Робота зі створення універсальних транспортних суден та засобів океанотехніки (описана в однойменній монографії Рижкова С. С., Блінцова В. С., Єгорова Г. В., Жукова Ю. Д., Квасницького В. Ф., Кошкіна К. В., Крівцуна І. В., Нєкрасова В. О., Севрюкова В. В., Солоніченка Ю. В.) представлена Національним університетом кораблебудування на здобуття Державної премії у галузі науки і техніки в 2011 році.

Гроші, виділені свого часу на конверсію, швидко закінчилися, так і не забезпечивши повний перехід до цивільного суднобудування. У держави додаткових коштів не знайшлося, приватний інвестор у галузь не йшов і тому працездатність підприємств могла підтримуватися тільки за рахунок інновацій, які забезпечувалися вітчизняною наукою.

Під тиском нагальної потреби переходу до ринку інноваційна діяльність у Національному університеті кораблебудування і на підприємствах галузі була орієнтована на розробку проектів ефективних і надійних, конкурентоспроможних суден та організацію процесів їх побудови на українських верфях. У результаті, на основі розвитку наукових досліджень в галузях проектування, конструювання, технологічної підготовки і технології виробництва, управління виробництвом суден і об’єктів морської техніки, збереження навколишнього середовища, технічних засобів і людського життя на березі і в морі, була вирішена комплексна науково-технічна проблема загальнодержавного значення. Учені НУК створили для транспортної галузі, розвідки і видобування морських ресурсів України високоефективні універсальні транспортні судна та засоби океанотехніки.

Отже, відповідно до мети роботи був успішно розв’язаний вузол проблем. Колектив однодумців здійснив:

— розробку та реалізацію створеної на основі розвинених теорій технічної стійкості, надійності і ефективності суден нової методології проектування і конструювання, практичним результатом якої стали програмні комплекси дослідницького проектування і передконтрактного опрацьовування проектів, вибору головних розмірень універсальних транспортних суден, оцінки їх цінових характеристик і характеристик безпеки плавання. Ці комплекси зумовили високу комерційну ефективність, експлуатаційну надійність і конкурентоспроможність суден, забезпечили отримання достовірних даних для подальшого робочого проектування суден за допомогою сучасних програмних продуктів твердотільного проектування AutoCAD, Trіbon (Aveva Marіne) та інших, уточнення проектних характеристик з використанням CFD-технологій, таких як Ansіs, FlowVіsіon тощо, а також зумовили подальше застосування програм підтримки етапів життєвих періодів суден за допомогою СALS-технологій;

— розробку наукових основ сучасної корабельної інженерії та їх реалізацію на основі інтегрального підходу до проектування, конструювання і побудови суден; створення проектних платформ, що забезпечують пряме спілкування з базами даних західноєвропейських верфей, онлайнове вирішення з цими верфями питань проектування, конструювання, різних стадій побудови і добудови суден;

— створення на основі розроблених теорій технічної стійкості і надійності вітчизняної нормативної бази класифікації і побудови суден, яка включила правила класифікації і побудови практично всіх суден, починаючи з малих суден прибережного і річкового плавання і закінчуючи морськими суднами необмеженого району плавання, зумовила своєю реалізацією світовий рівень їх надійності, збереження навколишнього середовища та людського життя на морі;

— розробку теоретичних основ забезпечення високого рівня екологічної безпеки при побудові та експлуатації суден, охороні життя людини на березі і в морі; створення повного набору механізмів і пристроїв очищення навколишнього середовища від шкідливих відходів суднобудівельного виробництва і експлуатації суден, починаючи з пристроїв очищення повітря і закінчуючи сміттєпереробними;

— створення теоретичних основ проектування високоефективних засобів океанотехніки; виготовлення і впровадження в морську практику телекерованих підводних апаратів для вивчення і освоєння морського шельфу, моніторингу технічного стану морських і портових інженерних споруд, визначення рівня безпеки водних шляхів; участь цих засобів у низці великих державних програм дослідження річок Сибіру, Азовського і Чорного морів; зокрема, створені авторами підводні апарати успішно використовувалися для дослідження покладів корисних копалин прибережного шельфу, а також для обстеження підводних трубопровідних систем;

