Серед творів, допущених для участі у третьому турі конкурсного відбору на здобуття найвищої Національної нагороди України — Національної премії України імені Тараса Шевченка 2012 року, чільне місце посідає представлена Українським фондом культури серія декоративних тарелів за мотивами творів Тараса Шевченка у виконанні народного художника України Петра Печорного.

 

У середині січня цього року в золотій залі Українського фонду культури з великим успіхом відбулася персональна виставка великоформатних керамічних тарелів-ілюстрацій до поезій Тараса Шевченка роботи Петра Печорного. Петро Печорний у царині декоративно-ужиткового мистецтва має всесвітню славу творця унікальних керамічних картин. З 1967 року його твори з великим успіхом виставлялися в Канаді, США, Англії, Чехословаччині, Польщі, Німеччині, Югославії, Бельгії, Японії, Монголії, Австрії, Росії та на Кіпрі. Загалом, за кордоном відбулося понад тридцять персональних виставок видатного митця.

Філософія глибокої образності українського народного мистецтва здобула унікального розвитку в декоративно-ужитковій творчості Петра Печорного. В особі Печорного гармонійно поєдналися яскраві грані талановитого кераміста, графіка, маляра і скульптора. Ще у 2001 році для виготовлення великоформатних тарелів-ілюстрацій до поезій Тараса Шевченка він зробив близько сорока робіт олівцем, так званої «керамічної графіки», тридцять з яких йому пощастило втілити в життя у вигляді великих мистецьких картин. Прекрасно обізнаний із шедеврами українського народного мистецтва, художник створив чимало цікавих фольклорних образів, які поступово привели його до літературних героїв. Український характер митця в його талановитих роботах безпомильно виявляють і форма, і колір, і малюнок у народних традиціях. Червоний, синій, зелений, жовтий кольори творів митця — природні, земні, найчастіше вживані барви українців. Його кожна таріль з фрагментами літературних творів Великого Кобзаря, підсилена епіграфами українського Пророка, звучить гімном українській душі. Треба зазначити, що у своїх картинах-тарелях митець свідомо мислить образами та формами, що давно існують у природі та народному мистецтві. Але художник їх вміє так подати, що вони здаються новітніми барельєфами, до яких він конструктивно запозичує мистецьку простоту і значущість художності, монументальність як особливу репрезентативність і наповненість літературним Шевченковим змістом. За плавністю ліній силуету, обтічністю форми і обсягів, за гармонією пропорцій, за виявленням образу тарелі-ілюстрації Печорного — досконалі. У стилістиці народного художника України Петра Печорного яскраво простежується українське фольклористичне необароко з узагальненням, спрощенням і монументалізацією форми. Художник наближається до чистоти класичного стилю в новітньому його виявленні.

Взагалі, мистецтво Петра Печорного утворюють три складові: не лише природа, яку він вважає невичерпною криницею для будь-якого митця, а й класична традиція високого мистецтва та традиція мистецтва народного. «Традиція для мене — дух, а форми я шукаю в природі», — постійно стверджує художник. Шевченкіана Петра Печорного, яку митець створив на основі використання національних традицій декоративно-ужиткового мистецтва з яскравим арсеналом української образотворчості, перейнята високими патріотичними почуттями української національної ідеї. Будучи майстром високої традиції, Печорний знайшов у Шевченківській тематиці неповторні елементи сучасного формовияву. В цьому і полягає головна цінність творів талановитого українського кераміста, професора Київського державного інституту декоративно-ужиткового мистецтва і дизайну Петра Печорного, представлених на здобуття найвищої національної нагороди. Упродовж шістдесяти років своєї творчої діяльності Петро Петрович Печорний не втомлюється наголошувати: «Якщо митець не дбає про традиційність, — він позбавлений опертя на отчу землю...».

 

Київ.