У 1995 році Україна підписала Болонську декларацію і започаткувала широкомасштабний експеримент із входження в європейський простір освіти та науки. Слід сказати відверто, що не всі виконавці мали чітку уяву, як це зробити.

Болонська угода декларує міжнародне визнання дипломів того чи іншого університету. Ректори багатьох зарубіжних провідних закладів узагалі відмовляються від державних дипломів.

Дуже важливим є створення єдиного освітнього простору. Це не лише визнання досягнень зарубіжних колег, а й внесення своїх надбань з тим, щоб знайти точки дотику.

У цьому сенсі важливим є перехід на спільні навчальні плани, узгоджені у всіх деталях. Без уніфікації програм однопрофільних ВНЗ неможливо підвищити мобільність викладачів і студентів.

Правилом хорошого тону за кордоном вважається стажування педагогів у закладах інших країн терміном від півроку до двох років. Зрозуміло, такий викладач буде «цікавішим» для студентів. Навчання ж студентів у межах європейського простору розкриває перед ними незвідані грані Всесвіту і дає змогу випробувати свої сили в європейській освіті.

Кілька слів щодо запровадження зарубіжної системи наукових ступенів. У нас давно ведуться суперечки стосовно переходу з підготовки кандидатів наук на підготовку докторів філософії. Запопадливі реформатори хотіли залишити, як в Європі, лише ступінь доктора філософії і зрівняти у такий спосіб нинішніх кандидатів наук з докторами, що викликало протести.

Декларація по-різному оцінена в нашому і не тільки суспільстві, що, вважаю, загальмувало її реалізацію. До речі, читав, що у кількох провідних університетах континенту відмовилися брати участь у Болонському процесі.

І не дивно. Запровадження європейських зразків має відбуватись з урахуванням вітчизняного досвіду.

А Україна, переконаний, не була готова до нововведень і в методичному, і в матеріально-технічному плані. Створення єдиного простору освіти та науки передбачало тісне співробітництво однопрофільних університетів, а у наших закладах можливості були обмежені. Чи багато наших ВНЗ мають модерні лабораторії, бібліотеки, гуртожитки? Ми замахнулися на непосильне, руйнуючи стару систему освіти і не створивши нової. Не тому, що не здібні, а тому, що опинилися на фінансовому узбіччі.

12 березня 2010 року міністри освіти зустрілися і проаналізували, як втілюється Болонська декларація. Враховуючи наявні негаразди, вирішили продовжити її дію до 2020 року.

Чи охоплює процес своїми новаціями всі напрями вищої освіти і чи влаштовує нас стан перетворень?

Виходячи із зарубіжної практики і враховуючи наші реалії, дійшов висновку, що треба міняти формулу ветеринарної медицини з «бакалавр-магістр» на «спеціаліст-магістр» (очевидно, це стосується медицини взагалі, але я не уповноважений виступати від імені всіх).

Ми зробили лише перший крок. Виявлено багато проблемних моментів, необхідно глибоко проаналізувати свої здобутки та втрати, внести відповідні зміни і забезпечити належний контроль.

Валентин ЯБЛОНСЬКИЙ, професор, народний депутат України другого скликання.