— розробку і освоєння сучасних металообробних і складально-зварювальних технологій і устаткування для побудови суден, які забезпечили їх конкурентоспроможність на світовому ринку; впровадження в суднобудівельне виробництво методів повітряно-плазмового різання з додаванням води і плазмового різання металу під водою, механізованого і автоматичного зварювання порошковими і суцільними дротами в суміші газів з використанням керамічних підкладок для зворотного формування зварного шва, методів гібридної лазерно-дугової і лазерно-плазмової технологій зварювання і обробки металу; розробку теоретичних основ і технологій модернізації устаткування, зокрема, машин термічного різання; створення лазерно-дугового і лазерно-плазмового устаткування; квазірезонансних джерел живлення, спеціалізованого устаткування для обробки металу при наплавленні суднових валів тощо;

— розробку і впровадження в українське суднобудування комп’ютеризованих інтегрованих виробництв; розробку методів і нового програмного забезпечення оптимізаційного управління вітчизняними верфями, тобто управління операціями по своєчасному постачанню матеріалів і устаткування від вітчизняних і зарубіжних виробників, послідовностями операцій складання секцій, блоків і судна в цілому, як на стапелі, так і на місці його добудови; ліквідацію довгобуду, як основної перешкоди входження українських підприємств у світовий ринок;

— побудову на основі отриманих теоретичних результатів, розроблених технологій і устаткування, а також правил нагляду за побудовою сучасних універсальних транспортних суден, частина з яких (006RSD05, RSD17 і RSD19) в 2004 — 2007 роках визнана Англійським королівським товариством корабельних інженерів одними з унікальніших у світі.

З 2002 року тільки на суднобудівному заводі «Океан» за замовленням семи компаній Голландії, двох Норвегії, двох України, німецької, корейської та кіпрської фірм побудовано понад 60 унікальних транспортних морських та інших суден.

З цього ж часу за розробленими проектами суден нового покоління типу річка—море та інших типів річкових і морських суден на замовлення АСК «Укррічфлот», компанії «Чорноморський судноплавний менеджмент», Державного підприємства «Укрводшлях», компанії «Маршип», компанії «Об’єднаний вантажний флот», транспортного холдингу Unіversal Cargo Logіstіcs Holdіng, групи компаній «Палмалі», концерну «Орімі», Азово-Донського пароплавства, Ленського об’єднаного річкового пароплавства, Північного морського пароплавства, пароплавства Мурманська, компаній «Альброс», «Башволготанкер», «Волготранс», «Астон», «Південь Русі», «Транскор», «UPM Transportatіon» і «Blue Wave shіppіng» на чотирьох українських, дев’яти російських, двох турецьких та п’яти китайських верфях побудовано 130 суден, 10 добудовуються після спуску, ще 24 знаходяться на стапелях заводів.

Загалом представлена робота присвячена розв’язанню актуальної комплексної науково-технічної проблеми створення високоефективних універсальних транспортних суден і засобів океанотехніки для транспортної галузі України, галузей розвідки і видобування її морських ресурсів, зокрема, освоєння родовищ нафти і газу, які розташовані в зоні шельфу, вивчення умов залягання покладів кристалогідратів метану, а також нетрадиційних видів родовищ корисних копалин у придонних геологічних відкладах Чорного та Азовського морів.

Праця творчого колективу обґрунтовано висунута на здобуття Державної премії України в галузі науки і техніки 2011 року за розробку та впровадження нової техніки, матеріалів і технологій, що відповідають рівню найновіших світових досягнень, і заслуговує на присудження цієї премії.

Анатолій БУЛАТ, академік НАН України, академік-секретар відділення механіки.

Миколаїв.