Яка вартість робіт з виготовлення державного акта на право власності на земельну ділянку?

Ю. ЛАБУТІН.

Київ.

Відповідає заступник голови Державного комітету із земельних ресурсів Володимир ЖМУЦЬКИЙ:
Під час розробки технічної документації із землеустрою стосовно складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку, проводиться комплекс топографо-геодезичних робіт з прив’язкою меж земельних ділянок до державної геодезичної мережі та оформлення бланків державних актів на право власності на земельні ділянки. Вказані роботи виконують за кошти громадян на підставі укладеного договору з визначенням терміну та вартості зазначених робіт.
Відповідно до частини другої та третьої статті 26 Закону України «Про землеустрій» № 858-ІV від 22.05.2003 року розробниками документації із землеустрою є юридичні та фізичні особи, які отримали ліцензії на проведення робіт із землеустрою відповідно до закону. Взаємовідносини замовників і розробників документації із землеустрою регулюються законодавством України і договором.
Отже, вартість робіт з виготовлення державних актів на право власності на земельні ділянки обумовлена договором на підставі кошторису, укладеного між громадянином і виконавцем робіт.
З метою впорядкування та зменшення вартості послуг за проведення землевпорядних робіт Державним комітетом України із земельних ресурсів видано наказ від 12.08.2004 року № 264 «Про затвердження Граничних розмірів плати з виконання землевпорядних робіт», який зареєстровано в Міністерстві юстиції України за № 1042/9641 від 20.08.2004 року.
У комплекс робіт з виготовлення цієї технічної документації із землеустрою стосовно складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку, входять такі етапи:
1. Підготовчі роботи, до яких належать: відбір проектної документації стосовно меж і розмірів землекористування, наявності сторонніх землевласників і землекористувачів у межах земельної ділянки; звіряння меж землекористування, відображених на матеріалах графічного обліку земель; визначення причин розходжень; виправлення зауважень; погодження результатів; розмноження і формування матеріалів.
2. Топографічна (тахеометрична) зйомка земельної ділянки, яка включає: розробку проекту побудови планової основи, підбір і перевірку інструментів, організацію польових робіт, рекогносцировку місцевості, вибір місць розміщення точок планової основи і закріплення їх на місцевості, вимірювання кутів і довжин ліній, камеральну обробку польових вимірювань, складання каталогів координат, перевірку та погодження матеріалів, виправлення зауважень, оформлення матеріалів.
3. Складання кадастрового плану включає: відбір вихідних матеріалів, нанесення та викреслювання зовнішніх меж земельної ділянки, написання геоданих, оформлення аркуша, штампа, опис суміжних земельних ділянок, перевірка та виправлення зауважень.
Водночас зазначаємо, що до складу землевпорядних робіт не включено послуги за: державну реєстрацію земельних ділянок; транспортування до об’єкта роботи і в зворотному напрямку спеціального обладнання та інструментів; вартість отримання координат вихідних державної геодезичної мережі; витрати на прокладання теодолітних ходів від пунктів полігонометрії до земельної ділянки; витрати на проведення державної землевпорядної експертизи.
Таким чином, зазначені послуги, що не входять до складу землевпорядних робіт, оплачуються замовником додатково.
У разі виконання польових вишукувальних робіт у несприятливий період з 15 листопада по 15 квітня до вартості робіт застосовується коефіцієнт 1.2.
Разом з тим, відповідно до частини другої статті 1 Закону України від 20.01.2005 року за № 2375 «Про захист конституційних прав громадян на землю», вартість робіт із землеустрою стосовно виготовлення документа, який посвідчує право власності на земельну ділянку, під час передачі безоплатно земельних ділянок у власність громадянам України, відповідно до статті 121 Земельного кодексу України, не може перевищувати дев’яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Отже, вартість комплексу землевпорядних робіт, що була затверджена наказом Держкомзему України від 12.08.2004 року за № 264, зазначеним законом знижена до 153 гривень.
Водночас вищеперераховані послуги, що не входять до складу землевпорядних робіт, також оплачуються замовником додатково.
Відповідно до частини четвертої статті 29 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень» органи державної влади, органи місцевого самоврядування та їх посадові особи, громадяни України, яким передані безоплатно у власність земельні ділянки, відповідно до статті 121 Земельного кодексу України звільняються від сплати державного мита за державну реєстрацію речових прав та їх обмежень, а також платежів за надані Державним реєстром прав послуги у зв’язку з виконанням ними повноважень, визначених законом.
Дія Закону України «Про захист конституційних прав громадян на землю» поширюється на територію всієї України.
На даний час комітетом передбачається перегляд своїх нормативно-правових актів стосовно приведення у відповідність із вищезгаданим законом, в тому числі й питання внесення змін до наказу Держкомзему України «Про затвердження Граничних розмірів плати з виконання землевпорядних робіт» від 12.08.2004 року за № 264.
Пільг для будь-яких категорій громадян щодо здешевлення згаданих робіт законодавством не передбачено.