Судячи з оперативних повідомлень зі сходу країни і прогнозів спостерігачів — вітчизняних і міжнародних, Кремль не відмовився від плану прорубати сухопутний коридор до окупованого Криму. Активізація військових сил РФ на півострові, передислокація ворогом техніки й озброєння у південному напрямку, обстріли та атаки наших сил у районі Маріуполя це підтверджують. Чергове засідання Експертної ради (ЕР) з питань національної безпеки, до складу якої входять професійні військові, аналітики, народні депутати, спеціалісти, які свого часу обіймали керівні посади у Міноборони та Генштабі, було присвячено можливостям посилення південного напрямку. Свої рекомендації рада спрямувала відповідним структурам української влади. «Голос України» наводить ті з них, які, за висновком експертів ЕР, можуть оприлюднюватись у відкритому режимі.

А. Превентивні заходи.
— Терміново посилити роботу контррозвідувальних органів з населенням південних регіонів України — передусім з представниками (керівниками) місцевих адміністрацій та лідерами громадської думки.
— Суттєво покращити навчання відмобілізованих. Розглянути для цього доцільність створення учбових полків (батальйонів). Потрібне ефективніше використання тренажерів та учбової техніки.
— Посилити відповідальність за втрату озброєнь та військової техніки (ОВТ) військовими в зоні бойових дій (БД). Так само посилити відповідальність підприємств за якість відвантажених у Збройні Сили України (Нацгвардію) ОВТ.
— Розпочати переведення на контракт частини військовослужбовців, які добре себе проявили під час бойових дій. Формування професійного ядра ЗСУ вкрай необхідне! Покращити роботу з наявним особовим складом у частині психологічної підготовки до ведення бойових дій, поведінки під час потрапляння у полон.
— Попри побоювання військово-політичного керівництва розпочати та стимулювати формування і діяльність приватних воєнних компаній. Першочергові завдання: 1) формувати та взяти на утримання (включно навчання та забезпечення у ході бойових дій) загони спецпризначення — як наявні у структурі ЗСУ, СБУ, СЗР, МВС, так і нові — із числа колишніх спецпризначенців різних відомств; 2) формування та утримання пересувних ремонтних груп, які в зоні БД здійснюватимуть оперативний ремонт техніки та озброєння, забезпечуватимуть комплектуючими, важливими елементами ОВТ (тепловізори і т. п.).
— Удосконалити кадрову політику в секторі безпеки і оборони. Залучити фахівців, звільнених у запас — як діючих командирів і як інструкторів.
Б. Можливості посилення південного напрямку (військовий аспект).
— Делегувати максимальні повноваження тактичним командирам щодо прийняття рішення у частині виконань тактичних завдань оборони.
— Відійти від статичної оборони. Перейти до ведення мобільної оборони як системи взаємопов’язаних за єдиним задумом і планом заходів оборонного і наступального характеру.
— Ретельно підготувати протидесантну операцію (ПДО) на південному узбережжі, директивно закріпити завдання оборони морського узбережжя за командувачем ВМС України з наданням йому всіх необхідних повноважень, військ (сил) і ресурсів.
— Задіяти усі можливості суспільства: цивільна оборона та запобігання гуманітарній катастрофі: створити районні Комітети оборони на чолі з головами РДА (не лише обласні Ради оборони), їх діяльність спрямувати на роботу з населенням за мережевим принципом: роз’яснення правил поведінки при нападі противника на місто, недопущення паніки, створення серед населення цільових груп (сприяння обороні, медичної, сприяння підрозділам ДСНС, волонтерських груп забезпечення, підвезення та ін.), обладнання бомбосховищ, підготовка оборони району в інженерному відношенні, виявлення провокаторів, сприяння діяльності спеціальних органів тощо; створити загони підтримки ДСНС на випадок виникнення надзвичайних ситуацій, пов’язаних з диверсіями і терористичними актами;
передбачити в законодавчому порядку можливість використання ресторанів, їдалень, кафе, заправок та інших приватних підприємств для безплатного харчування людей і військовослужбовців, заправки та ремонту техніки у разі критичної ситуації (з чітко визначеними критеріями — що саме мається на увазі під критичною ситуацією) за відповідними чековими вимогами (як, зокрема, було у Великобританії під час війни). Чек забезпечується прямими урядовими зобов’язаннями та оплачується протягом трьох місяців після пред’явлення чека військовим чи цивільним керівництвом. Діапазони цін на послуги за відповідною номенклатурою визначаються урядом відповідно до ринкових показників.
В. Стратегічно важливі питання для організації подальшої оборони України.
— Кадрово забезпечити сектор безпеки й оборони держави. Терміново призначити віце-прем’єр-міністра з питань оборонно-промислового комплексу, якому доручити координацію усіма підприємствами ОПК, проведення інвентаризації усіх наявних на підприємствах (арсеналах) ОВТ, а також налагодження державно-приватного партнерства із залученням значної кількості приватних підприємств. Призначити заступників міністра оборони, заступників командувачів видів ЗСУ, ключових департаментів — які досі не призначені.

Досьє

Неурядову Експертну раду з питань національної безпеки створено за ініціативи Центру досліджень армії, конверсії та роззброєння у квітні 2014 року. До її складу увійшла низка відомих у країні профільних експертних організацій та оборонних аналітиків. З початку 2015 року до цього форуму, що працює в режимі «закритого клубу фахівців», приєднався ряд директорів великих оборонних підприємств і народних депутатів Верховної Ради України, а також група іноземних фахівців з Великої Британії та Грузії.