Приступати до цієї складної науки краще в дворічному віці — коли пам’ять дитини спрямована на запам’ятовування нових слів та символів. Починаємо з букв. Перші помічники — кубики з картинками. Знайомі предмети, зображені поруч з буквою, підкажуть малюкові, що будинок — це Б, лялька — Л.

Займатися з дитиною потрібно регулярно, але недовго: спочатку досить і десяти хвилин на день, згодом продовжіть урок до півгодини. Щоб йому було легко і цікаво, проводьте заняття в ігровій формі.

Наступний крок: шукаємо букву. Запропонуйте малюкові знайти кубик з буквою Б. Дайте йому можливість відшукати самостійно, а коли не виходить, — підкажіть, що буква Б — це будиночок.

Навіть якщо малюк уже запам’ятав усі букви, переходити до читання зарано, оскільки кожна буква поки що асоціюється в нього більше з картинкою, ніж зі звуком. Тому частіше треба задіювати слух, наводити приклади: М — це мама, метро, молоко, Р — це його друг Рома, рука, річка. Потім можна продовжити гру: запропонуйте дитині знайти «мамину букву» чи «татову», не називаючи її. Пізніше почніть складати разом із кубиків прості слова: ма-ма, та-то тощо.

Тепер саме час придбати першу книжку для малюка — Абетку. Нехай там буде якнайбільше нових картинок і обов’язково маленькі віршики з уже знайомими буквами. Читання абетки сподобається дитині не менше, ніж казки перед сном, і допоможе закріпити вже засвоєний матеріал.

Тільки в чотири років приступаємо до читання. Для освоєння техніки читання знадобиться друга книжка, де будуть не тільки букви, а й склади, далі — прості та складні слова, а в кінці невеликі речення, складені з цих слів. Зручно, якщо перші склади зображено так: від першої букви до другої ведуть маленькі сліди чи доріжка. Вивчаючи склад, можна пояснити малюкові, що буква М пішла в гості до А, і вийшло «ма».

Далі можна розпочинати читання перших простих слів, складених з вивчених уже складів: ма-ма, та-то. Читаючи їх, не забувайте повторювати з малюком букви, щоб потім було легше перейти до довших і складніших слів.

Речення, складені з прочитаних слів, мають бути невеликими і містити знайому та зрозумілу малюкові інформацію. Добре, якщо поруч з ними є картинки, на яких намальовано «зміст» речення. Це допоможе дитині зрозуміти, що її зусилля не марні, і з величезною радістю усвідомити: вона правильно прочитала це речення.

У п’ять років, освоївши техніку читання по складах, малюк може перейти до читання слів і речень, не розбитих на склади. Придбайте нові книжки з маленькими віршиками. До казок переходити не поспішайте: дитині поки що важко зрозуміти й усвідомити великий обсяг інформації. Не забувайте просити його переказувати вам своїми словами те, що він прочитав. Це добре тренує пам’ять і позитивно впливає на розвиток мовного апарату і особистості дитини. У процесі навчання читанню не забувайте хвалити його за поки що маленькі, але вже досягнення. Тоді разом з технікою читання дитина придбає ще й упевненість в собі та своїх силах. Адже ваша підтримка і любов йому необхідні!

Алла ГОНЧАРЕНКО (мати двох дітей).

Київ.