Депутати Кіровоградської обласної ради прийняли звернення до Президента, Верховної Ради та Кабінету Міністрів, у якому висловили стурбованість ситуацією, що склалася у сфері земельних відносин. Зокрема — з наданням у власність або користування земель сільськогосподарського призначення державної форми власності.

«З 1 січня 2013 року відповідно до змін, внесених до статті 122 Земельного кодексу України, затверджених Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» від 6 вересня 2012 року № 5254-VІ, повноваження щодо передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у власність або користування для всіх потреб надано Центральному органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальним органам. Розпорядниками цієї категорії земель стали головні управління Держземагентства в областях, що почали здійснювати передачу земельних ділянок за непрозорими схемами, без урахування думки районних державних адміністрацій і місцевих громад, — зазначено у зверненні. — Процедури з проведення аукціонів із продажу цих земель ускладнено та, внаслідок відсутності коштів у державному бюджеті для їх проведення, значно загальмовано».

Органи Держземагентства постійно зволікають з оформленням правовстановлювальних документів на земельні ділянки сільгосппризначення державної власності місцевим суб’єктам підприємницької діяльності, висуваючи необґрунтовані зауваження до їх оформлення та вимагаючи додаткові, не передбачені чинним законодавством України, матеріали. Мають місце випадки надання земельних ділянок суб’єктам господарювання — представникам потужного бізнесу, в обхід центрів надання адміністративних послуг РДА, що призводить до утворення монополій у галузі сільського господарства, йдеться у зверненні.

Сьогодні жителі не можуть скористатися правом, визначеним законодавчо, отримати земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства на території відповідної місцевої ради за місцем проживання, що призводить до виникнення конфліктних ситуацій між населенням і місцевою владою, переконані кіровоградські депутати.

Часто землі сільгосппризначення державної власності у власність чи користування просто не надаються, тож втрачаються значні кошти надходжень до місцевих бюджетів (тільки в Кіровоградській області ця сума становить майже 200 млн. грн.). Водночас місцеві органи влади, органи місцевого самоврядування позбавлені права участі в ухваленні рішень щодо використання зазначених земель та контролю за ефективністю їх використання, хоча відповідальність за наповнення місцевих бюджетів покладено саме на них. Місцеві органи Держземагентства можуть враховувати позицію органів місцевого самоврядування, а можуть і не враховувати, можуть щось свідомо упустити або зволікати з вирішенням того чи іншого питання.

У депутатському корпусі Кіровоградщини переконані — такий стан справ призвів до збільшення кількості скарг громадян щодо порушення їх прав під час вирішення питань земельних відносин і незадовільної роботи Головного управління Держземагентства у Кіровоградській області. А часта зміна керівництва та повна його безвідповідальність лише погіршували ситуацію та сприяли корупційним проявам.

Тож депутати пропонують терміново вжити заходів щодо розробки та ухвалення відповідних нормативних і нормативно-правових актів, які б забезпечили передачу всіх питань земельних відносин, незалежно від категорії землі (рілля, сіножаті, пасовища, багаторічні насадження, водні об’єкти тощо), крім земель — об’єктів районного, обласного і державного значення, до повноважень сільських, селищних, міських рад. А також скасувати проведення земельних торгів (аукціонів), що гальмують надання в оренду ділянок, а натомість, за наявності охочих отримати земельну ділянку, запровадити конкурс. До складу конкурсної комісії мають входити депутати місцевих рад. При цьому місцеві сільгоспвиробники повинні мати переваги в отриманні земельних ділянок (ріллі).

Єдина ставка орендної плати на відповідній території має встановлюватися з урахуванням нормативно-грошової оцінки земельної ділянки (для ріллі, сіножатей, пасовищ, багаторічних насаджень, водних об’єктів тощо).

Також необхідно законодавчо забезпечити можливість сільських, селищних, міських рад переглядати договори оренди, передбачивши у них зміну розмірів орендної плати з урахуванням індексів інфляції.

Свого часу керівництво Кіровоградської обласної ради зверталося до вищих і центральних органів влади з пропозиціями щодо врегулювання зазначеної проблеми, зокрема в частині розробки та ухвалення необхідних нормативно-правових актів стосовно подолання непрозорих процедур ухвалення місцевими органами Держземагентства рішень про надання земельних ділянок для сільськогосподарських потреб, зокрема, відповідно до політики децентралізації влади в Україні, шляхом делегування зазначених повноважень органам місцевого самоврядування. За дорученням віце-прем’єр-міністра — міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства (на той час — Володимира Гройсмана) Держземагентством запроваджено обов’язкове врахування позиції органів місцевого самоврядування щодо розпорядження землями сільськогосподарського призначення державної власності. Це стало одним із перших кроків у реалізації Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів від 1 квітня 2014 року, спрямованої на розширення повноважень органів місцевого самоврядування в управлінні землями державної власності, розташованої за межами населених пунктів. Проте це не розв’язує порушену проблему в цілому.

Відсторонення місцевого самоврядування від вирішення питань у сфері земельних відносин призводить до посилення соціального напруження серед сільського населення.

Люди переконані — час повернути право розпоряджатися землею тим, хто на ній живе і працює.

Підготував Петро МЕЛЬНИК.

Кіровоградська область.