Комітет ВР з питань правової політики готує до розгляду на восьмій сесії поданий Кабінетом Міністрів проект закону про внесення змін до Цивільного кодексу України (щодо права власності на безхазяйне майно). Законопроект має врегулювати розбіжності між положеннями Цивільного кодексу України та Законом України «Про Державний бюджет України на 2005 рік», а також сприятиме збільшенню надходжень до держбюджету. Зокрема, за Цивільним кодексом України безхазяйне майно, відумерла спадщина, а також скарби, знахідки переходять у власність територіальної громади, крім скарбу, який є пам’яткою історії та культури, — він переходить у власність держави. Відповідно до Закону України «Про Державний бюджет України на 2005 рік» до доходів загального фонду державного бюджету України на 2005 рік належать кошти від реалізації майна, конфіскованого за рішенням суду, скарбів, майна, одержаного державою в порядку спадкоємства чи дарування, безхазяйного майна.
Кошти від реалізації безхазяйного майна, майна, що за правом спадкоємства перейшло у власність держави, та скарбів, знахідок, а також валютні цінності і грошові кошти, власники яких невідомі, в розмірі 46,4 мільйона гривень включені до доходу державного бюджету України на 2005 рік. Ухвалення змін до Цивільного кодексу, якими державу буде визначено власником безхазяйного майна, знахідок, а також спадкового майна у разі відсутності спадкоємців за заповітом, усунення їх від права на спадкування, неприйняття ними спадщини, а також відмови від її прийняття, дасть можливість виконати цю статтю надходжень до держбюджету.
Інший Комітет ВР — з питань аграрної політики та земельних відносин — готує до розгляду проект закону про внесення змін до деяких законів України (стосовно надання дозволів на земельні ділянки), поданий народним депутатом України Олександром Фельдманом. Цим законопроектом пропонується спростити механізм надання дозволів на розміщення тимчасових споруд без фундаменту або пересувного торговельного обладнання (малих архітектурних форм). Для цього внести зміни до Земельного кодексу України та Закону України «Про оренду землі». Крім того, в Земельному кодексі пропонується зазначити, що тимчасовою є споруда без фундаменту, площа якої не перевищує 50 квадратних метрів. Дозвіл на розміщення такої тимчасової одноповерхової споруди або пересувного торговельного обладнання має надавати відповідний орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування за місцем розташування земельної ділянки протягом чотирнадцяти робочих днів від дати подання заяви (клопотання) на отримання такого дозволу від юридичної або фізичної особи-підприємця в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Законопроектом також передбачається внести зміни до Земельного кодексу України та до Закону України «Про оренду землі», за якими укладення договору оренди землі для розміщення споруд без фундаменту або пересувного торговельного обладнання є обов’язковим. Проте договір оренди має укладатись автоматично на підставі наданого дозволу на розміщення таких об’єктів, що дасть змогу спростити чинний на сьогодні порядок надання дозволів на розміщення малих архітектурних форм. Автор законопроекту зазначає, що сьогодні законодавством України, в тому числі Земельним кодексом та Законом «Про оренду землі», питання розміщення тимчасових споруд без фундаменту або пересувного торговельного обладнання не врегульоване. На думку О. Фельдмана, зміна порядку надання дозволів на розміщення тимчасових споруд без фундаменту або пересувного торговельного обладнання та укладення на основі дозволів відповідних договорів оренди сприятиме збільшенню надходжень до місцевих бюджетів від оренди земельних ділянок та поставить всіх зацікавлених осіб, які мають на меті орендувати земельні ділянки, у рівні умови господарювання.
За повідомленням інформуправління ВР.