСТОВСЬКОГО.