Польським ЗМІ стали відомі висновки, що містяться у рапорті Міждержавного авіаційного комітету (МАК), який займається вивченням катастрофи польського спецлітака під Смоленськом. У день оголошення російською та польською прокуратурами про продовження слідства до жовтня, МАК завершив аналіз метеорологічних умов у районі аеропорту «Сєвєрний» та рівня поінформованості про них екіпажу президентського ТУ-154М у день катастрофи. У документі MAK читаємо: «Атмосферні умови на летовищі не відповідали вимогам здійснення посадки, про що екіпаж літака не раз застерігали як органи управління аеропортом, так і польський екіпаж літака Як-40», який приземлився раніше. Також наголошується, що «спостереження за погодними умовами, що велося на «Сєвєрному», забезпечило інформування екіпажу ТУ-154М «про погіршення метеорологічних умов у відповідний час».
Експерти МАК стверджують, що польський екіпаж був недостатньо підготовлений до польоту, бо не володів даними про погодні умови в районі призначення. Водночас, наголошують автори рапорту, погода на аеродромах в Мінську та Москві вранці 10 квітня давала змогу для здійснення безпечної посадки. Нині МАК продовжує «аналіз даних встановленої на літаку системи TAWS (система раннього попередження про наближення до землі. — Авт.) та бортових комп’ютерів FMS UNS-1D».
У зв’язку з появою цього рапорту серед польських експертів у сфері авіаперевезень та авіакатастроф розгорілася гостра дискусія. Частина вважає, що вже можна робити певні висновки, в т. ч. персональні, за допущені помилки в організації польотів 7 і 10 квітня. Тут пілотам спецполку пригадують інші польоти з порушенням процедур безпеки під час перевезення VІP-персон. Так, за даними газети «Жечпосполіта», під час повернення до Варшави прем’єра Д. Туска з Празької зустрічі лідерів країн Центрально-Східної Європи з Бараком Обамою, що відбувалася 8 квітня 2010 р., після старту літак зіткнувся носовою частиною з птахом, що було підставою для повернення і посадки літака в столиці Чехії, але цього не було зроблено. Решта ж експертів застерігають від поспішних кроків, оскільки рапорт МАК «добрий для російської сторони», але не враховує кількох елементів, зокрема, яким насправді був навігаційний супровід авіалайнера. При цьому всі без винятку погоджуються, що причин катастрофи може бути навіть кільканадцять.
Водночас у парламенті розпочала роботу група з питань з’ясування обставин смоленської катастрофи. Її створено з ініціативи депутатів Сейму і Сенату від опозиційної партії Право і справедливість (ПіС) Ярослава Качинського, окремі з яких прямо заявляють про «недовіру до офіційного (і російського, і польського) слідства». На першому засіданні групи було визначено головні напрямки її роботи — «яким був шлях до Смоленська — що передувало катастрофі, що до неї призвело, перебіг катастрофи та заходи і процедури, що мали місце пізніше», прокоментував керівник групи Антоні Мацєревіч. За результатами своєї діяльності група обіцяє представити рапорт, але вже нині її керівник безапеляційно покладає політичну відповідальність за катастрофу на чинний уряд.
Варшава.