Донецьк — не те місто, де туристи шукають глибокої давнини. А даремно. Автор серії графічних робіт, що зображують стару Юзівку (колишня назва шахтарської столиці), Тетяна Пономаренко-Левераш упевнена: історія міста гідна захоплення. «Я називаю його англійським селом європейського рівня. Промисловість розвивалася, але було й насичене культурне життя. Юзівці заздрили навіть губернські столиці. Тут, приміром, раніше стали покривати дахи металом», — захоплено розповідає художник.

Цей екскурс в історію — не випадковий. Днями донеччанка презентувала альбом «Майбутнє починається у минулому», в основі якого — ретро-тематика. Краєвиди з кінця позаминулого століття до Другої світової війни, портрети юзівських робітників, виконані в лаконічній чорно-білій гамі, створюють враження мандрівки в часі. Відчуття поглиблює унікальний друк на спеціально зістареному французькому папері та обкладинка з об’ємним орнаментом. І хоча художниця зізналася, що віддає перевагу олії, саме графіка з її виразністю, силою та прямолінійністю більше відповідає так званому донецькому характеру людей, чия робота була пов’язана зі щоденним ризиком.

«Працюючи над цією серією, я два роки збирала матеріали — у краєзнавчому музеї, у старожилів. Будівлі зображені такими, якими вони були на старовинних фото. Це колосальний пласт життя: ось перший трамвай, ось — базарна площа, ось — Свято-Преображенський собор, який височів над містом. Банки, жіноча гімназія, аптека, магазини... А унікальний театр Солей, єдиний у світі! Там стіни були з солі, стояли величезні соляні статуї. Люди дивилися вистави і дихали сіллю. Трупи приїздили з усієї Європи», — коментує аркуш за аркушем Тетяна.

Ініціатором створення альбому став віце-прем’єр-міністр України Борис Колесніков. Офіційна презентація видання відбудеться під час Євро-2012 в Донецьку. Адже саме в шахтарській столиці гратиме збірна Англії, а перший підприємець міста Джон Юз (Х’юз) родом з Уельсу. Художниця переконана, що виставка графічних робіт привабить іноземців. «Хочеться розвінчати міф, ніби Донецьк був містом каторжників і сюди з’їжджався неосвічений люд. Це все неправда», — переконана авторка, яка чимало часу провела в архівах. До відкриття виставки вона обіцяє написати олією портрет Х’юза та презентувати портрети мешканців кінця XVІІІ — початку XІX століття. Роботи не продаватимуться і не поїдуть за кордон.

Єдиним кольоровим полотном, що зображує стару Юзівку, є однойменна картина. На ній — центр міста із металургійним заводом, териконами, собором та старою забудовою. Тетяна Пономаренко-Левераш надала можливість і журналістам долучитися до створення картини: усі бажаючі могли накласти фарбу на полотно. «Романтичність» — таким словом характеризує художник ретро-серію. На аркушах графіки збережене місто, що майже втрачене. Адже сучасні будівлі давно потіснили споруди початку століття, які дивом уціліли після двох воєн.

 

Донецьк.

На знімках: Тетяна Пономаренко-Левераш демонструє новий альбом графіки; фрагмент картини «Юзівка».

Фото автора.